Coli voorkomen of behandelen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Coli voorkomen of behandelen

Berichtdoor Sander » di jul 04, 2006 07:58

In de discussie over de mogelijke NRM kampioenen vormde zich een tweede discussie over Coli. Laatstgenoemde is door mij op deze plek bij Koe en gezondheid gezet. Christel

roelie15 schreef:
Trouwens.... Waar was ????Ook coli infectie?

Vind het trouwens wel een prestatie om je koe aan een coli infectie dood te laten gaan. Coli moet je direct voor 200% aanpakken. Zeker bij zo'n interessante koe moet je er toch bovenop zitten.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor auke » di jul 04, 2006 08:55

Sander schreef:
roelie15 schreef:

Vind het trouwens wel een prestatie om je koe aan een coli infectie dood te laten gaan. Coli moet je direct voor 200% aanpakken. Zeker bij zo'n interessante koe moet je er toch bovenop zitten.

mm uit jouw woorden proef ik dat volgens jou dat niet is gebeurd? niet erg netjes sander :evil:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor aj-prins » di jul 04, 2006 11:23

auke schreef:
Sander schreef:
roelie15 schreef:

mm uit jouw woorden proef ik dat volgens jou dat niet is gebeurd? niet erg netjes sander :evil:

je hebt verschillende soorten coli.de koe kan ook een lichte vorm hebben maar ook een hele slimme erge vorm.bij deze vorm is het uier direkt keihard ,warme,bruine melk en koortsige koe.spuiten heeft dan niet veel zin(je doet het wel om de koe te redden)maar effectief is het niet meer.deze koeien worden ook 9 vd 10x driespeen als ze het overleven :!: in combinatie met warm weer en de longontsteking(hoe komt die daaraan,,,misschien ventilator dus tocht over de koe,,,wil ik best geloven dat het einde oefening is voor zon koe.
the duke off hasselt
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Sander » di jul 04, 2006 13:31

auke schreef:
Sander schreef:
roelie15 schreef:

Oh het zal best gebeurt zijn hoor, maar een koe hoeft niet dood te gaan aan coli. Wat Aj beschrijft dan loop je al een aantal uren achter de feiten aan.

Roelof schreef:Op deze manier weet niemand wat van koe die hij moet fokken voor een keuring.

Koeien fokken voor de keuring?? Hoever kun je doorslaan Roelof? Keuring of stal die koe moet hetzelfde zijn. Compleet en in balans met hoog eiwit.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Roelof » di jul 04, 2006 14:12

Zij passen bij mij wel maar bij andere mensen niet. Mijn fokdoel is keurings koeien met hoog eiwit. Ik ben niet van plan om een klein rond koetje te fokken met hoog eiwit. Dat is wat ik bedoelde. En beste mensen, E-coli is iets wat binnen een paar uur kan toeslaan. Is het heftig genoeg is de koe dood. Maakt niet uit wat je er aan doet.
Roelof

Berichtdoor teppe » do jul 06, 2006 09:35

maakt niet uit wat je aan coli doet :?: :?: :!: je rantsoen veranderen meer energie steken :!: dat zijn dan topfokkers zogezegd :oops: koeien serieus voederen is er niet bij :twisted:
teppe

Beroep: melkveehouder
Interesses: melk/koeien

Berichtdoor Hans van Bergen » do jul 06, 2006 10:06

Een droogzetter in het colie kwartier.
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor boer pieter » do jul 06, 2006 10:36

mijn veearts zei laatst tegen mij droogzetter er in en niet meer aan komen wat ze hier ook veel doen is de speen er af knippen dan kan de troep er uit komen maar als dat ook werkt met coli weet ik niet
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor macdonalds » do jul 06, 2006 11:07

droogzetters in DK, grapje zeker :)
coli is niet goed te genezen, elk middel kan werkenof niet werken. maar belangrijk lijkt te zijn de koe in de spier te behandelen met EXENEL (5 dagen), of oxytet (dubbele dosis, niet te zuinig). verder gewoon afwachten. blijf het speen melken en ontsmet je verrekte handen na het aanraken van de koe. kijk op de label van de tube die je gebruikt. als er iets van cefa op staat zou het theoretisch helpen voor een (gram negatiefe bacterie) coli uierontsteking.
infuus met een zoutoplossing (saline met dextrose) houd de koe in leven, daar gaat het meest om bij ecoli bacterie.
we zijn op het moment bezig met een proef of vaccineren tegen ecoli (of andere gram negatieve) help hier op het bedrijf. heet J5 vaccine. cost 3 dollar per koe, halve veestapel gedaan bij droogzetten. voorlopige resultaAT is dat uierontsteking met 25 percent gereduceerd is in de gevaccineerde groep, en minder hevig (beoordeeld op een scvhaal van 1 tot 5, 5 het ergst).
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Roelof » do jul 06, 2006 11:39

De heer Teppe:

Waar heb je het over. Ben jij soms een van die bedrijven die nooit coli en of uier onsteking heeft. Gefeliciteerd, ik geloof je toch lekker niet. Als wij coli koeien hebben behandelen wij ze met A180 30 cc onderhuids. Binnen een paar uur moet het alle coli bacterien doden. Maar wat ik net probeerde te vertellen Teppe is dat als een koe het echt goed te pakken heeft, is er geen houden aan. Heb je het gevoel dat je er water in spuit in plaats van medicijnen. Maar de volgende coli koe die erg ziek is bel ik jou wel en maken wij even een afspraak om ons rantsoen te veranderen. Kunnen wij naar 12000 liter met 3.70 eiwit.
Roelof

Berichtdoor Henk » do jul 06, 2006 11:59

Als de coli naar binnenslaat is er inderdaad geen houden aan :idea: . Zo vaak mogelijk keren per dag 't rotte kwartier leegtrekken, ook al zitten er maar 'n paar straaltjes in. Gelukkig heb ik er nog geen koeien aan dood gehad maar vlgs de veearts liggen coli-koeien met 'n beetje pech binnen 'n etmaal koud in 't hok :(
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor teppe » do jul 06, 2006 17:00

beste roelof ik heb nog uierontsteking van de winter op 85 koeien van 1 oktober tot 1 april welgeteld 2. coli ontsteking is geleden van augustus 2004 dus bijna 2jaar, koeien produceren rond 10000kg en blijven gans jaar door op stal. mij moet je niet geloven maar als je veel coli en of uierontsteking hebt is je rantsoen in onevenwicht
teppe

Beroep: melkveehouder
Interesses: melk/koeien

Berichtdoor Corjan » do jul 06, 2006 18:17

Coli :twisted: :twisted: Je kan heel arogant worden als je het heel lang niet gehad heb. Maar als je er dan ook een keertje eentje heb kan het vechten zijn tegen de bierkaai. En een koe die telaat ontdekt, bv omdat je op je bed ligt, kan al betekenen dat je telaat ben en maar beter meteen een kogel door zijn kop kan jassen. Voeding helpt mischien best wel, maar dat betekent nog niet dat er geen ene koe met een verminderde weerstand is :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor auke » do jul 06, 2006 20:47

hoe ziet een rantsoen eruit Teppe waarbij je minimaal kans hebt op Coli?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor harm » do jul 06, 2006 21:00

Bij ons laten de dierenartsen een fles in het uier lopen. Ik meen dat dit een suikeroplossing. Daarna gewoon behandelen met avuloxil of iets dergelijks en diatrim bijspuiten.
harm

Beroep: zzp'r

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid