Boxmatrassen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Boxmatrassen

Berichtdoor HoK » do aug 27, 2015 20:55

jvt schreef:ieder die wil kiezen voor diepstrooisel begrijp ik volledig, iedereen die kiest voor matten of matrassen ook. Bij ons matrassen, af en toe een dik hakje, gebruiken een halve vrachtwagencombi zakken zaagsel in de 9 maanden, en nauwelijks werk met bijstrooien. In ons geval gewoon super, celgetal is wel verdubbeld vd zomer van 75.000 naar 150.000, coli vd zomer nul. Als arbeid een knelfactor is en machinaal instooien niet praktisch, hou ze maar op matten of matrassen. Wil je summum van koecomfort, wil je daar een bult arbeid insteken of kun je dit praktisch mechaniseren, kies je voor diepstrooisel. Very simple, kunnen hier nog driehonderd topics en reacties aan wijden, maar dit blijft gewoon de kern vh verhaal.

Als je uit Belgie komt dan gaat je onderschrift aardig op (y)
HoK

Berichtdoor poekske » do aug 27, 2015 21:41

Niels schreef:@jvt, je reactie is net 10 minuten oud en Poekske trekt al weer de kern uit je verhaal. :roll:

het gaat over wat jvt zegt, een BULT arbeid bij diepstroosel. Als ik het werk ga doen bij een meelezende boer hier uit de streek met diepstrooisel van stro kalk water 8) , heb ik minder werk per dag om boxen schoon te houden dan hier met matrassen plus gemalen stro. Enkel moet hij die om de twee weken bijvullen, en dat kan ook met een minischovel. En sinds ik bij koein hier van vtf ben geweest, ben ik helemaal overtuigd van diepstrooisel :cheers: . Voor de rest kiest ieder voor zich, maar straatjoch zoals ik zie veel verschillende dingen van dichtbij :oops:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor boer pieter » do aug 27, 2015 21:48

mijn buurman heeft ook kalk stro en water geprobeert en die is er mee gestopt ,gewoon omdat het veel werk is zei hij om zo,n mengselte maken ben je echt wel een ochtend in de week mee bezig hakselt nu 1 keer in de maand stro met de haybuster en doet dat met een clean girl elke ochtend bij strooien ,wij strooien gewoon zaagsel op de matten gaat hier prima
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Koets » do aug 27, 2015 21:53

Wat is een goeie zaagselinstrooier/veger/roosterschuiver in 1 (waterbedden in de stal)?
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Niels » do aug 27, 2015 22:32

Het zou mij goed passen om het moment van boxen nalopen en instrooien op een ander tijdstip te kunnen doen dan met melktijden. Als dat dan een halve dag per week kost dan is daar wel iemand voor te vinden op de zaterdag. Nu gaat dat niet want in bijna elke box ligt melk. (n)
Niels

Berichtdoor jvt » do aug 27, 2015 22:43

poekske schreef:
Niels schreef:@jvt, je reactie is net 10 minuten oud en Poekske trekt al weer de kern uit je verhaal. :roll:

het gaat over wat jvt zegt, een BULT arbeid bij diepstroosel. Als ik het werk ga doen bij een meelezende boer hier uit de streek met diepstrooisel van stro kalk water 8) , heb ik minder werk per dag om boxen schoon te houden dan hier met matrassen plus gemalen stro. Enkel moet hij die om de twee weken bijvullen, en dat kan ook met een minischovel. En sinds ik bij koein hier van vtf ben geweest, ben ik helemaal overtuigd van diepstrooisel :cheers: . Voor de rest kiest ieder voor zich, maar straatjoch zoals ik zie veel verschillende dingen van dichtbij :oops:

als die meelezende boer jouw af en toe een keer laat melken, zorgt ie op voorhand dat de boxen goed ingestrooid zijn daags te voren, en niet dat jij met half lege boxen zit die je bij moet trekken. Maar.. ieder voor zich, zie ook de voordelen, geef ik ook aan, maar bij ons past t gewoon niet, omdat de klotemestschuiven altijd in de weg liggen as je met je minishovel de stal in moet.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Sander » do aug 27, 2015 23:20

Niels schreef:Het zou mij goed passen om het moment van boxen nalopen en instrooien op een ander tijdstip te kunnen doen dan met melktijden. Als dat dan een halve dag per week kost dan is daar wel iemand voor te vinden op de zaterdag. Nu gaat dat niet want in bijna elke box ligt melk. (n)

heb je melkrobot dan?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Niels » vr aug 28, 2015 06:03

Nee heb melkstal. Met melkrobot heb je geen melktijden meer mag ik hopen.
Niels

Berichtdoor Sander » vr aug 28, 2015 06:47

nalopen van boxen doe je dan toch als je koeien in wachtruimte doet :roll:
Sander

Berichtdoor boer pieter » vr aug 28, 2015 09:14

sommige mensen denken moeilijk ,niels jij hebt toch een mooie opsamelplaats dan kun je toch zo even met de strooier er bij langs racen of niet
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » vr aug 28, 2015 11:40

Sander schreef:
Mellek schreef: met elke matras.

:no:

Oké welke matras dan niet :?:
Was van de week ook nog bij een met een nieuwe stal, en zo'n matras uit een stuk, cow comfort meadow ofzo, maar bij de melkkoeien bijna geen 1 hak, alleen de drogen zowat allemaal.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Sander » vr aug 28, 2015 20:08

meadow matras van spinder hebben de koeien zo'n 0 jaar op gelegen. alleen op het eind wel eens een dikke hak toen er meer dan 80 koeien 60 boxen moesten delen.
Sander

Berichtdoor Talis » za aug 29, 2015 05:37

Sander schreef:meadow matras van spinder hebben de koeien zo'n 0 jaar op gelegen. alleen op het eind wel eens een dikke hak toen er meer dan 80 koeien 60 boxen moesten delen.

dat is niet heel lang...
Talis

Berichtdoor Sander » za aug 29, 2015 06:20

:lol: 10 jaar
Sander

Berichtdoor maistro » zo aug 30, 2015 13:22

die meadow is wel goed matje met rubber toplaag
gaat wel om de vulling die is of met die gekleurde platen of met een soort foam
die laatste is langer zacht :idea:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal