BVD gedragen door de wind.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Berichtdoor dubbeldoel » wo feb 21, 2007 23:39

intervet bovilis BVD en Intervet bovilis IBR (nb: wordt nu actief uitgedragen door de firma dat dit zo kan!).
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor Robert » do feb 22, 2007 00:38

Pregsure van Phizer hoef je maar 1 keer per jaar te enten.
Scheelt aardig in de kosten en werk.

Het vaccineren is hier domweg te duur.
Gemiddeld ben je € 7 kwijt voor 1 vaccin.

BVD bij de pinken. Melkvee jaarlijks BVD en IBR.
Een gesloten bedrijf en de vinger aan de pols. Daar kom je ver mee.
Robert

Berichtdoor Wim R » do feb 22, 2007 05:59

Wat is duur :?: :?: :?: . Je weet pas wat het gekost heeft als je het hebt gehad. Wij hebben alle positieve dieren geruimd en daarna meteen gaan enten. Vanaf dat moment zijn mij heel wat dingen duidelijk geworden hoe de impact van BVD op ons bedrijf is geweest. Wij hebben de pech gehad dat het bij ons alleen gesluimerd heeft en op bepaalde tijden heeft toegeslagen. Plotselinge hoest onder het jongvee wat daarna weer spontaan overging en zeker weer een jaar weg bleef, koeien waar de weerstand in een keer wegviel zonder reden en dood gingen. Met periodes een vruchtbaarheidsprobleem bij melkvee wat er soms wel was maar meestal niet. Mocht je na de basisenting het melkvee 6 weken na kalven een keer moeten enten weegt dit niet op tegen de kosten van bvd. En mocht de ziekte zo makkelijk overgaan moet je ook niemand op je erf laten die ook andere bedrijven bezoekt. NL is te dicht bevolkt voor 0 % overdracht.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor van wijk » do feb 22, 2007 11:24

Als ik een combinatie enting van IBR en BVD hoor moet ik meteen terugdenken aan 1998 /99...... toen was er iets met IBR en BVD in 1 spuit..... maar dan wel op de verkeerde manier..... :cry: :cry:

Die toestand met besmette ibr enting heeft wel een grote rem gezet op al die ziektebestrijding....
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor dubbeldoel » do feb 22, 2007 11:47

Inderdaad vreemd dat je nu een combi hebt van BVD en IBR. Heb je gelijk in, maar mensen beginnen het weer wat rationeler te zien: zoals Wim al zei: vaccineren loont als je weet dat BVD een probleem is. Mensen zijn nog steeds niet gemotiveerd om het alleen voor een speciaal bestrijdingsprogramma te doen, maar wel als de eigen belangen ermee gediend zijn (dus als verzekering tegen ernstige ziekte door IBR/BVD of om problemen te verminderen). Er zijn sinds kort dus wat meer mogelijkheden om BVD te vaccineren, Pfizer heeft het nu ook verwerkt in pinkengriepvaccin, dus leg je de basis vaccinatie op 3 en 4 maand, vervolgens ieder jaar herhalen. Maar vraag je dierenarts maar naar de verschillen tussen de 2 vaccins.
De combi IBR en BVD in 1 spuit is alleen door Intervet onderzocht.
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor auke » za feb 24, 2007 12:07

gister in een kwartiertje tijd alle 86 koeien bvd geent. Heb het ook gehad over de combi bvd/ibr maar mn vet zag dat niet zo zitten ivm kans op niet goed mengen van de entstoffen.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Corjan » za feb 24, 2007 15:28

auke schreef:gister in een kwartiertje tijd alle 86 koeien bvd geent. Heb het ook gehad over de combi bvd/ibr maar mn vet zag dat niet zo zitten ivm kans op niet goed mengen van de entstoffen.

Hier heb je niet anders dan de combi.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor auke » za feb 24, 2007 16:32

mijn vet dacht dat je de twee entstoffen samen in een spuit deed. Maar bij jouw zit het dus al in een fles Corjan? Van welke firma is dat dan?
auke

Berichtdoor Sander » zo feb 25, 2007 10:01

Laat BVD testen in tankmelk, zo lang daar niets aan markeert ga ik geen stappen ondernemen. Zit er wel aan te denken om ibr vrij te worden. Extra kosten zijn alleen de bloedtapkosten voor koeien >6 jaar. IBR vrije stieren zijn makkelijker en duurder af te zetten.

Para en salmonella wordt verplicht dus daar ga ik nu nog niet vrijwillig mee bezig.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Corjan » zo feb 25, 2007 20:24

Auke, het is Bovi-Shield Gold 5 van Pfizer voor ongeveer twee dollar per koe.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor auke » zo feb 25, 2007 22:05

mm moek ook maar entstof kopen in Canada
auke

Berichtdoor john verhaar » ma feb 26, 2007 01:20

En als je geluk heb en je geeft je BVD dragers bovi shield vallen ze meten dood :idea: :wink:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor auke » ma feb 26, 2007 09:39

john verhaar schreef:En als je geluk heb en je geeft je BVD dragers bovi shield vallen ze meten dood :idea: :wink:

explanation?
auke

Berichtdoor van wijk » ma feb 26, 2007 10:37

Sander schreef:Para en salmonella wordt verplicht dus daar ga ik nu nog niet vrijwillig mee bezig.

Klinkt niet logisch.....als het verplicht wordt kun je toch net zo goed nu al zorgen dat je er vanaf bent.....
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Sander » ma feb 26, 2007 21:41

ik ben er op tegen dat de melkfabriek dit gaat verplichten. Maar ze drukken het er door. dat betekent dat tegen die tijd er wel een regeling komt van vergoedingen of gezamelijk aanbieden bij gd dat het goedkoper wordt, waarom dan nu het volle pond gaan betalen?
Sander

Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid