Para TBC

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Berichtdoor john verhaar » za dec 02, 2006 23:39

Mac ik heb nog nooit gehoord van een entstof tegen johnes :?:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor MelkboerLuc » zo dec 03, 2006 11:46

Als Johnes hetzelfde is als Para-TBC dan bestaat er wel een entstof tegen.
Ik heb het nog gehad op voorschrift van het labo in Torhout.
Moest gegeven worden als kalf en net achter de voorpoot ergens, want het gaf als reactie een lelijke bobbel.
Moest opgevolgd worden want de dieren tekenden dan later bij tuberculinatietesten.
Nu niet meer te verkrijgen want omwille van het hogergenoemde tekenen als valspositieven en misschien vond men opruimen beter dan vaccineren.
Wij (mijn vader) hebben para-tbc meegekocht met vaarzen uit Nederland.
Is 15 jaar geleden.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Robert » zo dec 03, 2006 14:08

john verhaar schreef:Mac ik heb nog nooit gehoord van een entstof tegen johnes :?:

Die is er ook niet.
Regelmatig zijn er congressen over Para-tbc. Helaas moeten de deskundigen erkennen dat er in 100 jaar vrijwel geen vooruitgang is geweest. :cry:
In de jaren 90 is er een proef geweest met de entstof. De entstof werkt als verf op roestend ijzer. Het lijkt te werken maar ondertussen roest het rustig door. :cry:

Een goede hygienische opfok is een van de bestrijders van Para-tbc.
Mijn ervaring is dat de melk en bloedtest slechts 10% van het aantal besmette dieren aantoont. Zelfs de mestkweek haalt volgens mij de 50% nog niet.
Robert

Berichtdoor john verhaar » zo dec 03, 2006 14:20

Mooi hoop gevend allemaal :shock: :evil:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor MelkboerLuc » zo dec 03, 2006 14:23

Wij zijn er van af geraakt door alle zieke dieren op te ruimen (en zo vlug mogelijk uit de stal) door de kalveren aparte biest te geven of gewoon niet aan te houden.
We hebben verschillende keren mestkweek gedaan en daaruit verdachte dieren "zo snel als economisch mogelijk" verkocht.
Wat de invloed van die enting geweest is weet ik niet.
Was het beperkt, helemaal niks of juist wel ???
Al tien jaar geen ziektegevallen meer gehad.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Berichtdoor MelkboerLuc » zo dec 03, 2006 14:25

Robert P schreef:Mijn ervaring is dat de melk en bloedtest slechts 10% van het aantal besmette dieren aantoont.
Zelfs de mestkweek haalt volgens mij de 50% nog niet.

Kan je dat staven met cijfers, die "ervaring" ?
Lijkt wel interessant.
MelkboerLuc

Berichtdoor Robert » zo dec 03, 2006 17:52

MelkboerLuc schreef:
Robert P schreef:Mijn ervaring is dat de melk en bloedtest slechts 10% van het aantal besmette dieren aantoont.

Lijkt wel interessant.

De gegevens heb ik niet voor handen. Maar het feit dat de Gezondheidsdienst (nu GD) het project is beeindigd door teleurstellende resultaten mag voldoende zijn
Robert

Berichtdoor Corjan » zo dec 03, 2006 18:12

Toen ik NL verliet hadden we status 8, en hadden we in het begin een paar positieve dieren met een mestmonster. Geen koe is er geruimd omdat we ze net zo lang getest hebben tot dat ze vrij waren :? Dat houd me nu tegen om in een programma te stappen. Probeer wel zo netjes mogelijk tewerken, maar dat is in mijn geval zeker niet goedgenoeg.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor macdonalds » zo dec 03, 2006 19:43

Robert P schreef:
john verhaar schreef:Mac ik heb nog nooit gehoord van een entstof tegen johnes :?:

Die is er ook niet.
Regelmatig zijn er congressen over Para-tbc. Helaas moeten de deskundigen erkennen dat er in 100 jaar vrijwel geen vooruitgang is geweest. :cry:
In de jaren 90 is er een proef geweest met de entstof. De entstof werkt als verf op roestend ijzer. Het lijkt te werken maar ondertussen roest het rustig door. :cry:

Mijn ervaring is dat de melk en bloedtest slechts 10% van het aantal besmette dieren aantoont. Zelfs de mestkweek haalt volgens mij de 50% nog niet.

er is wel ddegelijk entstof voor/tegeN Jonhes
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Robert » zo dec 03, 2006 20:23

macdonalds schreef:
Robert P schreef:

Die is er ook niet.

er is wel ddegelijk entstof voor/tegeN Jonhes

Dat is zo maar het werkt niet goed (genoeg) :cry: bij mij weten
Robert

Berichtdoor Sander » zo dec 03, 2006 22:39

Robert P schreef:
MelkboerLuc schreef:

Lijkt wel interessant.

De gegevens heb ik niet voor handen. Maar het feit dat de Gezondheidsdienst (nu GD) het project is beeindigd door teleurstellende resultaten mag voldoende zijn

En zo is het maar net. Het is helemaal niet betrouwbaar. En daar willen ze in de toekomst de melkprijs op baseren? Tis belachelijk! De enige boeren die voor waren tijdens de vergadering zijn diegenen die al heel wat kosten hebben gemaakt voor para bestrijding. Logisch dan zou ik ook voor zijn. Ik begin er niet aan, kan geld nog beter weggooien door quotum te kopen :wink:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor dubbeldoel » ma dec 04, 2006 14:07

Symposium over Johne’s Disease:

195.153.22.85/HolsteinUK/publicweb/HealthWelfare/docs/Hot%20Topic/Johne's%20Workshop%20Summary.pdf

Over vaccinaties:
Vaccination as a method of control was mentioned and it is used effectively in some Dutch herds. However, it was felt that overall it was not beneficial because vaccinated animals still excreted the organism, vaccine may interfere with interpretation of the TB test, and finally it was a live vaccine which produced serious reactions if inadvertently injected into the operator or helper.

Over gevoeligheid van mest test en van bloedonderzoek kan ik (nog) niets onderbouwd zeggen, zo gauw ik iets heb zal ik het op dit forum neerploffen.

Maar: je kunt allerlei vaccinaties , bestrijdingsprogramma's , bloedttesten e.d. gebruiken, basis is aanpassing / verandering van management gericht op terugdringen van infecties (oa paratbc) van koe naar kalf.
Vraag me dan ook af of we over enkele jaren nog biologische veestapels hebben als daar de kalveren zo vrij tussen de koeien dartelen... :roll:
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor Robert » ma dec 04, 2006 16:54

dubbeldoel schreef:
Maar: je kunt allerlei vaccinaties , bestrijdingsprogramma's , bloedttesten e.d. gebruiken, basis is aanpassing / verandering van management gericht op terugdringen van infecties (oa paratbc) van koe naar kalf.
Vraag me dan ook af of we over enkele jaren nog biologische veestapels hebben als daar de kalveren zo vrij tussen de koeien dartelen... :roll:

Waarschijnlijk kun je op weerstand tegen Para-tbc fokken.
De genetische component bij ziekte van Cronhe is behoorlijk :?
Robert

Berichtdoor van wijk » vr jan 12, 2007 23:15

Is er al wat meer te melden over de mest- bloed- en melktesten??

Vanwege de beperkte "pakkans", zelfs bij mestmonster, moet dat toch ook elk jaar over tot aan status 10?
Dat testen via mest kan nog steeds, is alleen duurder vanwege wegvallen subsidie. Ik heb zo mn status 8 van twee jaar terug ingeleverd voor status A. Bedrijf is hier wel strikt gesloten sinds 7 jaar. Alleen veearts komt op de roosters voor de apk.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Robert » ma feb 26, 2007 22:56

Wellicht kunnen we hier de Para-tbc diskussie weer oppakken. 8)
Robert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid