nieuwe stal met carroussel

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

nieuwe stal met carroussel

Berichtdoor Bernardo » di feb 07, 2006 22:38

hello;
Ik ben nieuw op de forum, en zit in Frankrijk. Ik moet een nieuwe stal bouwen (rooster, ligboxen, koematras) met een carrousel. Als iemand onder jullie een internet-adres met bouwplannen of tips voor de constructie heef, t'is welkom;
Bedankt
Bernardo

Beroep: Landbouwer; Melkvee, vleesvee, akkerbouw

Berichtdoor Gerrit » wo feb 08, 2006 02:02

vergeet de rooster vloer en koematras en ga voor zand in de boxen met een dichte vloer. Je zult jezelf eeuwig dankbaar zijn als je dat doet.
Gerrit

Berichtdoor teun » wo feb 08, 2006 02:07

Je was me net voor Gerrit maar volgens mij heeft hij in een paar regels uitglegd dat zijn plan al getrokken is (roosters matrassen carrousel).
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Corjan » wo feb 08, 2006 03:19

Zand, zand en nog eens zand :!:
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » wo feb 08, 2006 06:38

He kom op overzeese mannen! De beste man wil een serieus antwoord. :wink: Bernardo, als je nog 'ns in NL komt, rijd dan over Eersel. Ik heb nog wel bouwtekeningen en constructietekeningen liggen waarin al jou wensen aanwezig zijn. Wil ik je best 'n plezier mee doen. :idea:
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » wo feb 08, 2006 08:44

heb wel eens na gedacht over een swing over schijnt erg snel te melken wn volgens mij ook minder onderhoud
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Sander » wo feb 08, 2006 15:27

Henk schreef:He kom op overzeese mannen! De beste man wil een serieus antwoord. :wink: Bernardo, als je nog 'ns in NL komt, rijd dan over Eersel. Ik heb nog wel bouwtekeningen en constructietekeningen liggen waarin al jou wensen aanwezig zijn. Wil ik je best 'n plezier mee doen. :idea:

henk heb jij een aparte wachtruimte of tussen de ligboxen?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Bernardo » wo feb 08, 2006 17:25

teun => dat is mijn idee, maar er is nog niets dat getrokken is.

Gerrit => waarom? een dichte vloer word glad en moet mechanish de mest eruit halen.
Geeft zand niet meer uieronstekking? doordat de melk er in filtert?

Henk=> wat heb je voor bouwtekeningen? roosters of dichte vloer? kan best wel ens langskomen, dat vind ik fijn.

ik moet voor +- 110 koeien bouwen, en weet niet wat de beste stal voor de toekomst is. In Frankrijk bouwen ze allemaal stro stallen, maar dat zie ik niet echt zitten. Veel stroo manipuleeren, kwaliteit verschil ter loop de jaaren, veel plaats nodig enz...
dacht een hollandse stal te bouwen (roosters, ligboxen + matrassen), maar ik zie dat jullie het nu anders zien.
Bernardo

Beroep: Landbouwer; Melkvee, vleesvee, akkerbouw

Berichtdoor BST » wo feb 08, 2006 19:22

We hebben nog wel plannen voor ligboxenstallen voor 3200 koeien met een 80 stands buitenmelker carousel voor 3 maal daags melken. Als je dat te groot is moet je alles maar delen door 10 ofzo.....
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor Henk » wo feb 08, 2006 19:35

Sander, ik heb de wachtruimte tussen de boxen. Dit werkt in het algemeen heel goed. Alleen als er enkele koeien tochtig zijn geeft dit onrust in de koeienhoop waardoor er wel 'ns een dwars voor de toegangssluis komt te staan. Maar ik wilde goedkoop bouwen dus viel de wachtruimte af. :idea:

Bernardo, mijn stal heeft gewoon standaard roosters en ligboxen met matrassen. Melkstal is een 22-stands rotor. Het is een bouwtekening voor 250 mk maar dan maak je 'm maar gewoon de helft korter of zo.
Constructietekeningen heb ik dus ook. :!:

En wat de beste stal is....ik heb de laatste maanden veel gelezen én geleerd over zandboxen en dichte vloeren. Ik zou het in de praktijk moeten zien, of nog beter; een paar maanden meedraaien op zo'n bedrijf.
Wel ben ik er van overtuigd dat de combinatie zand / roosters uiterst ongelukkig is. :roll:
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » wo feb 08, 2006 20:03

Benardo, je kan beter alle reacties bij dit onderwerp ff doorlezen, alle voor en nadelen zijn zo'n beetje wel besproken van een zandstal. Maar als ik jou was zou ZEKER ook bij een boer met een zandstal gaan kijken. Vergeet een GROOT stro hok kort bij de melkstal niet. Zo een die je met de loader op kan strooien en uit kan mesten, geloof dat Henk dat wel goed voormekaar heeft. Zou daar dan maar ff gaan kijken(PS laat je niet omlullen met zijn crossbreds :lol: :lol: ) Je mag natuurlijk ook hierkomen kijken :!:
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Karla » wo feb 08, 2006 21:15

Je kunt ook hier komen kijken. Ik weet niet precies waar je zit. Maar wij zitten in de Mayenne.
Wij hebben een dichte printvloer, waterbedden en geen carroussel. (Is wat overdreven voor ons, 45 mk) In Nederland molken we 110 koeien in een 2*12 zij aan zij met swing over. Goedkoop in aanschaf en het werkte goed.
Wij hebben hier voor een dichte vloer gekozen omdat het goedkoper was. We hadden namelijk al een mestsilo. We hebben als extra opslag een put gegraven achter de stal, met roosters erop, waar de mest uit stal mbv een mestschuif heen wordt geschoven. en als die vol is gaat het over in de grote silo.
De waterbedden bevallen heel goed. Blijven mooi schoon en we hebben geen problemen met dikke hakken, hoog celgetal enz.
We hebben gekozen voor de waterbedden omdat we geen graan verbouwen. En dus geen eigen stro hebben. Hier zie dat iedereen een dikke laag stro in de boxen heeft. Wij strooien de boxen in met een beetje zaagsel om het mooi schoon te houden. Doordat we zaagsel in de boxen hebben, konden ook toe met een goedkopere mestschuif.
Wil je meer weten. Mail, bel of kom eens langs.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Gerrit » do feb 09, 2006 01:08

Gerrit => waarom? een dichte vloer word glad en moet mechanish de mest eruit halen.
Geeft zand niet meer uieronstekking? doordat de melk er in filtert?

Dichte vloer met een goed patroon/ print spaart je veel kosten aan het hebben van een kelder onder de stal, mixen wordt een stuk makkelijker, en met zand in de boxen blijft de vloer erg stroef. Zand in de boxen geeft juist minder uierontsteking omdat het een anorganisch materiaal is (in tegenstelling tot stro, zaagsel). Het is een stuk comfortabler voor je koeien, je been werk heeft veel minder te lijden. Neem de proef op de som; ga 45 min op je knieen in een box met matras liggen, rubber mat of in zand. Een ander voordeel van zand in de zomer is dat het koel aanvoelt voor de koe. Dat is in 't kort de samenvatting over zand in de boxen. Als je zo'n grote investering gaat doen, dan zou ik zeggen ga eens op grotere bedrijven in the USA en Can kijken (de kosten tov een nieuwe stal zijn niet zo groot als je dat vergelijkt met een ticket). In welk gedeelte van France zit je? 'k HEb zelf namelijk een zomer in 't zuiden van Bretagne gewerkt; onvergetelijke tijd, maar om eerlijk te zijn 't ging allemaal wel met de franse slag.
Gerrit

Berichtdoor john verhaar » do feb 09, 2006 01:46

Bernardo vlieg naar Detroit ik pik je op en laat je hier op onze boerderij een paar dagen rondkijken en we geven je room en board de tijd die we over hebben besteeden we aan rond kijken op andere bedrijven met 100 tot 2000 koeien vervolgen beslis je zelf wat je gaat bouwen veel succes en laat maar horen waneer je komt. p.s. ik denk dat ik het al weet hoe je stal er uit gaat zien :wink:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor aj-prins » do feb 09, 2006 09:29

Stef Booijink schreef:We hebben nog wel plannen voor ligboxenstallen voor 3200 koeien met een 80 stands buitenmelker carousel voor 3 maal daags melken. Als je dat te groot is moet je alles maar delen door 10 ofzo.....

delen door 10 houd die een 8stands carrousel over..... :o
wel hele korte looplijnen.in duitsland op zon mega bedrijf in een 40stands gestaan maar dat draaide lekker.drie man aanhangen twee man eronderweghalen.1 man koeien ophqalen en 1 man koeien wegbrenge...zit toch liever alleen te melken 8) . maar op de andere "kop"matrassen mag ik niet reageren omdat die alleen reactie over matrassen wil.hier wordt al begonnen over zand dus kan ik mijn mening ook geven.zand onderin,laag zaagsel erover met dubbele buis erachter,roosters en de loonwerker de mest uitlaten rijden.lijkt me ideaal toe :!:
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Volgende

Keer terug naar Koe en stal