Coli voorkomen of behandelen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Sander » do jul 06, 2006 22:12

is dat geen glucose infuus harm? UDD middel :x Helpt als de brandweer om de gifstoffen af te voeren of iets dergelijks. Wij spuiten een koe direct in de bloedbaan en een flesje in de nek binnen 12 uur. Zo vaak mogelijk uittrekken en elke 6 uur een nieuwe injector.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » vr jul 07, 2006 05:45

Sander schreef:................................. en elke 6 uur een nieuwe injector.

Snap ik niet echt Sander :? . Waarom 4x daags 'n injector int uier terwijl er waarschijnlijk 'n groot deel van het geneesmiddel er weer mee uitkomt bij het leegtrekken :roll: ?
Zelf doe ik er alleen 's avonds 'n injector in - liefst cobactan - en 's morgens eerste werk is weer die koe leegtrekken en 'n shot cobactan in de nek :idea: . Wel moet ik toegeven dat dergelijke dieren vaak drei-speen worden :( .
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » vr jul 07, 2006 08:30

Droogzetter erin, baytril in de melkader, lijkt me effectiever en goedkoper. Uiteraard gewoon leegmelken. Later nog een injector of droogzetter erin. ALS ze dan toch beter wordt moet uiteraard de koe 3 weken melk thuishouden. (risico!!)
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor peter » vr jul 07, 2006 09:54

injector cobactan erin en dan gewoon doormelken
peter

Berichtdoor Sander » vr jul 07, 2006 12:23

lekker goedkoop Hans een droogzetter erin! Melk levert bij jou niks op? En baytril is ook al van die dure rommel. En Henk als zo eentje bij jou driespeen wordt doe je iets niet goed.
Sander

Berichtdoor Henk » vr jul 07, 2006 14:12

Sander schreef: En Henk als zo eentje bij jou driespeen wordt doe je iets niet goed.

Komt wellens voor ja, dat de zieke speen niet meer in produktie komt. Is dat zo gek dan? Koeien kunnen er binnen 'n dag behoorlijk dood aan gaan en dan kijk jij op van 'n dood kwartier :shock: ? Goed, ik begrijp dat dit fenomeen bij jou niet voorkomt. Ge kunt maar geluk an uwe fiets hebben zegge ze hier dan :roll: ...

Henk

Berichtdoor Hans van Bergen » vr jul 07, 2006 14:18

Ik denk dat mijn methode de beste is. De kans dat de koe weer gewoon in produktie komt is zo groot mogelijk denk ik. Omdat je maar weinig medicijn gebruikt ben je goedkoop uit. Alleen als je zo'n koe per ongeluk in de tank melkt tja dan bem je weer heeeeel erg duur uit.
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor boer pieter » vr jul 07, 2006 20:01

liever een drie speen dan dooie koe hier staan ze wel erg gauw klaar met de schaar mede doordat de veearts hier duur is maar een keer proberen om het kwartier weer goed te krijgen moet toch kunnen
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Sander » za jul 08, 2006 06:31

Henk schreef:
Sander schreef: En Henk als zo eentje bij jou driespeen wordt doe je iets niet goed.

Komt wellens voor ja, dat de zieke speen niet meer in produktie komt. Is dat zo gek dan? Koeien kunnen er binnen 'n dag behoorlijk dood aan gaan en dan kijk jij op van 'n dood kwartier :shock: ? Goed, ik begrijp dat dit fenomeen bij jou niet voorkomt. Ge kunt maar geluk an uwe fiets hebben zegge ze hier dan :roll: ...

Ik hou gewoon vol dat een koe die dood gaat aan welke vorm van mastitis dan ook, de schuld is van de veehouder.
Sander

Berichtdoor teppe » za jul 08, 2006 08:51

auke mijn rantsoen bestaat zoveel mogelijk uit natuurlijke produten oa, mais ,gras,perspulp, ccm,tarwe,soja en mineralen maar geen handelskrachtvoeder was ik nog vergeten grof hooi
teppe

Beroep: melkveehouder
Interesses: melk/koeien

Berichtdoor Henk » za jul 08, 2006 10:51

teppe schreef:auke mijn rantsoen bestaat zoveel mogelijk uit natuurlijke produten oa, mais ,gras,perspulp, ccm,tarwe,soja en mineralen maar geen handelskrachtvoeder was ik nog vergeten grof hooi

Komt aardig overeen met mijn systeem... :idea: Alleen bij ons bestaat 't voor 100% uit enkelvoudig materiaal zonder additatieven.

Henk

Berichtdoor Corjan » za jul 08, 2006 14:25

Sander schreef:
Henk schreef:
Sander schreef:

Ik hou gewoon vol dat een koe die dood gaat aan welke vorm van mastitis dan ook, de schuld is van de veehouder.

Heb je zeker ook nog nooit klebsiela gehad :?: :twisted:

Ik heb er vorig jaar in mijn zaagsel tijdperk er een stuk of 10 gehad. Sommige was ik supersnel bij, prikte die beesten helemaal lek met de beste en duurste medicijnen die er waren, en lagen met een dag dood :!: Ook een paar die naar een paar uur niet meer konden staan, dan er ook maar een calcium en dextrose fles in liet lopen. En er kwamen er zelfs een paar na een dag toch weer overend, en waren vervolgens weken hard ziek. Uiteidelijk zijn er twee drie spenen overgebleven, de rest gaf geen druppel meer of was dood :cry: . Conclusie als ik ze weer krijg, behandel ik ze meteen tussen de oren. :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor peter » za jul 08, 2006 16:09

teppe schreef:auke mijn rantsoen bestaat zoveel mogelijk uit natuurlijke produten oa, mais ,gras,perspulp, ccm,tarwe,soja en mineralen maar geen handelskrachtvoeder was ik nog vergeten grof hooi

vraag me af in hoeverre het natuurlijk is voor de koe, want als de mais niet wordt gehakseld verteerd de koe de pitten niet en geld ook voor tarwe, En nog maar te zwijgen over mineralen die niet wateroplosbaar zijn. Niet dat ik er wat om geef dat het niet natuurlijk is, maar om nou te zeggen dat je hierdoor gezondere koeien hebt geloof ik niet.
peter

Berichtdoor harm » za jul 08, 2006 20:15

Sander schreef:is dat geen glucose infuus harm? UDD middel :x Helpt als de brandweer om de gifstoffen af te voeren of iets dergelijks. Wij spuiten een koe direct in de bloedbaan en een flesje in de nek binnen 12 uur. Zo vaak mogelijk uittrekken en elke 6 uur een nieuwe injector.

Het is een udd middel. Wij laten dierenarts altijd even komen. 1 keer een koe te laat bijgeweest. Was beetje zonde een 9e kalfs koe met 139 lw 75% fh 25 % hf. Maar nu op dit moment de eerste driespeen door coli lopen. Koe heeft 3 weken geleden gekalf en alle kwartieren uieronsteking gehad. Verder alle koeien weer beter geworden en ook een goed celgetal gehouden. De behandeling kost wat maar het levert ook wat op.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Sander » za jul 08, 2006 21:26

Corjan schreef:
Heb je zeker ook nog nooit klebsiela gehad :?: :twisted:

Nee ik niet :wink: Maar de koeien ook niet. Hoe kwam het bij jou in de stal terecht? Vaak is het verkeerd zaagsel, dus weer de fout van de veehouder. :roll:
Sander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid