Para TBC

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Gerrit » di apr 18, 2006 03:09

Men vermoed dat er een verband is tussen para en crohne, maar 't is nog nooit bewezen. Als dat bewezen is dan komt er gegarandeerd een grote opruimingsactie in de veehouderij hier in the US, vergelijkbaar met hoe er op 't moment opgegaan wordt met TB.
Dit is typisch een manier om onwetende burgers de stuipen op 't lijf te jagen. 'k Zou de TV met een rechtzaak bedreigen voor 't in kwaad daglicht stellen van de melkveehouderij :twisted:
't is een kl&%$#te ziekte als je 't onder je koeien hebt dat geef ik toe.
Gerrit

Berichtdoor BST » di apr 18, 2006 03:10

[quote=R. Prins]
Vroeger werd nog wel rauwe melk gedronken. Tegenwoordig is dat denk ik veel minder het geval.[/quote]

Vergis je niet!! Het drinken van rauwe melk wordt volgens mij steeds populairder bij de anti-intensieveveehouderij-freaks.

Uitroeien van para-TBC (Johne's decease in de V.S.) is een goede zaak, alhoewel het verband met de ziekte van Chrohn nog steeds niet hard is gemaakt. Gemiddeld genomen worden de koeien hier in de V.S. niet zo oud op de megabedrijven dus zien we ook niet zo vaak koeien met verschijnselen (chronische diarree en vermagering). Of ze gaan weg voor slacht zonder dat er een diagnose is gesteld[/quote]
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor Corjan » di apr 18, 2006 13:56

Er zijn tussen de 50 en 60% van de bedrijven besmet, en ongeveer 100% van de boeren drinkt melk uit de tank. Dit betekent dat er veel meer boeren dan burgers de ziekte moet hebben, en dat is niet zo. Daar is al onderzoek na gedaan.
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » di apr 18, 2006 19:47

Corjan schreef:Er zijn tussen de 50 en 60% van de bedrijven besmet, en ongeveer 100% van de boeren drinkt melk uit de tank. Dit betekent dat er veel meer boeren dan burgers de ziekte moet hebben, en dat is niet zo. Daar is al onderzoek na gedaan.

Weerstand?? :?: :idea:
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » di apr 18, 2006 20:45

Corjan schreef:Er zijn tussen de 50 en 60% van de bedrijven besmet, en ongeveer 100% van de boeren drinkt melk uit de tank. Dit betekent dat er veel meer boeren dan burgers de ziekte moet hebben, en dat is niet zo. Daar is al onderzoek na gedaan.

maak daar maar 99,99% van.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » di nov 28, 2006 22:45

Wie is er al serieus bezig met de Para bestijding. De Friesland bestuurders willen extra gaan belonen voor Para tbc niet aangetoonde bedrijven.
Robert

Berichtdoor john verhaar » wo nov 29, 2006 00:26

Wij doen wat we kunnen koeien bloed testen geen biest mengen en veel heel veel stro gebruiken in het afkalfhok :idea: maar misschien weet DD nog meer :?:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Deense boerin » do nov 30, 2006 11:58

In DK zijn ze actief bezig met de bestrijding van para. 4x per jaar testen via de melkcontrole. Koeien worden in 3 groepen ingedeeld. Kalveren mogen alleen melk uit de eerste groep. Koeien uit de laatste groep moeten opgeruimd worden.

Wij doen er niet aan mee. Vaarskalveren krijgen alleen melk van de eigen moeder. Goede hygiëne is zeer belangrijk.
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor dubbeldoel » do nov 30, 2006 12:54

john verhaar schreef:Wij doen wat we kunnen koeien bloed testen geen biest mengen en veel heel veel stro gebruiken in het afkalfhok :idea: maar misschien weet DD nog meer :?:

allereerst heb ik nog een commentaar op de bovenste reacties. Paratbc moeten we niet onderschatten als het gaat om de schade voor de melkveehouderij. Relatie met ziekte van Crohn is niet bewezen, maar een link leggen wordt helaas door programma's misbruikt om weer wat meer spraakwater te hebben. Gevolg: onrust, wantrouwen bij consument door dit soort opinierende programma's.

John: welke testen gebruiken jullie en wat is daar de gevoeligheid? Blijft een probleem, de gevoeligheid van de bloedtest: negatieve uitslag wil niet zeggen dat de koe geen drager is van paratbc. Als je ieder jaar 1 of 2 keer de dieren tapt of melkonderzoek doet, dan krijg je wel een iets betrouwbaarder beeld. Dat is dus de insteek van het nieuwe paratbc programma, alhoewel de "oude" intensieve para bestrijding (tot en met para 10) in mijn ogen preciezer en beter is.

Allerbelangrijkste in mijn ogen is : management.
Afkalfhygiene, kalf meteen weg van moeder (laat mevrouw van Tros Radar het niet horen!!) biest van eigen moeder (bestraalde biest heb ik geen ervaring mee), rest van opfok alleen maar kunstmelk, Voorkomen overdracht van stront van oud naar jong (dus looplijnen), voordroogkuil (bemest met koeienmest) niet aan jonge dieren..... Voor ieder bedrijf kan ik aan de hand van een werklijst zo een sterkte zwakte analyse maken.

Dus consequente hygiene in jongveeopfok, vaste routing over bedrijf. Ja, ik zie bij bedrijven waar hygiene en volgens vast patroon werken een zwak punt is, dat die meer paratbc hebben dan bedrijven die erg netjes werken en met een strak management.
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor john verhaar » za dec 02, 2006 01:48

DD wij bloedtappen alle koeien op de dag dat ze droog gaan de test is blood elisa, mijn vet verteld mij dat dit de helft van de pos. koeien oppakt wij vinden 3% pos. dus gaan er van uit dat +/- 6% pos. is na 3 weken droogstand gaan ze over naar de close up groep op dat moment weten we welkekoeien er pos. zijn en deze krijgen dan een rode button in hun oormerk zodat iedereen op afstand kan zien dat dit een johnes pos.koe is en hoe gehandeld moet worden rond afkalven vervolgens worden deze koeien niet meer drachtig gemaakt maar gewoon afgemolken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor dubbeldoel » za dec 02, 2006 11:59

john verhaar schreef:DD wij bloedtappen alle koeien op de dag dat ze droog gaan de test is blood elisa, mijn vet verteld mij dat dit de helft van de pos. koeien oppakt wij vinden 3% pos. dus gaan er van uit dat +/- 6% pos. is na 3 weken droogstand gaan ze over naar de close up groep op dat moment weten we welkekoeien er pos. zijn en deze krijgen dan een rode button in hun oormerk zodat iedereen op afstand kan zien dat dit een johnes pos.koe is en hoe gehandeld moet worden rond afkalven vervolgens worden deze koeien niet meer drachtig gemaakt maar gewoon afgemolken

Blijft kwetsbaar, ik neem aan dat vaarskalveren van pos dieren ook geruimd worden? Hou je je eigen jongvee aan of koop je aan?
Kwetsbaar in jouw systeem is dat de uitscheiders in het koppel lopen en ook in de afkalfruimte. Heb nu wel een veehouder die 2 x per jaar alles met melkcontrole onderzoekt op paratbc (zelfde test als bloedtest en net zo betrouwbaar), pos koeien kalven in andere ("para") ruimte af, terwijl neg koeien in afkalfhok kalven. Nakomelingen opgeruimd, biest van eigen koe en daarna poedermelk etc. Maar dat doen we nu al geruime tijd en we blijven nieuwe dieren vinden. Dus heb aangeraden om over te stappen op para intensief met mestonderzoek etc.
Mest onderzoek is nog het beste en betrouwbaarste, maar heeft ook enkele nadelen (kostprijs, snelheid en soms verontreiniging door overwoekering. Bedrijven die para echt het grondigste willen aanpakken doen dat in mijn ogen met behulp van het mestonderzoek.
dubbeldoel

Berichtdoor Corjan » za dec 02, 2006 15:14

Hier beweren ze, dat je met aangezuurde volle melk, van verzamelde melk waar ook pos dieren tussenlopen geen besmetting plaats vind. Klopt dit :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Hendrik Kreuger » za dec 02, 2006 15:20

Als vleesveebedrijf laten we het kalf bij de koe lopen, we zijn dus volgens de GD zeer kwetsbaar voor para. In het verleden hebben we een aantal klinische gevallen gehad (allemaal aangekochte dieren die het na een paar jaar kregen, zelfs een fokstier :evil: )

De laatste tijd geen last meer (mede omdat we nu gesloten zijn.) Dat er geen besmetting is wijt ik 100% aan de weerstand. Dit hoog houden doen we door weinig eiwit, voldoende mineralen en koolstof (ImPact) voeren. Ik heb hierdoor zelfs koeien die vanwege de para sterk vermagerden weer aan de groei gekregen, omdat het darmflora opgeschoond wordt en dus weer kan functioneren :wink:
Hendrik Kreuger

Beroep: rietdekker, vleesveehouder
Interesses: voeding, mest, gezondheid

Berichtdoor dubbeldoel » za dec 02, 2006 16:53

Corjan schreef:Hier beweren ze, dat je met aangezuurde volle melk, van verzamelde melk waar ook pos dieren tussenlopen geen besmetting plaats vind. Klopt dit :?:

Heb wat infor verzameld omdat ik weet dat de kiem erg zuurvast is.
Paratuberculose wordt veroorzaakt door de zuurvaste bacterie Mycobacterium avium subsp. paratuberculosis en is erg besmettelijk. De bacterie is omgeven door een waslaag, waardoor ze lang kan overleven in de buitenwereld. De bacterie is door haar waslaag beschermd tegen bepaalde ontsmettingsmiddelen. Producten op basis van oppervlakte-actieve stoffen, verrijkt met aldehyden, zijn in de door de fabrikant voorgeschreven concentratie, werkzaam.

Corjan, deze tekst komt uit http://www.dierengezondheidszorg.be/ond ... aratbc.asp

Lijk me dus dat aangezuurde melk de paratbc kiem overdracht naar het kalf niet verhinderd.
dubbeldoel

Berichtdoor macdonalds » za dec 02, 2006 22:40

hier in australie heelaas nog niet goedgekeurd, maar enten voor johne's schijnt SAMEN met goede management practijken voor hooginfectie bedrijven zeer goed te helpen.
vaccine ine nerland goedgekeurd? is het is usa niet meer gebruikelijk om te enten?
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid