Boxmatrassen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Boxmatrassen

Berichtdoor Sander » ma aug 31, 2015 11:26

gewoon een schijtmat want koeien liggen er erg veel melk op uit. 8)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Schoonvelde » ma aug 31, 2015 11:28

Sander schreef:gewoon een schijtmat want koeien liggen er erg veel melk op uit. 8)

De waterbedden hebben momenteel ook heel wat meer koolzaad stro en kalk nodig met dit warme vochtige weer. Maar is dat bij diepstrooisel niet idem?
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor poekske » ma aug 31, 2015 12:45

Koolzaadstro, geeft dat geen kale hakken? Zou eerder gemalen tarwe stro nemen
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Sander » ma aug 31, 2015 14:55

Schoonvelde schreef:
Sander schreef:gewoon een schijtmat want koeien liggen er erg veel melk op uit. 8)

De waterbedden hebben momenteel ook heel wat meer koolzaad stro en kalk nodig met dit warme vochtige weer. Maar is dat bij diepstrooisel niet idem?

nee niet te vergelijken vele malen minder, en ja je kunt het gewoon zien.
Sander

Berichtdoor HoK » di sep 01, 2015 21:06

Sander schreef:
Schoonvelde schreef:

nee niet te vergelijken vele malen minder, en ja je kunt het gewoon zien.

Volgens mij heeft melk uitliggen ook te maken met hoe goed de ondergrond warmte geleid. Bij diepstrooisel is dit minder als bij waterbedden.
HoK

Berichtdoor Sander » zo mei 01, 2016 19:45

droge koeien liggen hier op matrassen.
zaterdag nog koe droog gezet gaf nog maar kg of 8-9 per dag.
kom ik 2 uur later bij de droge koeien, dus ongeveer 3 uur nadat ie gemolken is, lag die al een plasje melk. :evil:

eigenlijk vrij kansloos bij droge koeien andere bedding dan bij melkkoeien maar ja....

andere vraag:
sinds 2001 liggen der matrassen in oude stal. tot 2011 niks geen schade te zien maar na 5 jaar pinken en dekstieren der op, komen der steeds meer plekjes door volledig doorgesleten of opgevreten zijn. kunt het beste de matrassen der helemaal uit halen denk ik? of kun je der gewoon rubber overheen rollen en vastzetten? zwevende boxen.
Sander

Berichtdoor jan.nl » zo mei 01, 2016 19:48

Sander schreef:droge koeien liggen hier op matrassen.
kom ik 2 uur later bij de droge koeien, dus ongeveer 3 uur nadat ie gemolken is, lag die al een plasje melk. :evil:

eigenlijk vrij kansloos bij droge koeien andere bedding dan bij melkkoeien maar ja....

andere vraag:
sinds 2001 liggen der matrassen in oude stal. tot 2011 niks geen schade te zien maar na 5 jaar pinken en dekstieren der op, komen der steeds meer plekjes door volledig doorgesleten of opgevreten zijn. kunt het beste de matrassen der helemaal uit halen denk ik? of kun je der gewoon rubber overheen rollen en vastzetten? zwevende boxen.

Als je rubber er over rolt weet je zeker dat alles ongelijk ligt,alles er uit en dan over nieuw beginnen.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor poekske » zo mei 01, 2016 21:11

Gewoon een oude mijnmat erin voor jongvee, eventueel een mousse eronder.
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor HoK » zo mei 01, 2016 22:29

Rubber noppenmat op rol dr in. Niet makkelijk kapot te krijgen. Niet het meest comfy maar goed zat voor pinken en dekstieren.
HoK

Berichtdoor Sander » zo mei 01, 2016 22:37

jan.nl schreef:Als je rubber er over rolt weet je zeker dat alles ongelijk ligt,alles er uit en dan over nieuw beginnen.

in 2001 de matrassen gewoon gelegd over de in beton gelegde rubber matten van 1983 :oops:
Sander

Berichtdoor kobonde » ma mei 02, 2016 07:56

Sander schreef:
jan.nl schreef:Als je rubber er over rolt weet je zeker dat alles ongelijk ligt,alles er uit en dan over nieuw beginnen.

in 2001 de matrassen gewoon gelegd over de in beton gelegde rubber matten van 1983 :oops:

Je bedoelt waarschijnlijk van die matrassen gevuld met snipperde auto banden met een een onveveer ½ cm dikke
toplaag. die hebben wij ook er er beginnen gaten in te komen, bij het jongevee.
wij gaan hier gewoon een nieuwe toplaag over leggen want de matrassen mankeert niks aan, boven dien zijn die
krengen loeizwaar en dus duur om af te voeren.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Niels » ma mei 02, 2016 09:23

andere vraag:

Dat doen de koeien hier ook, midden op de dag liggen de melkkoeien al melk uit. Droge koeien kunnen gemakkelijk de halve droogstand melk blijven lekken. Daarom zitten ze nu allemaal op stro in plaats van op de matten.
Niels

Berichtdoor Rob MB » ma mei 02, 2016 10:00

Sander schreef:andere vraag:

Mijn ervaring: Nooit doen! word er nooit beter op! 2 systemen over elkaar heen werkt niet.

d'r is één situatie waar ik het ooit heb toegelaten en dat was een stal waar de rubber matten instort in het boxdek zaten. Waar het rubber net zo hard als het beton is. :yes:

Oude matten eruit halen is het meeste werk. Dus dagje voor vrij maken :yes:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Sander » di mei 03, 2016 13:12

kan natuurlijk ook nog ff jaar of twee wachten totdat ze alles compleet vernield hebben 8)
Sander

Berichtdoor Henk » di mei 03, 2016 16:39

Niels schreef:

andere vraag:

Dat doen de koeien hier ook, midden op de dag liggen de melkkoeien al melk uit. Droge koeien kunnen gemakkelijk de halve droogstand melk blijven lekken. Daarom zitten ze nu allemaal op stro in plaats van op de matten.

Halve droogstand melk lekken :shock: :?: Dan wordt droogzetten zonder ab niet wat :no:
Meeste koeien krijg ik onder de 6-7 liter/dag gevoeierd met stro. Heel soms lukt dat niet en is de melkdruk te hoog. Zonder droogzetters is de kans dan vele malen groter dat je ze aanmelkt met fout kwartier :?

Onlangs de eerste koe doorgemolken omdat ze tegen droogstand nog 33 liter gaf. Pas vlak voor kalven werd de melkgift ineens stukken minder tot ca. 3-4 liter/keer.
Na afkalven klom dat weer snel en nu zit ze aan de 35-37 liter/dag.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal