Para TBC

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Sander » di feb 27, 2007 20:43

Wat een gedoe robert :wink: Maar ben het met Auke eens, het moet geld opleveren. En dat doet het niet. Het kost geld en men zegt dat we dankzij de inspanning onze afzet behouden. Leuk verhaal maar geen feiten. Feit is dat het geld kost en feit twee is dat we de consument gewoon voor de gek houden. Want de melk wordt niet para vrij, nooit. Maar we moeten ermee aan de gang om ons imago te behouden door te kunnen zeggen aan de consument dat we als sector of rff zijnde, met de bestrijding bezig zijn. Je kunt ook gewoon zeggen met pasteurisatie gebeurt u als consument niets. En dat mogelijke verband met de ziekte van Chrone is ook nog nooit aangetoond. De ziektebeelden lijken erg opelkaar das alles. Ik vind het maar gelul in de ruimte. Maar goed meerderheid zaal was voor aldus de voorzitter dus heb je been om op te staan. Vrij vreemd indeze dat er niet gestemd wordt. Ach natte vinger werk, werkt wel net zo makkelijk.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Koets » di feb 27, 2007 20:47

auke schreef:
Koets schreef:
Sander schreef:doe het liever op bedrijfsniveau of landelijk. Niet regionaal.

Wil je het als zuivelcooperatie 'verkopen', dan moet alle melkleveranciers er aan mee doen. Heb gehoord dat de andere zuivelaars ook met deze plannen komen, dus dan volgt de landeliijke dekking vanzelf. Ik vind dat ze goede argumenten hebben om het te doen; sterk afhankelijk van export; onderscheidend vermogen etc etc.. :!:

moet dat natuurlijk wel geld opbrengen

het zal in de toekomst denk ik wel wat opbrengen. Het is er om begonnen om markttoegang te creeeren, heb je dat niet, is het zo einde verhaal met je melkafzet. FF komt er vroeg mee, de rest volgt aldus de zuivelinustrie..... maar vroeg of laat ben ik van overtuigt dat ut geld oplevert. :idea:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Robert » di feb 27, 2007 22:51

Nee Koets. helaas het brengt geen extra centen melkgeld op.

Ik heb een onderzoek gevonden over de melk/bloed test. Uit Wisconsin 2005

Five diagnostic tests based on enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) technology for bovine paratuberculosis were evaluated by using individual serum or milk samples from 359 dairy cattle in seven paratuberculosis-free herds and 2,094 dairy cattle in seven Mycobacterium paratuberculosis-infected dairy herds.
Three independent laboratories using three different culture procedures completed fecal cultures for M. paratuberculosis on these cattle and found 417 cows to be shedding M. paratuberculosis in their feces. An animal that was fecal culture positive for M. paratuberculosis by any of the three laboratories was considered a confirmed case of infection.
The specificity of three ELISAs (two on serum and one on milk) was 99.8%. T
he specificity of the remaining two ELISAs, both done on serum, was 94.9 and 84.7%.
Four of the five ELISAs evaluated produced similar sensitivity in detecting fecal culture-positive cattle (27.8 to 28.9%). Serum ELISA "D" had the lowest specificity (84.7%) and the highest sensitivity (44.5%), but if the cutoff value defining a positive test was changed from 125 to 250% (of the positive control) the sensitivity and specificity, 31.8 and 97.5%, respectively, were comparable to those of the other four assays. If the case definition for M. paratuberculosis infection was based on the culture results of a single laboratory instead of the combined results of three laboratories, ELISA sensitivity estimates were 45.7 to 50.0%.
If used judiciously and interpreted quantitatively, these ELISAs are useful tools in support of paratuberculosis control programs in dairy herds.

De Elisa (bloed of melk) testen zijn betrouwbaar 98% in het vinden van para. De koeien die positief zijn, hebben ook para.
De Elisa (bloed of melk) testen vinden circa 30% van de mestkweek positieve dieren.
Men zegt :roll: dat de mestkweek 50% van de Para-tbc besmette koeien aantoond.
Robert

Berichtdoor MarcB » za mei 12, 2007 16:50

het is allemaal leuk om te lezen welke testen betrouwbaar zijn en welke niet, maar mijn ervaring is dat als je hebt en niet wilt ruimen van bemeste dieren dat het zeer moeilijk is om de ziekte druk naar beneden te kregen. Kalveren kregen eerst biest van enkele koeien die via melk onderzoek negeatief waren, 3 jaar later bij opnieuw melkonderzoek wel positief. Daar draag ik nu de vruchten van. Van armoede heb ik mij gewend tot de niet gangbare bestrijding doormiddel van een "smet"kastje. Dat is iets dat elk uur een lage frequentie straal over mijn bedrijf stuurt zodat de para bacterie onderdrukt word, hetgeen resulteerd in koeien die geen uitscheiders meer worden. Hangt er nu 8 maanden. resultaten voorzichtig positief.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor dubbeldoel » za mei 12, 2007 20:12

Maar je geeft zelf al aan dat je management van kalveren belangrijk is, geloof je niet dat iemand je op het juiste gevoelige moment een "smet"kastje heeft verkocht? En dat eigenlijk jouw zeer gemotiveerde inzet in de zorgen rondom voorkomen van para overdracht ervoor zorgt dat je een beter gevoel hebt?
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 20:14

smetkastje?? :shock: wasdat dan?? nog nooit van gehoord :?
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2007 20:32

dubbeldoel schreef:Maar je geeft zelf al aan dat je management van kalveren belangrijk is, geloof je niet dat iemand je op het juiste gevoelige moment een "smet"kastje heeft verkocht? En dat eigenlijk jouw zeer gemotiveerde inzet in de zorgen rondom voorkomen van para overdracht ervoor zorgt dat je een beter gevoel hebt?

En, hoe denkt onze forumarts DeeDee over mijn visie, dat ik meen dat tweelingen, lompgrote/minikleine kalveren te maken hebben met de maan en/of andere natuurverschijnselen (nee, kheb mn Tramadol nog nie gehad en ben dus ok nie aant spacen :wink: ) omdat ze vaak gelijktijdig op grotere schaal voorkomen :?:

PS: Panegro mag uiteraard ook zn mening geven :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Bram » za mei 12, 2007 21:07

@ Henk; ben dan nog wel geen gediplomeerd vet maar ik geloof niet dat maanstand of andere natuurverschijnselen te maken hebben met al dan niet tweeling geboortes :!: Is gewoon puur toeval :!: Tweelingen zijn bijna altijd twee-eiig dus had er al lang van te voren 2 eicellen tegelijk moeten rijpen; en aangezien de cyclus van de ene koe langer is dan de andere koe zit er zo een aantal dagen verschil in 't begin van de rijping en gaat de theorie dus niet op. :!:
Jij had 't pas ook over de maan toen bij jou, bij Auke en bij ons op dezelfde dag een tweeling werd geboren. Is misschien interessant om te weten wanneer deze koeien geinsemineerd zijn. Die van ons 02-08-'06 :idea:
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2007 21:10

Sorry Bram da'k een toekomstig arts vergat :oops:
Je uitleg klingt redelijk aber ik kijk morgen wel ff na wanneer de onze geïnsemineerd was :roll: Drugjes beginne te werken.... :oops:

Henk

Berichtdoor auke » za mei 12, 2007 22:18

afgelopen maandag dus ook een tweeling, was het vole maan? of moet je volle maan hebben bij de bevruchting? is ouwewijven klets net zoals dat er bij volle maan meer kinderen worden geboren. hebben ze onderzocht en klopt niet. we denken vaak dat het volle maan is maar dan is het nog net niet volle maan maar lijkt zo
dat schijnt 3 dagen te zijn dat het dus volle maan lijkt en denk je dus ook dat er veel kindjes worden geboren
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor MelkboerLuc » za mei 12, 2007 22:51

Ik heb ook onderzoek laten doen naar Para via de MPR-beheerder, kwestie van te willen weten hoe de zakens staan.
Op haar formulier stond "Para-Tuberculose Bedrijf Luc Callemeyn".
Fijne omschrijving is me dat :evil: :evil:
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor BST » zo mei 13, 2007 02:17

Volgens mij hebben tweelingen te maken met verhoogde stresslevels in koeien. Wij hebben altijd meer tweelingen in april en mei. Dit zijn dus koeien die tijdens de hitte in juli en augustus drachting zijn geworden. Ik denk het dat een soort 'survival mechanisme' is van moeder natuur. Een buurman hier had vrijdag een week geleden twee koeien die kalfden met drielingen op dezelfde dag. Hij had al een jaar of 5 geen drielingen gehad. Echt appart volgens mij.
Liberalism: The triumph of emotions over common sense.
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor Henk » zo mei 13, 2007 07:38

Henk schreef:
En, hoe denkt onze forumarts DeeDee over mijn visie, dat ik meen dat tweelingen, lompgrote/minikleine kalveren te maken hebben met de maan en/of andere natuurverschijnselen

Nou tuurlijk nie alles op die maan gooien he :roll: Bedoel eigelijk dus natuurlijke fenomenen int algemeen; klimaat, weer, bliksem( :roll: ) etc...

Henk

Berichtdoor pieterv » zo mei 13, 2007 08:44

Para TBC: enkele jaren geleden begonnen met onderzoek te doen er naar. Jaarlijks worden alle koeien en gekalfde vaarzen bloed getrokken. Het eerste jaar had ik er 19 die drager waren. Die dieren heb ik laten afkalven en daarna opgeruimd. Het jaar erna nog 12. Zelfde principe. Vorig jaar nog 3 drager. Idem principe. En dit jaar had ik nog 1 koe die drager was. Een 5de kalfskoe. Werd niet meer geinsemineerd en zal binnenkort het bedrijf verlaten. Nu reeds 4 jaar krijgen alle kalveren enkel biestmelk van de 1ste en 2de kalfskoeien. De rest kreeg melkpoeder. Biestmelk of melk van de 3de kalfs-of oudere koeien wordt nooit gevoerd aan de kalveren. Ben er erg streng in. Komt wel heel erg duur door die melkpoeder die ik moet aankopen.
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Robert » zo nov 18, 2007 16:49

Afbeelding
Robert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid