BVD gedragen door de wind.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: BVD gedragen door de wind.

Berichtdoor Hindrik » di okt 10, 2017 21:38

Daarbij is bij Henk de kans vrij groot dat de drager al de kk methode heeft gehad denk ik :?:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor auke » wo okt 11, 2017 13:29

verhaal over dat dragers niet ouder worden dan 2 jaar geldt voor 80 % van de gevallen? Er zijn er dus ook waar je niets aan ziet dus zomaar iets veronderstellen is een beetje link
ook bij BVD geldt dat "assumption is the mother of all fuck-ups"
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Arie » wo okt 11, 2017 19:03

auke schreef:als je alles laat testen op virus = drager kun je de negatieven wel verkopen voor het leven want die zijn BVD -virus vrij.
Ook bedrijven die BVD vrij kunnen gerust zo'n dieren kopen want het heeft geen gevolgen voor hun status

Snap dat niet erg. Een beest kan dan wel virus vrij zijn, als die in een koppel loopt met dragers, kan die het wel meenemen in mestresten op de huid / poten en het zo verspreiden in een BVD vrije koppel. Lijkt me...
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor inseminatieservice » wo okt 11, 2017 20:37

Arie schreef:
auke schreef:als je alles laat testen op virus = drager kun je de negatieven wel verkopen voor het leven want die zijn BVD -virus vrij.
Ook bedrijven die BVD vrij kunnen gerust zo'n dieren kopen want het heeft geen gevolgen voor hun status

Snap dat niet erg. Een beest kan dan wel virus vrij zijn, als die in een koppel loopt met dragers, kan die het wel meenemen in mestresten op de huid / poten en het zo verspreiden in een BVD vrije koppel. Lijkt me...

Een BVD virus drager wordt geboren en is pesistent geinfecteerd en sprijd dagelijks kontinu virussen uit hetgeen de koppelgenoten antivirusssen geeft, dus virus vrij. maar als deze koppelgenoten in de eerste 4 mnd van de dracht zijn kan de foetus besmet raken en dat wordt dan weer een virus drager die weer andere dieren kan besmetten die nog geen antistoffen hebben en zo blijft het altijd maar rond gaan. Indien een kalf al antistoffen heeft opgebouwd voordat ze bevrucht wordt zal deze nooit een virusdragend kalf kunnen geven dat gebeurd alleen als het dier vrij is en besmet wordt in de eerste 4 mnd van de dracht.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor Arie » wo okt 11, 2017 20:50

inseminatieservice schreef:
Arie schreef:

Een BVD virus drager wordt geboren en is pesistent geinfecteerd en sprijd dagelijks kontinu virussen uit hetgeen de koppelgenoten antivirusssen geeft, dus virus vrij. maar als deze koppelgenoten in de eerste 4 mnd van de dracht zijn kan de foetus besmet raken en dat wordt dan weer een virus drager die weer andere dieren kan besmetten die nog geen antistoffen hebben en zo blijft het altijd maar rond gaan. Indien een kalf al antistoffen heeft opgebouwd voordat ze bevrucht wordt zal deze nooit een virusdragend kalf kunnen geven dat gebeurd alleen als het dier vrij is en besmet wordt in de eerste 4 mnd van de dracht.
Klopt volgens mij niet zoveel van. Als een dier besmet raakt, maakt ze antistoffen aan. Maar die zorgen niet voor een eindeloze bescherming. Het is niet zo dat als een dier 1maal besmet is geweest, dat da beest de rest van zn leven dr geen last meer van heeft. Als dat wel zo zou wezen, dan zou BVD eigenlijk helemaal niet zo'n probleem zijn. Ff paar weekjes ziek hopa klaar ermee. Dat zou makkelijk wezen. Maar helaas.

En een BVD drager scheid niet continu uit. Soms kan die zomaar een paar maanden niks uitscheiden.

Een bedrijf waar een paar dragers lopen heeft ook continu last van BVD, jaar in jaar uit, zolang die dragers er lopen. Beesten worden besmet, worden ziek, maken antistoffen aan, knappen weer op en een half jaar laten kunnen ze weer ziek worden. Het gaat in gofbewegingen door de stal heen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Arie

Berichtdoor inseminatieservice » wo okt 11, 2017 21:06

Als dieren eenmaal antistoffen hebben tegen BVD kunnen ze niet weer besmet worden, en zoals ik zeg dat zijn ook niet de kwade dieren. De PI dieren die geboren worden en kontinu virussen uitscheiden dat zijn de gevaarlijke dieren, dieren met antistoffen zijn juist veilig.
We hebben een besmetting opgelopen in de tijd in DK met duitse vaarzen die BVD vrij waren getest maar niet op antistoffen waren getest, laat een van die dieren besmet zijn in de eerste 4 mnd van de dracht en dat was bij geboorte een bvd kalf ineen tot dan toe een vrije veestapel, dan is echt het hek van de dam. In het volgend jaar alle kalveren moeten testen voordat ze de eerste biest hadden gehad en daar zijn toen nog 3 of 4 positieve dieren uitgekomen die direct geeutaniseerd worden op het bedrijf om besmettingen te voorkomen. BVD is een kontakt besmetting :yes: en niet door de lucht zoals IBR verplaatst kan worden.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Berichtdoor Arie » wo okt 11, 2017 21:59

inseminatieservice schreef:Als dieren eenmaal antistoffen hebben tegen BVD kunnen ze niet weer besmet worden

Enten is dus ook maar 1malig nodig? :roll:
inseminatieservice schreef:VD is een kontakt besmetting :yes: en niet door de lucht zoals IBR verplaatst kan worden.

Maar wel via mest. Een dier kan besmette mestresten met zich meedragen en daarmee een vrij bedrijf besmetten.
Arie

Berichtdoor pieterv » wo okt 11, 2017 22:40

In België zijn de bvd-oorbiopten nu meerdere jaren verplicht. Elk kalf wat positief Test bij de geboorte moet geeuthanaseerd worden door de veearts en afgevoerd worden via rendac.

Dus ik snap niet welk geklooi der allemaal gaande is met een drager of niet drager of virusuitscheider of weet ik veel wat allemaal.

Laat de gezondheidsstatus in de gehele EU gelijk worden en der zullen veel problemen verdwijnen. Ook ikv import en export.

Elk Europees land vrij van bvd, ibr, neospora,.... Geen import meer van niet EU-landen. Blijven streng controleren of de ziektes weg blijven. Elk jaar elk bedrijf verplicht bloedmonsters laten nemen.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Robert » do okt 12, 2017 07:12

Hoe kom je nu bij Neospora ?
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor van wijk » do okt 12, 2017 09:05

In 1998 hebben mn koeien BVD opgelopen via vervuild IBR vaccin. Vervolgens jarenlang bezig geweest om BVD vrij te worden.
Daarom reageer ik wat allergisch als ik lees over positieve pinken toch maar verkopen.
Pieterv ziet t beter: elk positief kalf afvoeren, enige manier om er echt vanaf te komen.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor hendrik83 » do okt 12, 2017 09:10

pieterv schreef:In België zijn de bvd-oorbiopten nu meerdere jaren verplicht. Elk kalf wat positief Test bij de geboorte moet geeuthanaseerd worden door de veearts en afgevoerd worden via rendac.

Dus ik snap niet welk geklooi der allemaal gaande is met een drager of niet drager of virusuitscheider of weet ik veel wat allemaal.

Laat de gezondheidsstatus in de gehele EU gelijk worden en der zullen veel problemen verdwijnen. Ook ikv import en export.

Elk Europees land vrij van bvd, ibr, neospora,.... Geen import meer van niet EU-landen. Blijven streng controleren of de ziektes weg blijven. Elk jaar elk bedrijf verplicht bloedmonsters laten nemen.

België is dan weer niet lepto vrij kwamet ik achter na een stier geïmporteerd te het hebben :no:
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor pieterv » do okt 12, 2017 16:10

Robert schreef:Hoe kom je nu bij Neospora ?

Ik noem maar wat op.
Maar wij hebben een abortusprotocol lopende in België en ik dacht (maar zou 't moeten opzoeken) dat 30% van de onderzochte vruchten positief is voor neospora.

@ Hendrik: is NL lepto vrij?
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor inseminatieservice » do okt 12, 2017 16:13

van wijk schreef:In 1998 hebben mn koeien BVD opgelopen via vervuild IBR vaccin. Vervolgens jarenlang bezig geweest om BVD vrij te worden.
Daarom reageer ik wat allergisch als ik lees over positieve pinken toch maar verkopen.
Pieterv ziet t beter: elk positief kalf afvoeren, enige manier om er echt vanaf te komen.

Ik denk dat ze bedoelen antistofpositieve dieren en die mag je wel verkopen , maar virus positieve dieren die moeten geeuthaniseerd worden in Belgie en Denemarken hoe dat hier zit weet ik niet, maar zoals Pieter zegt laten ze eenheidsregels hebben voor de gehele EEG dat is veel beter.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Berichtdoor inseminatieservice » do okt 12, 2017 16:15

Lepto wordt alleen in NL onderzocht andere landen vragen er niet naar.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Berichtdoor hendrik83 » do okt 12, 2017 17:46

pieterv schreef:
Robert schreef:Hoe kom je nu bij Neospora ?

Ik noem maar wat op.
Maar wij hebben een abortusprotocol lopende in België en ik dacht (maar zou 't moeten opzoeken) dat 30% van de onderzochte vruchten positief is voor neospora.

@ Hendrik: is NL lepto vrij?

Als land zijnde niet de melkveehouderij wel
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid