Blauwtong en vliegenbestrijding

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Blauwtong en vliegenbestrijding

Berichtdoor van wijk » ma mei 28, 2007 22:26

Wie weet hoe het zit met die pour-on middelen tegen vliegen in verband met de blauwtong?
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Hendrik Kreuger » di mei 29, 2007 18:25

Er is een voorlopige vrijstelling tot 7 augustus dit jaar en mag officieel alleen gebruikt worden ter bestrijding van knutten.

Maar het gerucht gaat dat het ook goed werkt tegen vliegen, muggen, horsels e.d. :idea: :lol:

Zie bv ook http://www.intervet.nl/binaries/57_115261.pdf
Hendrik Kreuger

Beroep: rietdekker, vleesveehouder
Interesses: voeding, mest, gezondheid

Berichtdoor Sander » di mei 29, 2007 21:53

volgens mij is alles zo'n beetje verkrijgbaar. Dus inslaan wat je nodig hebt dit jaar. Heb nog sputop van vorig jaar en heb nog wat butox bijgekocht.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Jorina R » di aug 07, 2007 13:24

Weet er iemand de juiste symtomen van blauw tong?
Jorina R

Beroep: Student
Interesses: koeien

Berichtdoor Geitenboer » di aug 07, 2007 13:26

Jorina R schreef:Weet er iemand de juiste symtomen van blauw tong?

kijk eens op www.agd.nl
Geitenboer

Beroep: geitenhouder
Interesses: Politiek, veevoeding & alternatieve oplossingen.

Berichtdoor siegfried » di aug 07, 2007 14:15

Jorina R schreef:Weet er iemand de juiste symtomen van blauw tong?

Je ziet het goed aan de manier waarop ze lopen:op de toppen van hun tenen,tis net of ze onder elke klauw een zoolzweer hebben.
Verder hoge koorts en geen eetlust,en zever aan de muil.
Er zijn er ook met minder uitgesproken symtomen bv enkel koorts maar die de ziekte wel doormaken.
siegfried

Beroep: melkvee handel
Interesses: zeer veel

Berichtdoor Henk » di aug 07, 2007 15:17

En iedereen al flink aant pour-onnen :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor dubbeldoel » di aug 07, 2007 19:17

Wat ik het meest opvallend vind is in de ergere gevallen de dikkere bek (verdikte lippen), pijnlijke bek, smakkende geluiden maken, rode, uitpuilende ogen. En helaas lijkt het dus ook erg op MKZ!!!
foto koe met BT
en
foto neus koe met BT
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor Hans van Bergen » wo aug 08, 2007 10:13

Was mij ook al opgevallen DD. De omschrijving van Blue Tonge lijkt nog wel wat op die van MKZ. Dat wordt dus een groot probleem :idea: Ik verdenk ook nogal wat dierenartsen van sensatiezucht door bij de minste afwijking meteen alarm te slaan :x Dit lijkt verstandig maar Ellen V en GD komen gelijk langs om bloedmonsters tenemen en een half uur later licht je veestapel afgemaakt in je sleufsilo :!: Als je gister ook weer ziet dat volkomen gezonde dieren afgeknald worden terwijl er in die regio NOOIT mkz is geweest.............. :cry: :cry: Is er trouwes in 2001 eigenlijk auberhaupt wel mkz op Nederlandse bodem geweest en waar dan :?: Ik kan het me niet meer goed herinneren.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor dubbeldoel » wo aug 08, 2007 14:01

Hans van Bergen schreef:Was mij ook al opgevallen DD. De omschrijving van Blue Tonge lijkt nog wel wat op die van MKZ. Dat wordt dus een groot probleem :idea: Ik verdenk ook nogal wat dierenartsen van sensatiezucht door bij de minste afwijking meteen alarm te slaan :x Dit lijkt verstandig maar Ellen V en GD komen gelijk langs om bloedmonsters tenemen en een half uur later licht je veestapel afgemaakt in je sleufsilo :!:

Sensatielust? da's nou echte BS Hans. Stel nu dat je een bluetongue geval denkt te hebben, het niet meldt en dat het later MKZ blijkt? Juist een snelle aanpak van dit soort ziektes is niet geholpen met jouw houding. Heeft niets met sensatie te maken. Ik meld alle gevallen die aan mij worden doorgegeven, veehouders kan ik overtuigen van het nut ervan en beter nog ik geef ze vertrouwen en begeleid ze als ze de zaken heb gemeld. En niemand wil dat er zich van die rampen afspelen zoals in de driehoek op de Veluwe! Juist nu moeten we echt alert zijn en iedere verdenking melden!
En dat het niet meer gebeurt zoals toen, blijkt wel uit de bestelling van Verburg van MKZ vaccin: als er een ernstige uitbraak is van mkz hebben we straks de mogelijkheid van ringvaccinatie om het virus te doven en beter binnen de perken te houden.
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor Sander » wo aug 08, 2007 22:16

Henk schreef:En iedereen al flink aant pour-onnen :?:

nee nog niet, koeien hebben nog geen last, vaak eind aug begint de ellende
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor siegfried » wo aug 08, 2007 22:27

:( :( hier in de omgeving ist al volop bezig, :( vandaag vier koeien gezien op een bedrijf :( rood doorlopen ogen,bruin-gele korstjes op de muil,koorts en veel minder melk :!: :!:
siegfried

Beroep: melkvee handel
Interesses: zeer veel

Berichtdoor lot » vr aug 17, 2007 10:02

Quote van Hans van Bergen: [Als je gister ook weer ziet dat volkomen gezonde dieren afgeknald worden terwijl er in die regio NOOIT mkz is geweest.............. :cry: :cry: Is er trouwes in 2001 eigenlijk auberhaupt wel mkz op Nederlandse bodem geweest en waar dan :?: Ik kan het me niet meer goed herinneren.[/quote]

Je hebt het hopelijk over buitenlandse taferelen???
Hier in Nederland zijn toch geen dieren afgeknald vanwege MKZ verdenkingen?? :shock:

Kunnen blauwtongkoeien behandeld worden en hoe ?
Houden ze er blijvende schade aan over ?
Ik ga toch eens googelen.
lot

Beroep: boerin

Berichtdoor Jorina R » di aug 21, 2007 14:59

Kan je blauwtong voorkomendoor de koeien te behaldelen met een muggenspray? En bestaat dat ook voor koeien? Voor mensen wel maar voor koeien?
Jorina R

Beroep: Student
Interesses: koeien

Berichtdoor Robert » do sep 06, 2007 18:16

Ik was vandaag op de open dag van KI Kampen.
In de gesprekken achter de koeien kwamen melkprijs en blauwtong veelvuldig ter sprake.
Heel veel melkveehouders hadden ook al één of enkele koeien ziek gehad.
Hoe is het bij jullie?
Wat de je er aan.

DD bij jou in het gebied zal het ook veel heersen.
Wat doe / adviseer jij?
Hoe hersteld het? geheel?
hersteld productie?
zie je ook verwerpers of zelfs dode koeien?
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid