Boxmatrassen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Boxmatrassen

Berichtdoor Petro Pelgrum » di mei 03, 2016 18:16

Zit je koeien die droog moeten met 7 l nog te melken? :(
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Sander » di mei 03, 2016 20:28

en verse vaarzen laat ie gewoon lopen 8)
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » di mei 03, 2016 20:56

:lol: ja da duurde idd wel een kleine week voor ie de melkstal in liep :yes: maar ondertussen doet ze lekker mee nu (y)

@ Petro: :yes: ik wil ze droog zetten met zo weinig mogelijk melk dr onder anders lig je al snel te k#tten met celgetal en mastitis wanneer je geen droogzetters of plak gebruikt.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor HoK » di mei 03, 2016 21:04

Netjes; en dat vaarsje heeft nog geen problemen met t uier gehad?

Hier gaan de koeien zaterdag droog. De maandag drvoor gaan ze naar de separatie waar ze 1x per dag gemolken worden en droogstandsvoer krijgen. Dat brengt de boodschap wel over (y)
HoK

Berichtdoor king » di mei 03, 2016 22:31

HoK schreef:
Hier gaan de koeien zaterdag droog. De maandag drvoor gaan ze naar de separatie waar ze 1x per dag gemolken worden en droogstandsvoer krijgen. Dat brengt de boodschap wel over (y)

Volgens mij is dat de manier om in korte tijd het celgetal van betreffende koeien omhoog te jagen :?
koeien worden hier altijd vant ene op t andere moment drooggezet, evt met een dag of 2 wat minder kwaliteit voer
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Kiwi » di mei 03, 2016 23:20

Met King eens. Of het omhoog jagen is, daar kun je over discuseren. Hier zijn er redelijk wat boeren die gedurende het seizoen van 2 keer per dag naar 1 keer per dag melken gaan, maar dat moet het celgetal wel toelaten. Eerste paar dagen stijgt het celgetal om daarna in de regel weer te gaan zakken. als je al een ok celgetal hebt (zeker niet hoger dan 150 en liefst lager dan 100) dan zit je meest van de keren wel aan de veilige kant om dit te doen hier in NZ.
Zou mijn keuze niet zijn om in NL een paar dagen 1 keer per dag te melken en dan droog te zetten en dan zeker niet zonder droogzetters. Met zo laag mogelijk celgetal de droogstand in.
Kiwi

Berichtdoor Sander » di mei 03, 2016 23:56

toch adviseren ze dat wel. onlangs nog dierenarts uur op visite gehad, a 120 euro, voor jaarlijkse update behandelplan. wordt gewoon geadviseerd. maar liefst 4 handtekeningen zetten en je bent weer een jaar geoorloofd veehouder, tenminste als je je er wel aan houdt natuurlijk.

dierwelzijn is er niet bij gebaat :no: en de hersenpan van dierenarts en veehouder ook niet. maar ja de linkse politiek geilt erop. kwakkers. (n)
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hindrik » wo mei 04, 2016 00:00

Kiwi schreef:Met King eens. Of het omhoog jagen is, daar kun je over discuseren. Hier zijn er redelijk wat boeren die gedurende het seizoen van 2 keer per dag naar 1 keer per dag melken gaan, maar dat moet het celgetal wel toelaten. Eerste paar dagen stijgt het celgetal om daarna in de regel weer te gaan zakken. als je al een ok celgetal hebt (zeker niet hoger dan 150 en liefst lager dan 100) dan zit je meest van de keren wel aan de veilige kant om dit te doen hier in NZ.
Zou mijn keuze niet zijn om in NL een paar dagen 1 keer per dag te melken en dan droog te zetten en dan zeker niet zonder droogzetters. Met zo laag mogelijk celgetal de droogstand in.

Je weet natuurlijk niet wat het celgetal doet de eerste tijd nadat je in 1 keer hebt drooggezet :mrgreen:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Henk » wo mei 04, 2016 12:46

king schreef:
HoK schreef:

Volgens mij is dat de manier om in korte tijd het celgetal van betreffende koeien omhoog te jagen :?
koeien worden hier altijd vant ene op t andere moment drooggezet, evt met een dag of 2 wat minder kwaliteit voer

Doe dit al 25 jaar zo :yes: en cel is altijd rond de 70 geweest :idea:
Sinds we geen ab meer gebruiken vind ik het belang van weinig melk met droogzetten nog belangrijker :yes:
Wel ligt sindsdien de cel rond de 100.

@King; jij zet ook droog zonder ab/seal :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » wo mei 04, 2016 15:54

Sander schreef:toch adviseren ze dat wel. onlangs nog dierenarts uur op visite gehad, a 120 euro, voor jaarlijkse update behandelplan. wordt gewoon geadviseerd. maar liefst 4 handtekeningen zetten en je bent weer een jaar geoorloofd veehouder, tenminste als je je er wel aan houdt natuurlijk.

dierwelzijn is er niet bij gebaat :no: en de hersenpan van dierenarts en veehouder ook niet. maar ja de linkse politiek geilt erop. kwakkers. (n)

mijn veearts zegt dat het beter is om in een keer droog te zetten geeft een soort van chock waardoor ze meteen van e melk zijn doe het ook al jaren zo
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo mei 04, 2016 17:08

Heb ik ook al zo ervaren Piet.
Als je door blijft melken stimuleer je maar de melkgift
Petro Pelgrum

Berichtdoor boer pieter » wo mei 04, 2016 20:14

nog beter is ze in een andere stal te doen helemaal weg van het melk proces
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor walmark » wo mei 04, 2016 21:06

:yes: hier ook gewoon met 25 liter (niet allemaal :wink: ) acuut droog met zonder niks als ze onder 150 scc zitten (y) zo naar de andere stal boj de droge koeien in waar het ook veel minder licht is :idea:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor king » do mei 05, 2016 08:21

Henk schreef:@King; jij zet ook droog zonder ab/seal :?:

Nee, zetten hier in principe alles droog met AB of Seal en proberen dat zoveel mogelijk volgens de regels te doen.
Dit doen we als de koeien binnen lopen, andere jaren ook nog wel eens koeien drooggezet, die direct het land ingingen, zonder iets. En daar waren dan ook wel koeien bij, die nog dik 20 L gaven, maar wel altijd in 1 keer
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor wit » do mei 05, 2016 10:35

Wel aardig off topic intussen.
Ik heb sinds we in de nieuwe stal zitten ok de mogelijkheid om de koeien voor het droogzetten evt een tijdje apart te voeren.
Een aantal keer geprobeerd met wat koeien die nog rond de 20 kg gaven.
Ik had er geen goed gevoel bij,dus hier gaat alles weer in een keer droog.
wit

Vorige

Keer terug naar Koe en stal