Para TBC

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Berichtdoor pieterv » do jan 17, 2008 20:35

voila, weer bovenaan! 8)
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor MelkboerLuc » zo maart 09, 2008 12:47

Iemand die om begrijpelijke redenen liever anoniem wil blijven vroeg me om het volgende te plaatsen. Laten we hem boer Frans noemen.

boer Frans schreef:"ik deed verleden jaar via melkcontrole onderzoek naar aanwezigheid van paraTBC dragers in mijn veestapel.
Ik had er 4 positief, twee zijn ondertussen verkocht, 2 zijn blijven lopen. Daarvan is er nog 1 onder melkcontrole, die andere wordt afgemest.
Die ene koe heb ik dit jaar weer laten bemonsteren en nu is ze wel negatief.
Wat is de waarde dan van dat onderzoek?"
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor pieterv » zo maart 09, 2008 12:56

Hier wordt alles onderzocht op para tbc, al enkele jaren. Dit jaar had ik een mooie 2de kalfs die drager is. Ik vroeg de vet of er een tegen analyse mogelijk was. Hij antwoorde dat het kon... Maar de kans dat het volgend jaar weer positief tekende is groot. Dus laat ik het maar zoals het is! Nog een maand of 3 het beestje melken en dan opruimen...

Maar ik begrijp wel wat "boer frans" bedoelt. Ik persoonlijk heb een groter vertrouwen in bloedanalyse's als in de melkanalyses maar bon! Dit ter zijde...
pieterv

Berichtdoor dimitri » zo maart 09, 2008 12:56

pieterv schreef:Hier wordt alles onderzocht op para tbc, al enkele jaren. Dit jaar had ik een mooie 2de kalfs die drager is. Ik vroeg de vet of er een tegen analyse mogelijk was. Hij antwoorde dat het kon... Maar de kans dat het volgend jaar weer positief tekende is groot. Dus laat ik het maar zoals het is! Nog een maand of 3 het beestje melken en dan opruimen...

Maar ik begrijp wel wat "boer frans" bedoelt. Ik persoonlijk heb een groter vertrouwen in bloedanalyse's als in de melkanalyses maar bon! Dit ter zijde...

dat hij ze dan bloed laat trekken he
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor pieterv » zo maart 09, 2008 13:00

IK beslis nog altijd of er tegenonderzoek gedaan wordt of niet! En ik heb besloten om het dier op te ruimen.

En wat boer frans doet; tja... Hij heeft twijfels over 't melkonderzoek, dan zal hij waarschijnlijk ook nogal sceptisch tegenover een bloedonderzoek staan...
pieterv

Berichtdoor auke » zo maart 09, 2008 13:05

is vbolgens mij algemeen bekend dat er geen goede betrouwbare manier is om para aan te tonen
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Robert » zo maart 09, 2008 16:36

Inderdaad Auke.

Waar de geleerden nu mee bezig zijn is meer eigen economie dan Para-tbc bestrijding. (NZO, PZ en GD leven al heel lang van boeren geld. Dur uit !!!)
Er zijn al boeren die melk laten onderzoeken (melkcontrole). De positieve dieren worden onderzocht door een mestkweek. Circa 25% van de dieren blijkt ook in de mest positief. Ze hoeven nog geen klachten te hebben.

Daarbij heb ik de laatste jaren ervaren. Stress is de grootste boosdoener van Para. Voorbeelden.
1) Een bedrijf werd verkocht naar een ander goed geleid bedrijf. Voorheen nooit klachten van para. Binnen 1/2 jaar op het bedrijf 80% van de dieren para (afvoer en aangetoond).
2) Gehele koppel gekocht vanuit Denemarken. Moest vrij van Para zijn. De koeien zijn na 6 mnd naar de slager gegaan. Zeer ernstige Para.
3) Bedrijf doet al jaren mee met Para tbc bestrijding (mestkweek) Kreeg last van Salmonella. Ging van 3 positieve dieren per jaar naar 13 per jaar. (ook jonge beesten)
Zo langzamerhand ga ik er van uit dat de Para tbc bacterie overal zit. Het is alleen de vraag wanneer breekt het door. Een goede opfok helpt. Weining stress helpt ook. Maar geldt dat ook niet voor mensen ? :wink:
Robert

Berichtdoor auke » zo maart 09, 2008 17:45

helemaal met je eens Robeert, snap da ik niet waarom rff en nzo etc een nulmeting willen doen. getal stelt nix voor en verdere bestrijding is op eigen initiatief.
auke

Berichtdoor Robert » zo maart 09, 2008 19:05

Dat is het gevaar niet.
Je moet positieve dieren binnen 6 weken weg doen anders verlies je je status :P Dat zijn jullie kosten :oops:

Die NZO ambtenaren. Alles voor de marketing :twisted: :twisted: :twisted: over de ruggen van :twisted: :twisted: :twisted: hun geldschieters :twisted: :twisted:
Robert

Berichtdoor pieterv » zo maart 09, 2008 20:42

Robert P schreef:Je moet positieve dieren binnen 6 weken weg doen anders verlies je je status :P

:?: :?: Is dit dan anders of in België?? Bij ons is het 6 maanden! :idea:
pieterv

Berichtdoor dubbeldoel » zo maart 09, 2008 21:01

maar wat als in 2011 in de leveringsvoorwaarden wordt opgenomen dat je para status A of B hebt? Dan is nu toch de kans om te weten te komen waar je als bedrijf staat?

Bij + melk/bloed oz zou ik altijd mestmonster nemen, is trouwens ook in dat para reductieplan opgenomen: 2 dieren mogen worden bemonsterd met mest onderzoek.
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor auke » zo maart 09, 2008 21:03

mestmonster zijn ook niet betrouwbaar dubbeldoel en vaak mislukken ze ook.
lijkt me daarom niet snugger om eisen te stellen aan de para status
auke

Berichtdoor Robert » zo maart 09, 2008 21:53

dubbeldoel schreef:maar wat als in 2011 in de leveringsvoorwaarden wordt opgenomen dat je para status A of B hebt? Dan is nu toch de kans om te weten te komen waar je als bedrijf staat?

Bij + melk/bloed oz zou ik altijd mestmonster nemen, is trouwens ook in dat para reductieplan opgenomen: 2 dieren mogen worden bemonsterd met mest onderzoek.

Dat is nu het gemene addertje onder het gras Niels.
2011 !!!! dat is over 3 jaar. Het kalf wat je nu opfokt melk je dan !!

Maar ook jij kunt vast de risico's en 'oplossing' voor para wel geven.
Robert

Berichtdoor Robert » zo maart 09, 2008 21:55

auke schreef:mestmonster zijn ook niet betrouwbaar dubbeldoel en vaak mislukken ze ook.
lijkt me daarom niet snugger om eisen te stellen aan de para status

Mestmonsters mislukken niet zo vaak meer.
Ik heb al wel de ervaring dat het nieuwe mestmonster onderzoek (vloeibare kweek) nogal wat meer Para besmetters aantoond. Of dit werkelijke uitscheiders zijn dat moet nog blijken. De tijd zal het leren maar enige kritische noten tegen GD mag wel. (de stichting die leeft van boeren)
Robert

Berichtdoor dubbeldoel » ma maart 10, 2008 21:22

'k geloof dat het onderzoek met de kweek wel degelijk betrouwbaar is.
Robert, iets adviseren is makkelijker dan iets oplossen. Wel een grote uitdaging...
Maar, niet het eerste doel is het uitroeien van para middels dit melkonderzoek, maar inzicht te krijgen in de bedrijfssituatie en vervolgens aanpakken en te beheersen.
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid