Kalversterfte

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Berichtdoor impactdairy » zo mei 27, 2007 10:44

Jacobsen schreef:van de 330 kalveren 12 het hoekie om dus das te doen.

op moment vrij veel last van poeperij, hebben inmiddels al enkele bij de dood weggehaald met het voor ons wondermiddel Draxxin. iemand eveneens ervaring mee :?:

Draxxin is goud waard, maar het kost helaas ook goud. Wij geven standaard de eerste dag 1 ml en als er problemen zijn nogeens. Een uur later zijn ze al weer levend nadat ze bijna dood waren welk probleem da ook maar. We hadden veel last van rota virus en daardoor coli als doodsoorzaak. Nu zelden nog een kalf dood. Letterlijk de kinderen kunnen de kalveren doen.
Draxxin kost bij ons in CZ 240 euro per 100 ml. Wie heeft het voor bv de halve prijs?
Fok- en managementdoel: 5% vet, 4% eiwit, genetisch hoornloos, 450-500kg koe, vruchtbaar en duurzaam, winst.
impactdairy

Beroep: Melkveehouder en Geneticsimporteur
Interesses: veeverbetering, volleybal, tennis

Berichtdoor Corjan » zo mei 27, 2007 14:46

Als ik het goed heb kost het hier 236 dollar, en het idd best spul :idea: Wij hadden vorig najaar veel long problemen bij de kalveren en dit spul werkte gewoonweg het beste :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor wim » zo mei 27, 2007 19:00

wij gebruiken met longontsteking altijd nuflor we hebben nog wel eens kalveren die wat slijm hebben gekregen wordt gemakkelijk longontsteking
wim

Berichtdoor Henk » zo mei 27, 2007 19:42

En een simpel en betaalbaar geneesmiddel tegen longontsteking :?:
Vroeger zei de vet 'ast mar wit is, ist altie goe' :idea:
Mijn ervaring is de leste tiet anders met een 'd' :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor ngrootoonk » vr jul 20, 2007 14:56

Heb vannacht een kalf gekregen maar is nog niet best te pas. Was een achterwaartse bevalling. Kalf is nog slapjes kan moeilijk zijn kop op de goede plaats houden...heeft hem de hele tijd raar achterwaarts liggen en heeft nog niet gestaan. Weet iemand wat ik kan doen.. :?: P.S kalf heeft direct na de geboorte 4 liter met sonde gekregen dus voeding is wel binnen :D
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Henk » vr jul 20, 2007 15:34

Spul spuiten tegen slijm op de longen :idea: Had eergistert ok zun kalf, die verders ok wa versneld ademde en mee de neusvleugels flapperde ( :roll: ). Ok telkes gaan liggen, liefst plat liggen :?
Spuitje ?? gegeven (geelsig spul) en beesje knapte zienderoog op :D Inmiddels blert ie alles bijmekaar en huppelt freet in zn renneke... :!: :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pieterv » vr jul 20, 2007 15:36

ngrootoonk schreef:Heb vannacht een kalf gekregen maar is nog niet best te pas. Was een achterwaartse bevalling. Kalf is nog slapjes kan moeilijk zijn kop op de goede plaats houden...heeft hem de hele tijd raar achterwaarts liggen en heeft nog niet gestaan. Weet iemand wat ik kan doen.. :?: P.S kalf heeft direct na de geboorte 4 liter met sonde gekregen dus voeding is wel binnen :D

Denk niet dat het probleem ligt bij het feit dat het kalf achterstevoren zat! Vooral het feit dat je zegt dat het kalf de kop heel de tijd raar heeft klinkt me nie zo best. Al eens gedacht aan de 1 of andere afwijking in de hersenen? Kan er inteelt aanwezig zijn bij het kalf? Misschien toch maar eens de veearts er bij halen!
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Robert » vr jul 20, 2007 15:36

is dat geen Bisolvon? (gele verpakking) Wordt ook bij de mensen gebruikt. Maakt het slijm dunner.
Robert

Berichtdoor harm » vr jul 20, 2007 15:56

afgelopen jaar op 75 kalvingen 5 dooien en 1 dood binnen 24 uur. Verder geen dooie kalveren :D :D goede opa :!:
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Kristof » vr jul 20, 2007 19:09

dat is dan welgeteld 8% sterfte bij de geboorte en jij bent daar blij om?
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor ngrootoonk » vr jul 20, 2007 20:14

Bram schreef:Ga effe wat kennis spuien wat ik 't afgelopen jaar heb opgedaan. :wink:
Het is belangrijk dat biest en melk in de lebmaag komt en niet in de pens Onder ideale omstandigheden sluit de slokdarmsleuf en komt alle melk in de lebmaag en wordt hier opgenomen, in de pens wordt het gefermenteerd en gaat rotten. De ideale situatie is dat een kalf uit een uier zuigt; daar niet iedereen dit toe laat is het het beste om te proberen de natuurlijke situatie te evenaren: kalf biest geven met speenemmer of fles ( niet met sonde ) Melk minimaal op lichaamstemperatuur kalf, ongeveer 40 graden Celsius, geen obstructie van slokdarm geen stro of andere harde deeltjes in melk. Als aan al deze eisen voldaan is zal de slokdarm bijna altijd goed sluiten en zal alle melk in de lebmaag komen, op deze manier heeft het kalf veel meer aan het voer Vlak na de geboorte is het milieu in de maag niet zuur, biest zal dus niet verzuurt worden, en de antistoffen worden dus niet gedood maar opgenomen in het bloed.
Moet eerlijk zeggen dat wij 't ook niet precies volgens 't boekje doen maar heb wel 't idee dat het geven van warme melk beter is dan koude melk. M'n vader is geen fan van speenemmers ivm risico op zuigen, zie zelf 't risico niet zo maar goed. Als ze de melk hebben opgeslobbert zitten ze toch nog aardig te zuigen aan elkaar, bij een speenemmer zal dat toch minder zijn

Zijn d'r mensen die deze methode toepassen :?: Wat zijn ervaringen :?:

Bram ik denk dat je deze kennis snel moet vergeten bij een kalf vlak na de geboorte (de theorie is wel deels waar bij kalveren ouder dan 2 uur). Vlak na de geboorte is de pens en lebmaag nog niet ontwikkeld en dat verhaal met die slokdarmsleuf is ook nog niet aan de orde ( biest stremt al). Als je het kalf binnen 2 uur biest geeft zoals ik gedaan heb (4 liter met sonde) stroomt dit direct de darm in. Daarom is het juist van groot belang om veel en snel biest te verstrekken. Normaal geef ik ze eerst met de fles biest en als ze niet meer willen zuipen gooi ik de overgebleven hoeveelheid erin met de sonde. Vannacht was het 3 uur en had geen zin om te gaan klooien met de fles daarom volledig met de sonde gedaan. Heb trouwens het gevoel dat het kalf iets op knapt. Heb vanavond 4 cc neopen gespoten en kalf heeft vanavond weer 2 liter uit de fles opgezopen :D
ngrootoonk

Berichtdoor ngrootoonk » vr jul 20, 2007 20:14

Bram heeft zijn verhaaltje al weggehaald :D :D :D

Ik heb het weer teruggezet, maar gelieve over kalveropfok verder te discussiëren bij "hoeveel biest mag een kalf de eerste keer hebben".
Luc
ngrootoonk

Berichtdoor Koeienboer Jannes » vr jul 20, 2007 21:14

ngrootoonk schreef:Heb vannacht een kalf gekregen maar is nog niet best te pas. Was een achterwaartse bevalling. Kalf is nog slapjes kan moeilijk zijn kop op de goede plaats houden...heeft hem de hele tijd raar achterwaarts liggen en heeft nog niet gestaan. Weet iemand wat ik kan doen.. :?: P.S kalf heeft direct na de geboorte 4 liter met sonde gekregen dus voeding is wel binnen :D

Zo'n kalf had ik vorige week ook dat de hele tijd als een ooievaar de kop in de nek legde. Was 8 dagen 'te vroeg' en binnen 12 uur dood. :(
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor ngrootoonk » vr jul 20, 2007 21:39

o jee, hopelijk deze niet, want de baas is met vakantie :!:
ngrootoonk

Berichtdoor Kristof » vr jul 20, 2007 22:49

impactdairy schreef:
Jacobsen schreef:van de 330 kalveren 12 het hoekie om dus das te doen.

op moment vrij veel last van poeperij, hebben inmiddels al enkele bij de dood weggehaald met het voor ons wondermiddel Draxxin. iemand eveneens ervaring mee :?:

Draxxin is goud waard, maar het kost helaas ook goud. Wij geven standaard de eerste dag 1 ml en als er problemen zijn nogeens. Een uur later zijn ze al weer levend nadat ze bijna dood waren welk probleem da ook maar. We hadden veel last van rota virus en daardoor coli als doodsoorzaak. Nu zelden nog een kalf dood. Letterlijk de kinderen kunnen de kalveren doen.
Draxxin kost bij ons in CZ 240 euro per 100 ml. Wie heeft het voor bv de halve prijs?

Het goud staat momenteel behoorlijk hoog wat zou je een product wat goud waard is aan de helft van de prijs willen.

Doe eens wat aan preventie dan hoef je dat goud niet te kopen en staat het gewoonweg in je stal!
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid