Klauw bekapbox

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Klauw bekapbox

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do apr 12, 2007 10:22

Ik zou graag van jullie willen weten wat jullie ervaringen zijn met de diverse klauwbekapboxen.

Ik heb hier namelijk eentje staan van Hen ken en het zal misschien ook wel aan mij liggen maar als ik in deze box de voorpoten wil bekappen, gaan ze me stuk voor stuk van de benen. Ze hangen dan in de buikriem en in de ketting achter en ik vind dat geen prettig gezicht. Ook kun je dan slecht bekappen. Deze box hebben wij al een aantal jaren en mijn vader heeft hem destijds gekocht omdat die aardig voordelig was. Vroeger hadden wij een simpele Wopabox en daar hadden we meen ik dit probleem niet mee.

Hebben jullie ook deze ervaring en evt suggesties om de box aan te passen zodat het wel goed werkt?
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Niek Arends » do apr 12, 2007 11:17

Heb thuis een zelfgemaakte. Stageboer heeft hem in elkaar gelast in ruil veur een hooi transporteur. Wij hebben de materialen geleverd hij heeft de rest gedaan.Ook hier voorpoten niet altijd effe makkelijk maar hoef niet vaak een voorpoot te bekappen.
Niek Arends

Beroep: Boer in ruste . Gleuvenvuller
Interesses: fokkerij koeien

Berichtdoor boer pieter » do apr 12, 2007 12:49

als je de ketting los laat achter de koe gaan ze niet snel liggen en niet tehoog op draaien henken ken ik niet maar heb zelf jaren met een hoekstra box rond gereden
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » do apr 12, 2007 14:03

Heb een Wopa box maar daar willen sommige ook in gaan liggen. Als je de voorpoten wil doen, wat hier standaard is, kun je het achter poot net als wat pieter zei een stukje laten zakken :idea: De kans dat ze willen blijven staan is dan een stuk groter. Maar hou dat achter poot wel in de lucht anders gaan ze zo lomp doen.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor harm » do apr 12, 2007 14:49

HIer ook henken box m'n vader doet ketting achter langs altijd los bij voorpoten dat gaat wel vrij goed. Als m'n vader of opa niet in de buurt is draai ik achterpoot altijd op die bekappen en dan de voorpoot even pakken.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Sander » do apr 12, 2007 20:48

hier ook een henken. anderhalf jaar oud. Vind hem eigenlijk te kort :? . Maar inderdaad zoals hier al is gezegd, ketting los achter en verder no problemo. Bij achterpoten gebruik ik vaak weer geen buikriem omdat ze dan eerder gaan hangen... Vind trouwens dat ik de voorpoten prima kan bekappen.
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do apr 12, 2007 20:56

Sander schreef:hier ook een henken. anderhalf jaar oud. Vind hem eigenlijk te kort :? . Maar inderdaad zoals hier al is gezegd, ketting los achter en verder no problemo. Bij achterpoten gebruik ik vaak weer geen buikriem omdat ze dan eerder gaan hangen... Vind trouwens dat ik de voorpoten prima kan bekappen.

Ik vond hem ook te kort. Heb daar met Henken over gebeld en heb toen (gratis) een verlengstuk gehad. De rol zit nu feitelijk achter de box zo als die origineel is. Ik zal morgen wel even een foto plaatsen.

Ik zal het (hopelijk is het niet nodig op korte termijn) de volgende keer dan maar eens proberen zonder ketting achter.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Sander » do apr 12, 2007 21:04

Hookwood Holsteins schreef:
Ik vond hem ook te kort. Heb daar met Henken over gebeld en heb toen (gratis) een verlengstuk gehad.

Gratis nog wel. :shock: Zal je foto even afwachten en dan maar eens een belletje plegen :wink: . Ik heb destijds de rol omgedraaid achter, scheelde al een heel stuk maar vind het nog wat kort eigenlijk. Daardoor gaan ze eerder hangen denk ik.
Sander

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr apr 13, 2007 08:55

Hierbij de beloofde foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verlenging zit dus in de box geschoven is netjes afgewerkt! Feit is nu wel dat de ketting nu iets aan de korte kant is. Het kan maar net.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Sake » vr apr 13, 2007 14:27

Ook een Henken box, ook een verlenging gehad. Heb al 2 koeien verspeeld in deze box. Een kapotte speen en een met lamme voorpoot. Zal het ook eens proberen zonder achterketting.
If you do what you did, you get what you got!
Sake

Beroep: Boer
Interesses: sport en economie

Berichtdoor Corjan » vr apr 13, 2007 14:32

Die Wopa box is voor veel koeien ook tekort maar ik gooi die ketting gewoon over de laatste balk :idea: Het werkt natuurlijk lang niet zo goed maar het werkt. :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor MelkboerLuc » vr apr 13, 2007 20:14

Is dat echt de goede methode om aan de voorpoot te werken en daarbij de achterpoot opgedraaid te laten?

Nooit van gehoord.
En eerlijk gezegd, het lijkt mij ook een beetje bangelijk.

Hoe "tillen" jullie de voorpoot dan op?
Ik heb voor de voorpoten ook een winch staan om op te draaien.
Zetten jullie de voorpoot dan vast op een blok (met wat?) of niet?
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Sander » vr apr 13, 2007 21:21

MelkboerLuc schreef:Is dat echt de goede methode om aan de voorpoot te werken en daarbij de achterpoot opgedraaid te laten?

wie doet dat dan? :?:

Voorpoot draai ik op een klosje hout. Vind alleen dat het stukje ijzer (s vorm) in de poot drukt, kan dat nie anders.

Verhelderend de foto's. Zal eens kijken.
Sander

Berichtdoor MelkboerLuc » vr apr 13, 2007 21:29

Sander schreef:
MelkboerLuc schreef:Is dat echt de goede methode om aan de voorpoot te werken en daarbij de achterpoot opgedraaid te laten?

wie doet dat dan? :?:

Wel, ik dacht dit toch gelezen te hebben ?

Corjan schreef:Als je de voorpoten wil doen, wat hier standaard is, kun je het achter poot net als wat pieter zei een stukje laten zakken :idea: De kans dat ze willen blijven staan is dan een stuk groter. Maar hou dat achter poot wel in de lucht anders gaan ze zo lomp doen.

harm schreef:Als m'n vader of opa niet in de buurt is draai ik achterpoot altijd op die bekappen en dan de voorpoot even pakken.
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Martin » vr apr 13, 2007 21:30

ik heb maar 1 ding te zeggen APPLETON
Martin

Interesses: Melkveehouderij, gezin

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid