Boxmatrassen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Boxmatrassen

Berichtdoor j » wo feb 08, 2006 22:07

Ik wil nieuwe matrassen in mijn ligboxen. Welke zijn de beste?
k wil geen zand of diepstrooisel boxen. dus graag alleen reacties over matrassen
j

Berichtdoor Sander » wo feb 08, 2006 23:07

geen zand geen diepstrooisel. Nou doe dan maar Meadow van Spinder bevalt inmiddels 3,5 jaar goed.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Cowboy » do feb 09, 2006 01:13

De meeste matrassen worden op tijd van duur hard of gaan stuk. (meestal moet je dan het dekkleed vervangen)
Als je een duurzamere oplossing wil zou ik kiezen voor rubbermatten met (dikke) noppen eronder.
Doordat het rubber is gaat het niet stuk en door de noppen eronder veren de matten goed in.
Let op je hebt ook rubber matten met kleine noppen eronder deze zijn een stuk harder voor de koe. :!:
Een collega met matrassen had door een verbouwing wat extra boxen gecreerd en daar heeft hij toen die noppen matten ingegooit omdat die een stuk goedkoper waren dan matrassen. Tot zijn verbazing liggen die boxen nu altijd het eerstevol. :idea:
Cowboy

Berichtdoor Bernardo » do feb 09, 2006 13:48

Mijn schoonouders hebben nu 5 jaar Kraiburg matrassen geleg, zeer goed.
Mijn broer heeft van bij Mac Farm Systems matrassen sinds 6 jaar, Cowboy heeft gelijk, dhet dekkleed is na 2 jaar vervangen omdat het scheurde en poreus werd; naar zeggen van de leverancier was het een frabicage fout, nu ligt het nieuw dekkleed 4 jar, en is als nieuw; dus tevreden.
Bernardo

Beroep: Landbouwer; Melkvee, vleesvee, akkerbouw

Berichtdoor marcel » do feb 09, 2006 14:10

Het Meadow matras van Spinder is inderdaad erg goed en veert na 5 jaar nog steeds goed. Door een verbouwing een jaar of drie geleden is er een sneedje van een centimeter of drie in de toplaag gekomen, net op de achterrand van de box. Na die drie jaar is het nog steeds niet groter geworden :!:
Je moet ook eens kijken naar de matrassen van Agriprom. Deze hebben dezelfde sterke toplaag, maar een latex matras ipv schuimrubber. Voordeel is dat latax geen condensvocht opneemt.
Ik heb ook Kraiburg matrassen gehad bij de melkkoeien, daarna verplaats naar het jongvee. Nadeel van de Kraiburg matrassen is dat de toplaag een losse (maar erg duurzame) mat is, waaronder aan de achterkant vocht onder de mat komt, wat dan weer een erg ideale broedplaats voor bacterien is. Aangezien het uier van de koe zich hier ook bevind tijdens het liggen, lijkt me dit niet echt gezond :!: :!:
marcel

Berichtdoor Bernardo » do feb 09, 2006 15:45

Marcel: juist voor Kraiburg, maar dat zijn individuelle matten, je kunt ze ook op rol hebben voor de hele lengte van de stal, en dan wordt alles vast gezet, dus heb je dat probleem van "een erg ideale broedplaats voor bacterien" nie meer
Bernardo

Berichtdoor Henk » do feb 09, 2006 19:33

Nadeel Kraiburg; ze zijn teringduur. :? Ik had ze vroeger bij m'n droge koeien. Een onverwoestbare mat overigens. Aan de achterkant liggen ze standaard los maar wij hadden ze destijds toch gewoon vastgeparkert.
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Geert » vr feb 10, 2006 10:25

3 jaar geleden heb ik tijdens mijn bouw sterk getwijfeld tussen Kraiburg(op rol) en de Spinder zoals bij Sander.Heb uiteindelijk gekozen voor Kraiburg.Ze reinigen iets makkelijker en houden het zaagsel net genoeg vast en de Kraiburg lijken bijzonder duurzaam zoals Henk aangaf.Prijsverschil tussen deze 2 is te verwaarlozen.Allebei duur maar toch wel van de betere matrassen.Nog een opmerking voor de zandmannen,als je de koeien jaarrond op stal hebt zijn jullie ongetwijfeld beter af,maar als zoals velen hier tijdens het zomerseizoen nog aan beweiding gedaan wordt werkt het pima met een ligboxenstal met rooster.Als je tenminste je management in orde hebt en selecteert op benen en nog eens benen.
Geert

Beroep: Veehouder
Interesses: Holstein

koe matrassen

Berichtdoor Wim R » zo feb 12, 2006 23:45

Wij hebben 3 jaar geleden een nieuwe ligboxenstal gebouwd.
Dit betekent dat je veel moet beslissen.
Wij zijn veel naar andere stallen gaan kijken en hebben daar veel van opgestoken.
De boxbedekking was misschien wel de moeilijkste keuze.
Op onze oude lokatie hadden we de dunlomat liggen die inmiddels 14 jaar oud is en daar is nog geen slijtage aan.
Onder deze matten hadden wij geen matras liggen en dit wilden we wel op onze nieuwe lokatie.
We hebben na lang denken en vergelijken gekozen voor de ondermatras van agriprom (groen gespikkeld )deze hebben we onder de dunlomat gelegd.De ligplaatsen die over waren waar we geen dunlomat voor hadden hebben we bedekt met de orignele agriprom matrassen met de groene boven laag.Dit hebben we gedaan voor kosten besparing want de dunlomat is enorm duur.
DIT HADDEN WE NOOIT MOETEN DOEN. kort gezegd een en al ellende.
De toplaag begon na 1.5 jaar al te scheuren.
Gelukkig binnen de volledige garantie.
Na veel woorden en onenigheid hebben we het uiteindelijk opgelost.
We krijgen nu een dikke rubberen mat ipv de dunne groene.
De investering in de dunlomat is wel enorm duur maar als ik zie dat die naar 14 jaar nog zo goed als nieuw is dan is dit nooit te duur.
Het ondermatras van Agriprom is wel naar mijn zin en daar had ik geen enkele twijfel over.

W Reijrink
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Karla » zo feb 12, 2006 23:53

We hebben 74 waterbedden in de stal. Via Spinder gekocht omdat dezelfde waterbedden (Dunlop) in Frankrijk een stuk duurder waren. Ze liggen er nu 4 jaar in en niks geen slijtage. Een keer een leeggelopen bed. Maar die vul je makkelijk weer bij. Zou er zo weer voor kiezen.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Re: koe matrassen

Berichtdoor Henk » ma feb 13, 2006 07:53

Wim R schreef:.De ligplaatsen die over waren hebben we bedekt met de orignele agriprom matrassen met de groene boven laag.Dit hebben we gedaan voor kosten besparing want de dunlomat is enorm duur.
DIT HADDEN WE NOOIT MOETEN DOEN. kort gezegd een en al ellende.
De toplaag begon na 1.5 jaar al te scheuren.
Gelukkig binnen de volledige garantie.
Na veel woorden en onenigheid hebben we het uiteindelijk opgelost.
We krijgen nu een dikke rubberen mat ipv de dunne groene.

W Reijrink

Ja ja , Agriprom heet een klote jaar achter de rug. Veel problemen met foute bovenmatten. :(
Als ik je mag tippen Wim, wij hadden ruim 'n jaar geleden meteen gekozen voor de rubberen toplaag van Agriprom. Deze ging na 'n paar maanden al aan 't scheuren.... Constructiefout aldus hun.
Ze hebben zonder morren 'n kleine halve kilometer toplaag vervangen door nieuw rubber.

Wellicht zeiden de Agriprommers tegen jou ook dat ze dit nooit mee gemaakt hadden en dat jij toch écht de enige was die problemen met hun matten had. Nou toevallig begon ik erover op de nieuwjaarsreceptie van de buurt en bleek dat bij 'n collega 'n dikke kilometer verder op de zelfde problemen waren...... een gewaarschuwd mens telt voor twee :idea:
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

kraiburg matras

Berichtdoor j » ma feb 13, 2006 12:53

Over welk type matras van kraiburg hebben jullie het ???????
j

Re: kraiburg matras

Berichtdoor Geert » ma feb 13, 2006 14:49

j schreef:Over welk type matras van kraiburg hebben jullie het ???????
Kraiburg op rol,de zwarte rubber toplaag (1.8 M breed en 8 millimeter dik)geleverd volgens je stallengte.Onderlaag is veerkrachtig en zacht materiaal.In mijn geval vooraan in de boxen vastgemaakt met roestvrij stalen profiel met betonnagels,achteraan had ik ze vastgelijmd op de beton,de lijm kwam na 1 winter al los,toen heb ik de achterrand stevig vastgezet met parkervijzen.Kraiburg heeft nu ook puzzelmatras ,enkel een toplaag met onderaan noppen.De matras is in een handomdraai geplaatst(in iedere box een puzzelstuk).Lijkt ook goed,alleen kan er wat meer vuil en vocht tussen de puzzelstukken.
Geert

Beroep: Veehouder
Interesses: Holstein

Berichtdoor Bernardo » ma feb 13, 2006 16:44

Bernardo

Berichtdoor Bernardo » ma feb 13, 2006 16:50

De durste en volgens mij de beste is de animate van recticel:
http://www.animate.recticel.com/welkom.php3?taal=n
Bernardo

Volgende