Moderator: Moderators
boer Frans schreef:"ik deed verleden jaar via melkcontrole onderzoek naar aanwezigheid van paraTBC dragers in mijn veestapel.
Ik had er 4 positief, twee zijn ondertussen verkocht, 2 zijn blijven lopen. Daarvan is er nog 1 onder melkcontrole, die andere wordt afgemest.
Die ene koe heb ik dit jaar weer laten bemonsteren en nu is ze wel negatief.
Wat is de waarde dan van dat onderzoek?"
pieterv schreef:Hier wordt alles onderzocht op para tbc, al enkele jaren. Dit jaar had ik een mooie 2de kalfs die drager is. Ik vroeg de vet of er een tegen analyse mogelijk was. Hij antwoorde dat het kon... Maar de kans dat het volgend jaar weer positief tekende is groot. Dus laat ik het maar zoals het is! Nog een maand of 3 het beestje melken en dan opruimen...
Maar ik begrijp wel wat "boer frans" bedoelt. Ik persoonlijk heb een groter vertrouwen in bloedanalyse's als in de melkanalyses maar bon! Dit ter zijde...
dubbeldoel schreef:maar wat als in 2011 in de leveringsvoorwaarden wordt opgenomen dat je para status A of B hebt? Dan is nu toch de kans om te weten te komen waar je als bedrijf staat?
Bij + melk/bloed oz zou ik altijd mestmonster nemen, is trouwens ook in dat para reductieplan opgenomen: 2 dieren mogen worden bemonsterd met mest onderzoek.
auke schreef:mestmonster zijn ook niet betrouwbaar dubbeldoel en vaak mislukken ze ook.
lijkt me daarom niet snugger om eisen te stellen aan de para status
Keer terug naar Koe en gezondheid
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten