BVD gedragen door de wind.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: BVD gedragen door de wind.

Berichtdoor Arie » wo jan 13, 2016 00:55

Hier quickscan gedaan. Daarbij zijn antistoffen gevonden in de tankmelk en bij 1 pink. Geen virus gevonden. Nu jongvee en droge koeien bloedonderzoek op virus gedaan :arrow: niks gevonden :!: :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor john verhaar » wo jan 13, 2016 03:51

Virus komt en gaat,tot zo ver niet zo'n probleem maar zou zomaar kunnen dat er dragers geboren gaan worden en dan begind de fun
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Talis » wo jan 13, 2016 06:43

john verhaar schreef:Virus komt en gaat,tot zo ver niet zo'n probleem maar zou zomaar kunnen dat er dragers geboren gaan worden en dan begind de fun

gewoon bij elk kalf wat je houdt even oorbiopt doen, doen wij tegenwoordig ook. krijg je geen dragers in je stal.
Talis

Berichtdoor pieterv » wo jan 13, 2016 08:37

Hier al 22 maand oorbiopten. 0 dragers. Vanaf juni kalven er alleen maar vaarzen die ook al onderzocht werden via oorbiopt. Voor juni zit er nog een reeks oudere vaarzen tussen die geen bvd onderzoek hadden.

Volgende stap is I3 statuut halen voor IBR.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Arie » wo jan 13, 2016 09:08

Is oorbiopt goedkoper dat bloed tappen? :? Veearts komt toch voor onthoornen...
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Nico96 » wo jan 13, 2016 09:23

pieterv schreef:Hier al 22 maand oorbiopten. 0 dragers. Vanaf juni kalven er alleen maar vaarzen die ook al onderzocht werden via oorbiopt. Voor juni zit er nog een reeks oudere vaarzen tussen die geen bvd onderzoek hadden.

Volgende stap is I3 statuut halen voor IBR.

Kun je niet beter gaan enten? Oorbiopten werkt mooi, maar is wel duur, je kunt ze wat opsparen vóór verzending, maar er komt elke keer 10 euro behandelingskosten bij. Ik wil nu met bloedtappen de zaak in de gaten houden, in combinatie met enten.
Nico96

Berichtdoor M H » wo jan 13, 2016 09:35

Wat kost zo'n oor biopt. Doe hier enten, maar echt goedkoop vind ik het niet.

Oorbiopt neem je alleen van vk neem ik aan.
M H

Berichtdoor Nico96 » wo jan 13, 2016 09:56

M H schreef:Wat kost zo'n oor biopt. Doe hier enten, maar echt goedkoop vind ik het niet.

Voordeel van enten is dat de koeien beschermd zijn. Dan heb je als het goed is ook geen nieuwe dragers.
Oorbiopt kost 20 euro, waarvan 10 euro behandelingskosten, heb je er 2, kost het 30 euro, 3 kost 40 euro etcetera.
Je kunt ze 14 dagen opsparen voordat je ze opstuurt.
Nico96

Berichtdoor pieterv » wo jan 13, 2016 10:39

Oorbiopt was sinds 1/1/2015 zowel voor vk als sk gewoon verplicht in BE!!!! Ook als het kalf dood geboren werd moest er een biopt genomen worden. Verwerpers vallen onder het abortusprotocol en ook daar wordt de foetus onderzocht op bvd.
'T zou verplicht moeten zijn in heel de EU of zelfs over heel de wereld. :idea:

1 Europa maar 1 gezondheidsplan voor dieren... No way!!

En wat de IBR betreft... Er zal aan gewerkt worden tot iedereen een I3-statuut heeft. Deze winter zijn alle bedrijven die een I2- statuut hebben verplicht om een deel van de veestapel bloed te trekken. Je krijgt een lijst doorgestuurd en daar moet je de meeste van bloed tappen. Doelgroep voor onderzoek zijn vaarzen tussen 10 en 24 maand. Ik heb de 10 oudste koeien ook bloed genomen en die zijn ook allen negatief.

'T wordt alleen maar moeilijker om vaarzen/stieren te gaan verkopen als je een I2 bedrijf bent.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor wit » wo jan 13, 2016 11:33

Nico96 schreef:
M H schreef:Wat kost zo'n oor biopt. Doe hier enten, maar echt goedkoop vind ik het niet.

Voordeel van enten is dat de koeien beschermd zijn. Dan heb je als het goed is ook geen nieuwe dragers.
Oorbiopt kost 20 euro, waarvan 10 euro behandelingskosten, heb je er 2, kost het 30 euro, 3 kost 40 euro etcetera.
Je kunt ze 14 dagen opsparen voordat je ze opstuurt.

Je kunt ze ook langer opsparen voordat je ze opstuurt :yes:
Hier gaan er meestal een stuk of tien in de enveloppe.
Nadeel is natuurlijk dat een evt drager een paar maanden later ontdekt word.
Doe het hier sinds twee jaar,nog geen drager gevonden.
wit

Berichtdoor Flyinghollander » wo jan 13, 2016 11:42

http://www.idexxbvdtesting.com/

gebruikte deze erg makkelijk en kan je het zelf doen.
Flyinghollander

Berichtdoor Nico96 » wo jan 13, 2016 12:24

Langer opsparen? Ik dacht dat 14 dagen de max was, rekken tot een maand kan wel maar wordt afgeraden door gdd.
Nico96

Berichtdoor wit » wo jan 13, 2016 12:35

Nico96 schreef:Langer opsparen? Ik dacht dat 14 dagen de max was, rekken tot een maand kan wel maar wordt afgeraden door gdd.

Misschien afgeraden omdat evt dragers later bekend zijn :?:
Dierenarts vertelde hier dat langer bewaren voor het onderzoek geen probleem is.
wit

Berichtdoor Talis » wo jan 13, 2016 12:42

wit schreef:
Nico96 schreef:Langer opsparen? Ik dacht dat 14 dagen de max was, rekken tot een maand kan wel maar wordt afgeraden door gdd.

Dierenarts vertelde hier dat langer bewaren voor het onderzoek geen probleem is.

Doen we hier ook. Maand kan prima. Vindt net duur als je er idd maar enkele tegelijk kunt opsturen. Enten is niet waterdicht. Je ent maar tegen 1 bepaalde stam. Betekent dus niet dat je geen uitbraak meer kan krijgen.
Talis

Berichtdoor Nico96 » wo jan 13, 2016 12:54

Talis schreef:
wit schreef:

Doen we hier ook. Maand kan prima. Vindt net duur als je er idd maar enkele tegelijk kunt opsturen. Enten is niet waterdicht. Je ent maar tegen 1 bepaalde stam. Betekent dus niet dat je geen uitbraak meer kan krijgen.

Enten is zeker niet waterdicht, maar wel het beste om problemen te voorkomen. Voordeel van enten is dat je de koeien beschermt, met oorbiopten kijk je achteraf of het goed is gegaan. Als je toch een drager vindt heb je al problemen gehad. Bij monitoren als je BVD vrij bent tappen ze een 5 pinken van een maand of 8 als ik het goed heb, dat is helemaal achteraf.
Nico96

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid