Wel of geen droogzetters gebruiken?.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Gebruik droogzetters. Wel of niet?

>
Ik gebruik altijd een droogzetter met antibiotica
90
74%
>
Ik gebruik altijd een droogzetter zonder antibiotica
1
1%
>
Ik gebruik soms wel, soms geen droogzetter
21
17%
>
Ik gebruik helemaal geen droogzetters
10
8%

Totaal aantal stemmen : 122

Re: Wel of geen droogzetters gebruiken?.

Berichtdoor pieterv » vr mei 24, 2013 19:13

Sander schreef:
Guus J schreef:Dat georbeseal is leuk... we halen hie rgoede resultaten mbt celgetal, maar ik vind bij 7 vd 10 geen of te weinig orbeseal terug. alle instructies al 100x doorgenomen, maar ik vind 't maar rommel

jaaaaaaaaaaaa eindelijk een lotgenoot gevonden. ik wordt bijna voor debiel uitgemaakt, maar ik vind het dikke meuk die orbeseal, kan der niks mee worden. en nog duur ook (n) (n) (n) prutzooi is het :yes: :yes:

Hoe doen jullie de orbeseal der dan in??
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor M H » vr mei 24, 2013 19:42

hier beetje rare strategie, maar tot nu toe deze winter, of orbenin dry cow met orbeseal of helemaal niets.

tot vorige week is het goed gegaan, ongeveer half om half dieren droog gezet. nu toch een vaars met twee spenen vol prut, niets meer aan te doen, vaars had ik niet goed naar gekeken, had een te hoog celgetal laatste 3 controles, dit over het hoofd gezien.
wel drie dieren die tijdens droogstand iets hard kwartier kregen, paar dagen uitgetrokken, met afkalven geen vlokken meer, en laag celgetal.

vorig jaar 2 koeien met coli gehad tijdens de droogstand, beide dubbele drooggezet. wel bij beide te zuinig geweest, dieren trapte, en dus injector op de grond, even schoon gemaakt, niet goed genoeg dus, beide achteraf dus coli erin, ondanks AB

zonder AB, maar met orbeseal zie ik niet zitten, omdat ik bang ben dat we niet schoon genoeg werken, en dus de ellende erbij in brengen.
M H

Berichtdoor Dolph » vr mei 24, 2013 20:10

Hier koeien zonder attenties, melkgift minder dan 12 kg melk en laag celgetal alleen droog met orbe seal. Hele goede resultaten tot nu! Andere koeien dubbel therapie met orbenin 'normaal'.

Zet de koeien droog in de kapbox, één achterpoot omhoog kan ik er goed bij en geen geschop. Probeer wel super hygiënisch te werk te gaan, dus handschoentjes aan en alcoholdoekjes erbij!! Oh ja bijna vergete, dip ze ook nog es met een speciaal droge koeien dip. Eerste twee dagen blijft deze dip als een vliesje om het speen heen.

Wel aardig wat werk van moek wel zeggen, maar als de resultaten goed zijn ben ik tevreden!

Celgetal op moment rond de 100 laatste paar maand en weinig uierontsteking. Op moment 166 koeien door de melkstal. Één in de maand zit ik nog niet op
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor Corjan » za mei 25, 2013 01:42

Hier zetten we de koetjes droog aant voerhek of drukken we in een box :oops: :oops: Soms slaan we een koetje over :oops: :oops: Wel gebruik ik doekkies 8) Gewoon droog zetters er in en nix van die andere bende :yes: en vorig jaar 5 koeien behandeld en dit jaar nog nix :yes: Dus een beetje an knoeien op zand gaat best 8)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Bart L » za mei 25, 2013 02:05

Van de week de koetjes droog zetten. Eerste dag 200 en volgende dag 400. Doen het onder het melken zijn de slotgaten mooi open wel ff schoonmaken met doekjes van te voren en ff nasprayen. Pokke werk maar met mannetje of 5/6 is het net te doen. 8) En dan s'avonds :cheers: :cheers: en 2 maandjes wa aan prullen :D :D (y) (y)
Bart L

Beroep: koeienmelker
Interesses: koeien

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » za mei 25, 2013 09:28

M H schreef:hier beetje rare strategie, maar tot nu toe deze winter, of orbenin dry cow met orbeseal of helemaal niets.

tot vorige week is het goed gegaan, ongeveer half om half dieren droog gezet. nu toch een vaars met twee spenen vol prut, niets meer aan te doen, vaars had ik niet goed naar gekeken, had een te hoog celgetal laatste 3 controles, dit over het hoofd gezien.
wel drie dieren die tijdens droogstand iets hard kwartier kregen, paar dagen uitgetrokken, met afkalven geen vlokken meer, en laag celgetal.

vorig jaar 2 koeien met coli gehad tijdens de droogstand, beide dubbele drooggezet. wel bij beide te zuinig geweest, dieren trapte, en dus injector op de grond, even schoon gemaakt, niet goed genoeg dus, beide achteraf dus coli erin, ondanks AB

zonder AB, maar met orbeseal zie ik niet zitten, omdat ik bang ben dat we niet schoon genoeg werken, en dus de ellende erbij in brengen.

Hygiene is superbelangrijk, Orbenin geeft nou niet de beste bescherming tegen slechte hygiene (E.Coli).
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor pieterv » za mei 25, 2013 11:43

Bart L schreef:Van de week de koetjes droog zetten. Eerste dag 200 en volgende dag 400. Doen het onder het melken zijn de slotgaten mooi open wel ff schoonmaken met doekjes van te voren en ff nasprayen. Pokke werk maar met mannetje of 5/6 is het net te doen. 8) En dan s'avonds :cheers: :cheers: en 2 maandjes wa aan prullen :D :D (y) (y)

Dus alles gaat droog?? 6, 7 of 8 maand drachtig???
pieterv

Berichtdoor Bart L » za mei 25, 2013 22:20

pieterv schreef:
Bart L schreef:Van de week de koetjes droog zetten. Eerste dag 200 en volgende dag 400. Doen het onder het melken zijn de slotgaten mooi open wel ff schoonmaken met doekjes van te voren en ff nasprayen. Pokke werk maar met mannetje of 5/6 is het net te doen. 8) En dan s'avonds :cheers: :cheers: en 2 maandjes wa aan prullen :D :D (y) (y)

Dus alles gaat droog?? 6, 7 of 8 maand drachtig???

:yes: :yes: :yes: Koeien beginnen 10 Augustus weer te kalven eind augustus zal meer dan de helft gekalft hebben maar de laatse kalft pas begin October
Bart L

Berichtdoor pieterv » zo mei 26, 2013 07:19

Hoeveel moe je der dan in totaal droog zetten? (200 en 400 of nog meer?)
Nu droog zetten = bijna 10 weken droogstand voor degene die eerst kalven! :shock: Geven ze geen melk meer of ???
pieterv

Berichtdoor melker » zo mei 26, 2013 21:04

Het is daar nu winter of herfst, amper gras om te melken en zuivelfabrieken gaan ook tijdje dicht , net als hier bietenfabrieken. Als het goed is begin augustus weer voorjaar kalven koeien in week of 6 tot 8 alles weer nieuwmelk en nieuw gras. Vraagt toch wel stukje management om die grote veestapels allemaal weer drachtig te krijgen in week of 8 :shock:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Bart L » zo mei 26, 2013 22:37

Alle koeien gaan droog :idea: :D 600 voor volgend jaar 40 koeien verkocht en nog 25 naar de slacht. Het is nu bijna winter weinig tot geen grasgroei koeien gaan 10 weken van het bedrijf af en we beginnen weer te kalven tegen de tijd dat het weer wat gaat groeien :yes: .
Bart L

Berichtdoor Deense boerin » za jun 01, 2013 20:27

Hier dus ook voornamelijk orbeseal. Eerst een paar dagen de koe nog 1x daags melken. Daarna na de laatste melkbeurt in de melkstal sealen. We hebben altijd handschoenen aan, spenen schoonmaken met ontsmettingsdoekje (1 per speen) en vervolgens orbeseal erin en goed dippen. Vaak zitten de spenen nog helemaal dicht bij de eerste keer melken na afkalveren.

Tussen 1 juni 2012 en 31 mei 2013 127 koeien drooggezet, waarvan 21 met ab = ruim 16%

Van de week melkcontrole gehad, celgetal in de tank 3 mnd gemiddelde is 57.000

6 koeien boven de 200
10 tussen 150 en 200
8 tussen de 100 en 150
18 tussen de 50 en 100
87 tussen de 6 en 50 (waarvan 65 zelfs onder de 25.000 cellen)

In die zelfde tijd zijn er 9 koeien behandeld voor uierontsteking (waarvan uiteindelijk 2 koeien naar de slacht zijn gegaan ivm gust).
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor teuntje93 » za jun 01, 2013 20:36

Nou dat zijn (y) (y) resultaten Deense Boerin :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » zo jun 02, 2013 09:38

Deense boerin schreef:Hier dus ook voornamelijk orbeseal. Eerst een paar dagen de koe nog 1x daags melken. Daarna na de laatste melkbeurt in de melkstal sealen. We hebben altijd handschoenen aan, spenen schoonmaken met ontsmettingsdoekje (1 per speen) en vervolgens orbeseal erin en goed dippen. Vaak zitten de spenen nog helemaal dicht bij de eerste keer melken na afkalveren.

Tussen 1 juni 2012 en 31 mei 2013 127 koeien drooggezet, waarvan 21 met ab = ruim 16%

Van de week melkcontrole gehad, celgetal in de tank 3 mnd gemiddelde is 57.000

6 koeien boven de 200
10 tussen 150 en 200
8 tussen de 100 en 150
18 tussen de 50 en 100
87 tussen de 6 en 50 (waarvan 65 zelfs onder de 25.000 cellen)

In die zelfde tijd zijn er 9 koeien behandeld voor uierontsteking (waarvan uiteindelijk 2 koeien naar de slacht zijn gegaan ivm gust).

(y) (y)

Hoeveel van deze 9 koeien waren AB drooggezet en kwamen deze verkeerd uit de droogstand?
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » zo jun 02, 2013 09:52

hier ook alles met sealer en bevalt eigelijk ook wel goed laatste 3 maand gemiddeld 100 celgetal en laatste 12 maand 5 keer uier ontsteking :shock: kan er ook niks aan doen maar loopt allemaal erg lekker nu, sind ik met koolstof ben begonnen is het een stuk makkelijker allemaal ,
boer pieter

Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid