Kalversterfte

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Kalversterfte

Berichtdoor Deense boerin » vr mei 25, 2007 10:23

Ik weet niet of het onderwerp hier misschien al eens aan de orde is geweest, maar ik kan het in ieder geval niet vinden (of ik zoek niet goed genoeg).

Maar het volgende: in Denemarken is de kalversterfte 12 tot 14 kalveren per 100 levend geboren kalveren. Kalveren = tot de leeftijd van 6 maanden. Ik schrok hier nogal van, een sterfte van 12 tot 14%. Nu heb ik gehoord dat veel Jersey-stierkalveren afgemaakt worden, dus dat zal misschien een deel van het hoge cijfer verklaren.

Bij ons is de kalversterfte tot 6 maanden 0% (doodgeboren kalveren niet meegerekend). Nu ben ik net 1 jaar boerin en is dit misschien beginnersgeluk, maar toch heb ik zoiets: als ik het al kan, waarom een ander dan niet? Mijn vraag aan jullie is dan ook:

Hoe is de kalversterfte bij jullie en wat is bij jullie de oorzaak hiervan?
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor Jacobsen » vr mei 25, 2007 10:45

van de 330 kalveren 12 het hoekie om dus das te doen.

op moment vrij veel last van poeperij, hebben inmiddels al enkele bij de dood weggehaald met het voor ons wondermiddel Draxxin. iemand eveneens ervaring mee :?:
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Deense boerin » vr mei 25, 2007 11:07

Ja, maar niet in gebruik voor schijterij, maar longontsteking. Werkt inderdaad goed.
Deense boerin

Berichtdoor Henk » vr mei 25, 2007 11:20

12 -14% is hier in NL ook heel gangbaar; tenminste dat schreven ze een tijdje trug in een blad :idea:
Denk wel dat er de doodgeboren ook bij zitten, anders kom je wel heel hoog uit :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jacobsen » vr mei 25, 2007 11:23

Deense boerin schreef:Ja, maar niet in gebruik voor schijterij, maar longontsteking. Werkt inderdaad goed.

sorry, bedoelde baytril :oops: klopt idd draxxin werkt goed tegen longontsteking :idea:
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor pieterv » vr mei 25, 2007 12:00

@ Jacobsen:

draxxin gebruik ik enkel bij de varkens. Nog nooit gebruikt bij de koeien. Is dus wel zo dat het heel erg goed werkt bij aandoeningen aan de luchtwegen!

Baytril 5% kan je gebruiken bij diarree maar ook marbocyl 2% werkt heel goed! En kaomycine in de melk doen wanneer de kalfjes diarree hebben is ook wel ok. Alleen jammer dat dit product alweer niet meer te verkrijgen is in België. Kweet niet of het in andere landen ook zo is?!

En wat het %-tage dood geboren kalveren betreft: vorig jaar heb ik 121 kalvingen gehad en daarvan waren er 3 kalfjes dood bij de geboorte en is er 1 dood gegaan in de 1ste levensweek!
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Bram » vr mei 25, 2007 14:42

Wij hebben denk na de geboorte tot 6 maand gem. 1 dood kalf 't jaar; Op 50 kalveren vind ik dat niet veel; maar nog altijd 1 teveel. Maar sinds de iglo d'r staat geen erg beroerde kalveren gehad; :)
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Koets » vr mei 25, 2007 14:45

afkloppen; maar kalversterfte na 24 uur geboorte komt hier eigenlijk nooit voor; in de afgelopen 5 jaar 2 kalveren. Wel veel meer doodgeboren; sinds mei vorig jaar al 6 :shock: :cry: :cry: :cry:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Kristof » vr mei 25, 2007 18:35

Wat was de oorzaak dan? Iets onderzocht? Zou het wel willen weten als ik jou was. Elk jaar zes kalveren doodgeboren is niet niks, tenzij jullie 500 koeien melken en dan nog.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Deense boerin » vr mei 25, 2007 19:12

Hier gisteren een abort op 7 maanden. Is het 3e doodgeboren kalf dit jaar. Eerste twee waren ongewoon grote kalveren, zware bevalling en reanimatie mocht bij beide helaas niet meer baten. :evil:
Deense boerin

Berichtdoor Koets » vr mei 25, 2007 19:47

Kristof schreef:Wat was de oorzaak dan? Iets onderzocht? Zou het wel willen weten als ik jou was. Elk jaar zes kalveren doodgeboren is niet niks, tenzij jullie 500 koeien melken en dan nog.

oorzaak weet je niet altijd; soms kalveren te slap of lomp groot; wijt ik aan voeding...en 2 achterwaartsen; dat zie ik als botte pech; slijm in de longen en als ze dan iets te lang zitten is t afvoeren maar :cry: :cry:
Vreemd; in die zin te weten dat we normaal gesproken 1-2 dooien per jaar hebben :idea: ...
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Henk » za mei 26, 2007 07:31

Kristof schreef:Wat was de oorzaak dan? Iets onderzocht? Zou het wel willen weten als ik jou was. Elk jaar zes kalveren doodgeboren is niet niks, tenzij jullie 500 koeien melken en dan nog.

Ach komop nou Kristof :!: :roll: as ik lees dat ut landelijk cijfer veel hoger ligt en ik lees overal allerlei artikelen over kalversterfte bij vaarzen :roll: .... en dan zou 6 kelfkes op 60 :?: koei veul zijn :?: :?:
Je hept gauw es een keer een kalf dat achterwaarts zit en wat net nie lekker loopt met de bevalling, of dat er stomweg een koe hur dikke ass op haar nieuwgeboren kroost parkeert :? , een dooi tweeling noem maar op... :roll: Dat moeten jullie veeartsen toch weten :!:

Vinnut een bhoorluk overtrokken en overspannen reactie :? Wel ff bij de realiteit blijven he, ok al zijn de meeste medeforummers buitensporig goed bezig wegens hun lage uitval% :idea:
Voor 6 dooi kelfkes int jaar zouwik tekenen....

Henk

Berichtdoor Gerben77 » za mei 26, 2007 10:52

Goed gepsproken Henk,,,,,! Niet te snel in paniek raken..........

soms heb je inderdaad gewoon domme pech !!

!Heb je een half jaar lang

niks en dan zo eens 2 dode kalveren achterelkaar.

Echt een paniek reactie Kristof :!:
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Gerrit » za mei 26, 2007 13:26

pieterv schreef:@ Jacobsen:

draxxin gebruik ik enkel bij de varkens. Nog nooit gebruikt bij de koeien. Is dus wel zo dat het heel erg goed werkt bij aandoeningen aan de luchtwegen!

Baytril 5% kan je gebruiken bij diarree maar ook marbocyl 2% werkt heel goed! En kaomycine in de melk doen wanneer de kalfjes diarree hebben is ook wel ok. Alleen jammer dat dit product alweer niet meer te verkrijgen is in België. Kweet niet of het in andere landen ook zo is?!

En wat het %-tage dood geboren kalveren betreft: vorig jaar heb ik 121 kalvingen gehad en daarvan waren er 3 kalfjes dood bij de geboorte en is er 1 dood gegaan in de 1ste levensweek!

Je kan Draxxon alleen gebruiken in melkvee jonger dan 20 maand als 'k 't goed heb. Draxxon werkt goed, maar 't is absoluut geen wondermiddel. Mijn ervaring is dat je 't een tijdje gebruikt, en dan all of a sudden heb je te maken met een andere strain of pneumonia, and dan moet je naar wat anders grijpen; Nufluor, Tetradure, Mycotill.
Afgelopen tijd ongeveer 180 day old calves gekocht; 1 verloren, maar dat was al een slome toen ze hier kwam.
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Henk » za mei 26, 2007 14:41

Gerrit schreef:Afgelopen tijd ongeveer 180 day old calves gekocht; 1 verloren, maar dat was al een slome toen ze hier kwam.

Komt ook wel omdat je geen doodgeboren kalveren koopt.... :roll:

Nietemin; een very best getal :idea:

Henk

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid