Boxmatrassen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Boxmatrassen

Berichtdoor jvt » vr apr 20, 2018 08:14

john verhaar schreef:Yep,let's go sleepwalking to life :idea:

bedoel ik zo niet John, ik weet ook dat zand gewoon het beste is. Maar...het moet bij je arbeidsbezetting passen, het moet qua stal bij je passen etc etc. Wellicht zou ik bij nieuwbouw eea overwegen, maar is hier niet aan de orde op dit moment. Het is niet dat ik het niet zie, de voordelen, maar gezien onze eigen situatie met dito arbeidsdruk moet het vooral simpel en net als er veel verschillen zitten welke soort grond je in een diepstrooiselstal kunt gooien zijn er legio verschillen in matrassen...en ja, dat evenaart nooit of te nimmer het comfort van zand maar kan toch een mooi compromis zijn.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Roderick » vr apr 20, 2018 11:37

waarom denk jij dat de arbiedsbehoefte van zand hoger is dan van iets anders :?:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor boer pieter » vr apr 20, 2018 11:45

ik heb zelf ook zand gehad en over comfor gaan we niet meer discuseren ,maar de verwerking is gewoon wel een dingetje ,bij jullie natuurlijk niet maar bij mij was het toch wel veel werk ,had een put achter de stal die toch een keer in de 2 maand geleegt moest worden, mest silo 1 keer in het jaar legen voor zand ,loonwerker die er gewoon meer per kuib voor vraagt met uitrijden ,biogas wil de mest niet hebben ,bij roosters is het niet te doen ,ook het instrooien was veel werk ,maar voor de koeien is het (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » vr apr 20, 2018 12:29

Overdrijven is ook een kunst Rody :wink: Vlgs mij vertelde Arno of John dat het nadeel van zand was dat je het overal tegen kwam. Melkfilter, je kleren en zelfs in bed vlgs mij :D maar dat kan ook a practical joke zijn geweest :mrgreen:

Door zand slijt je ijzer ook harder :yes: en dat begint met je stalsystem tm de mest verwerken en uitrije :yes: Verder denk ik dat je met matten/matrassen minder werk hebt. Zand heb je regelmatig een klusdag wanneer er zand bijgevuld moet worden.
Zand is super als bedding (y) maar zonder zand gaan de koeien heus niet eerder dood of zo :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Grazy » vr apr 20, 2018 13:31

Ik hoor hier zoveel ellende met dat zand :? Komt er bij mij vast niet in :no:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Corjan » vr apr 20, 2018 14:02

boer pieter schreef:ik heb zelf ook zand gehad en over comfor gaan we niet meer discuseren ,maar de verwerking is gewoon wel een dingetje ,bij jullie natuurlijk niet maar bij mij was het toch wel veel werk ,had een put achter de stal die toch een keer in de 2 maand geleegt moest worden, mest silo 1 keer in het jaar legen voor zand ,loonwerker die er gewoon meer per kuib voor vraagt met uitrijden ,biogas wil de mest niet hebben ,bij roosters is het niet te doen ,ook het instrooien was veel werk ,maar voor de koeien is het (y)

Ok laten we jou maar niet als goed voorbeeld nemen :wink: :idea:

Als ik aan de veearts vraag of zand goed is, zegt hij ik kan de rekeningen zien waar het geld heen gaat :wink: En meer medicijnen gebruik is meer werk :wink:

Loonwerkers raken er hier steeds beter in en sommige zijn er gewoon in gespecialiceerd (y) :idea: En spoelen alles gewoon uit de put zonder graven :idea:

Slijtage is gewoon een feit dus het is niet alleen winst :wink:

Instrooien valt allemaal we mee. 1 keer in de 3 4 weken een uur of 3 4. Boxen na lopen is denk ik bijna minder als met matten en diep shit boxen. Boxen schoonmaken is niet veel werk. En doe ik terwijl ik de ophaal koeien haal voor de robot. Dus geen extra gang met een zaagsel emmer of zo. Beter gezegt zaagsel geemmer :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » vr apr 20, 2018 14:10

Grazy schreef:Ik hoor hier zoveel ellende met dat zand :? Komt er bij mij vast niet in :no:

:shock: appart :!:

Hier zijn wat boeren die van zand naar wat anders gegaan zijn. En een aantal zijn weer gillend terug gegaan naar zand. Al die ellende van zand was waarschienlijk beter dan waar ze toen weer tegen aan liepen. En nadelen weer snel vergeten Ondertussen word denk ik 75% weer met zand gebouwd
Corjan

Berichtdoor boer pieter » vr apr 20, 2018 14:17

hoe gaat het met uier ontsteking hier een van de hoogste met produktie had toch veel last er van mengde nu het zand met kalk :shock:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arno » vr apr 20, 2018 14:21

Yup ,kijk dat verhaal van zand ff beetje opmixen en zo ff uitrijden heb ik nog weinig van gezien maar de voordelen wegen op tegen de kosten hier ,je ziet hier van alles ,grote multi million dollar installaties om zand uit mest te verwijderen en simpelweg in een put schuiven en het er weer uit scheppen en alles er tussen in .
Tot nog toe heb ik het idee dat 2x jaar leegscheppen en uittrucken goedkoper is als al die masjientjes die het eruit moeten halen :wink: .
Hebben hier een jaar shit in de boxen gehad ,maakt alles veel en veel makkelijker maar het kostte aan de koeienkant gewoonweg teveel dus gauw weer terug naar zand ,wij brengen elke week zand in trouwens.
Als je zoals in Nederland een beperkt bouwblok hebt dan valt het denk niet helemaal mee om zand te laten werken trouwens.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Grazy » vr apr 20, 2018 14:21

john verhaar schreef:Yep,I go sleepwalking thru life :idea:

Ja dat komt er van, zand in je ogen :lol: :lol:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Corjan » vr apr 20, 2018 14:23

We hadden 5 jaar niks behandeld. En dit jaar om te proberen een paar. Maar kan daar beter weer mee stoppen. Dat opsporen en behandelen is een gedoe. Hebben we de arbeid niet voor zou joost zeggen :mrgreen:

Gebruiken ook geen droogzetters en orbeseal meer voor een jaar of 5
Corjan

Berichtdoor Roderick » vr apr 20, 2018 14:26

Het arbeids verhaal valt gewoon mee.
1x in de 2 weken vullen ongeveer 100 boxen per uur.
boxen krabben gaat idd sneller dan iets anders,
En uitrijden en scrapers fixen doen wij heel weinig aan, die extra kosten worden ruimschoots goedgemaakt door de voordelen. :yes:
Idd hier wordt opt moment denk ik zo'n 75% zandstallen gebouwd. De kinderziekte zijn eruit en bijna iedereen ziet de voordelen van het systeem.
Belangrijk is wel dat je het goed opzet, zodat je niet ligt te kloten net als Boer Pieter want dan ben je het natuurlijk zo zat. :yes: :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Corjan » vr apr 20, 2018 14:27

Arno schreef:Yup ,kijk dat verhaal van zand ff beetje opmixen en zo ff uitrijden heb ik nog weinig van gezien maar de voordelen wegen op tegen de kosten hier ,je ziet hier van alles ,grote multi million dollar installaties om zand uit mest te verwijderen en simpelweg in een put schuiven en het er weer uit scheppen en alles er tussen in .
Tot nog toe heb ik het idee dat 2x jaar leegscheppen en uittrucken goedkoper is als al die masjientjes die het eruit moeten halen :wink: .
Hebben hier een jaar shit in de boxen gehad ,maakt alles veel en veel makkelijker maar het kostte aan de koeienkant gewoonweg teveel dus gauw weer terug naar zand ,wij brengen elke week zand in trouwens.
Als je zoals in Nederland een beperkt bouwblok hebt dan valt het denk niet helemaal mee om zand te laten werken trouwens.

We waren bij een buurman van je en die zei houd het simple. Schoof het zo de lagoon in en kwam een loonwerker met de Nuhn boot. Das een stuk simpeler als bij jou Arno :wink: En hier met die putjes van 5 7 duuzend kuup spoelen ze gewoon alles er uit met de boot. En ja kost ongeveer nezzo veel als het laatste er uit scheppen :yes:
Corjan

Berichtdoor Arno » vr apr 20, 2018 14:59

Huh ,hoeveel simpeler als hier kun je het maken.
We scheppen 1st stage leeg met loader ,dotje dumpers en trucks ,grote lagoons gebruiken we nuhn boat ,moeten evengoed nog wel wat skeppen ook dan trouwens ,dat ding mixt niet alles op en je kunt nl maar zoveel zand opmixen en op een tanker laden of door een drag line duwen ,we doen dat grotendeels in eigen beheer dus ik geloof al langal nie meer in santa claus :wink: .
Buddy van me is 1vd grootste mesthaulers in de midwest en die kan je gauwachtig uit de droom helpen dat dat rechtstreeks in een put duwen en ff opmixen geen enkel probleem is trouwens.

Maarruh ,dat is toch een never ending discussion ,dus laten we het er maar bij laten dat zand voor koeien gewoonweg een mooi system is ,hier ook nul behandeling voor mastitus ,scc tussen 120 en 140 gemiddeld ,en geen droogzetbehandeling.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor MarcB » vr apr 20, 2018 16:50

Allemaal leuk om lezen. En uiteraard weet ik dat zand het beste is voor de koeien. Maar ik heb een bestaande stal waar er losse matten liggen per Box. Tis zachter als beton maar ni veul.
Dus kijk ik naar alternatieven, en denk ik aan watermatrassen als eerste te proberen bij mijn droge koeien.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal