BVD gedragen door de wind.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

BVD gedragen door de wind.

Berichtdoor Koeienboer Jannes » do jun 22, 2006 18:22

Op dit forum hebben we het vast wel vaker over BVD gehad.
Zie -> http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=33

Ik had van de week een vreemde brief bij m'n post. Afbeelding

Zijn er meer forumers die dit bericht hebben gehad? :?: :?:
Ik heb er namelijk verder niemand over gehoord.
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor auke » vr jun 23, 2006 22:08

niet gehad. hoop het ook niet te krijgen
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » za jun 24, 2006 08:06

'Kook nie. Maar misschien is het wel regionaal verspreid? Vind het in elk geval 'n opmerkelijk iets :idea: .
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Geregeld geen nieuwe blog op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koeienboer Jannes » zo jun 25, 2006 12:39

Koeienboer Jannes

Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor bos taurus » wo jun 28, 2006 21:08

Enig idee wat de Mts. Kuiper-Hamminga bedoelt met het eiwit-vretertje en wat hij hier 'samen' tegen wil doen? Heeft hij een betere aanpak dan de GD?
bos taurus

Beroep: dierenarts

Berichtdoor Henk » do jun 29, 2006 06:04

bos taurus schreef: Heeft hij een betere aanpak dan de GD?

De GD is alleen maar 'n zakkenvuller die mensen voorhoudt dat alles uit te roeien is terwijl je door hun methodes juist 'n veestapel krijgt met minder weerstand.

Ik hoop dat deze mts. Kuiper-Hamminga te verleiden is e.e.a. hier op dit forum uit te leggen.

Henk

Berichtdoor bos taurus » do jun 29, 2006 21:58

Door de methodes van de GD zou de weerstand verminderen? Dus door het uitroeien van bepaalde virussen/bacterien zou de algemene weerstand van de koeien achteruitgaan? Beetje rare gedachtengang.......uitleg? (Dat ze zakkenvullers zijn dat klopt inderdaad!)
bos taurus

Berichtdoor Hans van Bergen » do jun 29, 2006 22:33

Ik vind dat een volstrekt logische redenering. Ieder individu dat geconfronteerd wordt met een ziekteverwekker en dit overleefd bouwt weerstand op. De witte bloedlichamen (of wat heb je allemaal) zullen de indringer herkennen en op dezelde wijze die de vorige keer succesvol was reageren. Zonder geneesmiddel maakt de koe zichzelf beter.
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » vr jun 30, 2006 05:53

Het uitroeien van virussen en bacteriën is 'n wassen neus. We hebben 't met IBR meegmaakt. Kapitalen is er gezamelijk in dit project gestoken, 'n gedeelte werd 'IBR-vrij' :roll: en hiervan kreeg 't grootste gedeelte weer 'n besmetting. Vooral virussen ban je niet uit zolang koeien in open stallen vertoeft en/of buiten. Veel virussen kunnen lange afstanden afleggen met de wind mee. Kraaien sjouwen veelvoudig rond met de grootste bacteriebronnen en waarom zou die troep niet in jou weiland terecht komen :?: En wat te denken van neospora? Steeds meer mensen kom je in het buitengebied tegen met hun honden die dankbaar piesen en schijten in jóu weiland. Héééél vroeger werd er niet geënt. Bij iedereen kreeg het vee dan ook MKZ. Maar het vee ging er niet aan massaal aan dood. Ze werden ziek maar na 'n tijdje trad er weer genezing op. Meer weerstand dus... :idea:

FF iets heel anders. Gisteren lagen m'n dochters met de buurtgenootjes allemaal languit in 't riviertje langs m'n weiland. Het water zal best niet voldoen aan de richtlijnen van de zwembaden maar laat ze maar lekker smeerlappen. Alleen maar goed om weerstand op te bouwen. :idea:

Henk

Berichtdoor bos taurus » vr jun 30, 2006 12:18

Hans, akkoord......tegen elke ziekteverwekker die een koe tegenkomt zal zij weerstand moeten opbouwen......maar dit betekent niet dat als er één ziekteverwekker (van de duizenden?) uitgeroeid wordt dit direct een verlaging van de gehele weerstand van de koe tot gevolg heeft......sterker nog; bepaalde ziekteverwekkers (BVD) veroorzaken juist een verzwakte weerstand!

Henk en Hans, we hebben met een exportproduct te maken.....het buitenland is vrij van bepaalde ziektes dus moeten we mee.....we moeten zorgen dat we een produkt met meerwaarde kunnen verkopen....dus ook Paratbc en Salmonella zullen we nog onder controle moeten zien te krijgen......

Henk......die schijthonden......zijn die besmet met Neospora? Zo ja, hoe dan? Nageboortes laten slingeren? Verworpen vruchten niet netjes opgeborgen?
bos taurus

Berichtdoor Henk » vr jun 30, 2006 17:18

Sorry, ik had de verworpen vruchten vergeten in de la te leggen 8) . Nee, als er es een dier verwerpt laat ik bloedonderzoek doen. De rommel gaat meteen naar rendac. Nageboortes komen in de put terecht, dus komen er ook fracties op 't land te liggen waar natuurlijk meteen kraaien mee gaan sjouwen en misschien wel in jou wei laten vallen. Wel heel ver gezocht vielleicht aber het kan :idea: . Maar over dat enten en de export; welke landen zijn overal vrij van die tevens veel melk van ons importeren? Liggen er geen betere markten om aan te boren en waar de koeien nergens vrij van zijn behalve van school? :?: :roll: :?:

Henk

Berichtdoor Sander » vr jun 30, 2006 20:31

Ik meldde laatst dat er bij ons een koe had verworpen na 6 maand. Nu heeft er onlangs weer eentje verworpen. :? :? Nu toch maar laten onderzoeken op lepto, abortus bang, bvd en neospora. Alle twee niks. Zal het dan toch aan de stier liggen :wink:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor R. Prins » za jul 01, 2006 17:56

Let wel een beetje op dat je de goede onderzoeken doet.
Bij het kalf moet je onderzoeken op BVD virus en Neospora (sectie). Bij de moeder moet je kijken naar BVD en Neospora antistoffen.
Lepto en Abortus Bang worden vanzelf uitgevoerd.
R. Prins
Moderator

Beroep: praatjesmaker
Interesses: melkveehouderij, fokkerij

Berichtdoor Sander » zo jul 02, 2006 21:09

Ik mag toch aannemen dat ik dat de dierenarts en het GD niet hoef te vertellen.... Dat "kalf" ga ik echt niet onderzoeken, kost allemaal geld en lag al lang onder de zoden.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor auke » zo jul 02, 2006 21:20

Sander schreef:Dat "kalf" ga ik echt niet onderzoeken, kost allemaal geld en lag al lang onder de zoden.

mm illegale praktijken in westdorp? Pas maar op voor de AID :x
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid