Para TBC

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Para TBC

Berichtdoor sivert » zo aug 07, 2016 14:22

melker schreef:Gewoon laten afkalven, krijg je nogmaals herinnering van GD plus vlak daarna een brief van rfc met een miruwe uiterste datum. Wel tijdelijk even status c maar direct na afvoer weer B . Gd adviseerd je ook om het zo te doen, tenmiste bij mij paar jaar terug met net zo'n geval.

Hadden wij vorig jaar ook. Twee hoogdrachtige koeien, ik heb ze wel in de wei laten kalven en niet in het afkalfhok. De ene koe had een tweeling en de andere heeft wel gekalfd, maar we hebben nooit een kalf gezien. Zal wel opgeruimd zijn door vossen o.i.d. Dit jaar hadden we er evenals vorig jaar 4 (terwijl we in het verleden ook status A hadden), en evenals vorg jaar een topper, een tobber en 2 er tussen in. Afgelopen week zijn er 2 weg gegaan, de tobber en een koe die bijna door moest, en over enkele weken gaan de andere 2, die hebben nog redelijk melk. Volgens mij mogen para-koeien wel worden geslacht als ze hoogdrachtig zijn, daarvoor geldt een uitzondering.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » do aug 11, 2016 19:57

Contact gehad met de vet. Die adviseerde de GD te bellen. De GD vertelde dat ik bij mn rfc dude moest zijn. Daar had ik vanmiddag toch al een afspraak mee dus meteen aangekaart.
Koetje gewoon laten kalven, minimaal 10 dagen doorhouden en dan weg doen. Hij maakte een notitie voor intern zodat ik niet bestookt wordt met brieven over dreigende C status. Uiteraard kalfje wel verkopen.
Hij stelde voor om een mestmonster te nemen. Kans is aanwezig dat ie gunstig uitvalt en mestonderzoek is leidend :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Het Honderd » vr aug 12, 2016 11:40

Hij stelde voor om een mestmonster te nemen. Kans is aanwezig dat ie gunstig uitvalt en mestonderzoek is leidend :yes:[/quote]

Bespaar je de moeite Henk, hier een aantal keer gedaan, maar hier de ervaring dat als het in de melk gevonden wordt door de GD, dan zeker ook in de mest....

Het schijnt zelfs zo te zijn dat de GD ook maar maximaal de helft van het aantal para koeien eruit pakt. Een ander lab (ben naam vergeten) pakt er veel hoger % uit volgens voervoorlichter die zich erin verdiept heeft... Daarnaast stond is in de veeteelt dat rond de 2 tot 3 maanden in lactatie PARA het beste gevonden wordt in de melk.

Hier krijgen de fokkalveren alleen van eigen moeder 3 dagen lang biestmelk en daarna kunstmelk. Zodra er een PARA gevonden is wordt er van die koe niet meer gefokt. Tot nu toe met resultaat status A na een aantal jaren status B.
Het Honderd

Berichtdoor pieterv » vr aug 12, 2016 12:10

Als je kalveren de biedt van hun moeder kregen en ze blijkt 8wkn later positief voor para. Wat dan?

Hier krijgt alles wat blijft poederbiest.

In de melk wordt zo'n 30-35% gevonden. Bloed 45-50. Mest is het betrouwbaarst maar erg duur om alles zo te onderzoeken.
De melktest heb ik er al uitgezwierd. 2 jaar geleden een koe die ziek was (symptomen para) op moment van mpr en ondrrzoek. Uitslag was negatief. Werkt ook niet zo... (n)
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor sivert » do aug 18, 2016 13:24

Het Honderd schreef:Hij stelde voor om een mestmonster te nemen. Kans is aanwezig dat ie gunstig uitvalt en mestonderzoek is leidend :yes:

Bespaar je de moeite Henk, hier een aantal keer gedaan, maar hier de ervaring dat als het in de melk gevonden wordt door de GD, dan zeker ook in de mest....

Het schijnt zelfs zo te zijn dat de GD ook maar maximaal de helft van het aantal para koeien eruit pakt. Een ander lab (ben naam vergeten) pakt er veel hoger % uit volgens voervoorlichter die zich erin verdiept heeft... Daarnaast stond is in de veeteelt dat rond de 2 tot 3 maanden in lactatie PARA het beste gevonden wordt in de melk.

Hier krijgen de fokkalveren alleen van eigen moeder 3 dagen lang biestmelk en daarna kunstmelk. Zodra er een PARA gevonden is wordt er van die koe niet meer gefokt. Tot nu toe met resultaat status A na een aantal jaren status B.[/quote]

Hier vorig jaar van 4 koeien mest laten onderzoeken, we hadden het jaar er voor 1, dus dacht ik dat er vast wel wat tussen zat wat goed was, temeer omdat ze beweren dat een para-koe geen topper kan zijn. Wel dus, alle 4 verkeerd en dit jaar weer een topper (bezig met 4e lijst, 45000 kg melk tot nu toe en grootmoeder 10.000 kg vet+eiwit) verkeerd (n) .
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor auke » zo aug 21, 2016 11:55

Volgens Matthias B hadden ze in DLD geen para TBC en was het een aangifteplichtige ziekte . geld dat voor heel DLD en hoe kan het dat ze vrij zijn?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Robert » zo aug 21, 2016 12:12

Helaas ben ik ook wel Duitse vaarzen tegengekomen met Para-tbc.
Dat hebben ze in het eerste levensjaar (in Duitsland) opgelopen.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor arnoud » zo aug 21, 2016 20:03

In DE zijn ze groot en deels IBR, BVD, Leukose en Brucellose vrij geloof ik.
Maar Para wordt niet veel aan gedaan dus zeker niet geheel vrij volgens mij ook niet verplicht melden
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor melker » zo aug 21, 2016 21:37

Zelfs denemarken is niet vrij van paratbc, heb al 2 koeien afgevoerd van de import die positief waren, dus echt in het magere stadium. Waren op papier para vrij :shock:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Robert » zo aug 21, 2016 21:54

De Denen hebben al een papieren werkelijkheid :?
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor auke » zo aug 21, 2016 22:39

hij voerde koemelk aan de fokkalveren en vroeg waarom ik dat niet deed. Toen ik hem vertelde over para kreeg ik dus dat antwoord, en hij was er zelf dus ook niet bang voor anders ga je niet alles melk geven
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid