zwerf stroom of stray voltage

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: zwerf stroom of stray voltage

Berichtdoor HoK » zo nov 29, 2015 22:16

Ik heb wat moeite om t verhaal te volgen.

Wateraders, zwerfstroom etc etc. Ik dacht dat de aarding optimaal moest zijn en dan heb je daar geen last van? Installatiebedrijf heeft zelfs alle wapening van beton in technische ruimtes, robotruimtes en tanklokaal en de spanten geaard.

Anyway; wat zijn signalen dat je er last van kunt hebben? Loop op de robots is er, melkproductie is er, klauwproblemen zijn er maar zijn er andere dingen?
HoK

Berichtdoor jvt » ma nov 30, 2015 00:03

Antbo schreef:
jvt schreef: Wel is het goed dat er meer aandacht komt, wij liggen in conflict met de bank, omdat zwerfstroom geen wetenschappelijk bewezen iets is.

jvt hoe staat jou dierenarts , voervoorlichter(s) , hier tegen over , hoe reageren die , en de personen die met de wondermiddeltjes rond rijden
Als ik er hier over praat word ik uitgelachen , rijp voor een instelling , daar ik zelf ook EHS heb .
er zijn er die achter mijn rug zeggen dat ik er het bijltje maar moet bij neerleggen , dat ik er niks van ken .
zou voor hun goed uitkomen leiden ze geen gezichtsverlies .

stonden allemaal sceptisch, maar zien zelf het verschil. Alleen bankmannen willen er nog steeds niet echt in geloven. Stroomverbruik is ook met een 15% gedaald. :roll: :roll: :roll: . Had ik zelf ook, vent zei het, maar het is echt zo. Water wat lekt, zie je. Gas wat lekt, ruik je. Stroom wat lekt....
Electricien idem trouwens, wil er nog steeds niet echt in geloven, omdat dit volgens zijn opleiding niet kan. Maar komt veel bij ons, en ziet zelf het verschil.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor john jakobs » ma nov 30, 2015 00:08

die Hollandse elektricien
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor jvt » ma nov 30, 2015 00:18

HoK schreef:Ik heb wat moeite om t verhaal te volgen.

Wateraders, zwerfstroom etc etc. Ik dacht dat de aarding optimaal moest zijn en dan heb je daar geen last van? Installatiebedrijf heeft zelfs alle wapening van beton in technische ruimtes, robotruimtes en tanklokaal en de spanten geaard.

Anyway; wat zijn signalen dat je er last van kunt hebben? Loop op de robots is er, melkproductie is er, klauwproblemen zijn er maar zijn er andere dingen?

is ook moeilijk verhaal, bij ons waren de koeien in de melkstal bijvoorbeeld niet lastig en celgetal altijd onder de 100.000. . Al vaker aangegeven, belangrijkste is watermeters plaatsen, kun je controleren wat opname is. Daarnaast is heel eenvoudig te controleren: de koperen leidingen tussen melktank en koelagregaat moeten groen zijn uitgeslagen, niet zwart. Zwart is een teken dat de stroom door de leidingen draait. Stroom wervelt zich uberhaupt altijd door een buis, niet in rechte lijn...
Klinkt allemaal wazig, en ik zou er vijf jaar terug ook niet voor open hebben gestaan. Omdat we alles al bekeken hadden, en wisten dat wateropname het probleem was ( na twee jaar focussen op de voeding), ga je op een gegeven moment toch van de nuchtere kijk af en ga je verder zoeken..
jvt

Berichtdoor jvt » ma nov 30, 2015 00:22

boer pieter schreef:antbo laat die mensen maar lullen ,en laten we hopen dat ze het zelf niet mee maken ,ik heb het zelf niet mee gemaakt maar een goede kennis van mij wel, en daar zijn alle expers die er op dit gebied zijn geweest en die hebben nooit wat kunnen vinden,tenslote is ie bankroet gegaan ,de nieuwe eigenaar begon te graven en vond een stroom kabel op 40 cm die officieel op minstens 1,20 moest liggen, 50cm van de stal, daar hebben ze een meting gedaan en zijn ze zich zo wat dood geschrokken ze hebben de kabel op twee meter gelegt, en zins dien waren veel problemen binnen een week weg ,zeg het maar soms is het simpel maar meestal stuut je op veel tegenstand

Ben er helemaal zeker van dat als wij probleem niet gevonden hadden, dit ons laatste jaar was geweest op dit bedrijf. Met de veelste lage produktie en andere problemen (kalversterfte) kun je gewoon geen renderend bedrijf voeren. Hopelijk trekt de melkprijs komend jaar vlot aan, want financieel zijn door deze problematiek alle reserves wel gebruikt. Voor een bank is het gegeven te vaag en niet wetenschappelijk aantoonbaar, de gigantisch verbeterde resultaten sinds eind maart ten spijt. Hier denk ik dat alle koeien weer een nieuwe lactatie door moeten maken voordat de zaak volledig weer op de rit zit. We hadden van 1 april tot en met 1 oktober met 29 koeien minder 45.000 kg melk meer geleverd, maar dit is voor bankmensen niet voldoende om alle seinen weer op groen te zetten (n) (n) (n)
jvt

Berichtdoor walmark » ma nov 30, 2015 00:26

G.U. schreef:Zwerfstroom kun je trouwens gewoon meten dus weinig bijzonders uiteindelijk. De vraag waar het vandaan komt is lastig tot soms zelfs niet te beantwoorden

:? dat gewoon meten en niks bijzonders, zal je nog niet meevallen (n) :no:
Als het en probleem is wat op het bedrijf zelf door slechte aarding of stroom lekkende aansluitingen (denk vooral an frequentie-regelaars voor pompen en ventilatorn etc.) dan is het redelijk eenvoudig te achterhalen en op te lossen MITS je een VAKKUNDIGE electricien inschakelt, helaas zijn die er niet zo veel wat dit betreft :evil:
Komt het probleem voort uit het binnenbrengen van spanning door de aarde, die veroorzaakt is door ergens anders in de buurt afgeaarde neutraalfases (zoals je al aangaf in je post van april op de vorige pagina, Antbo), dan is het veel moeilijker te achterhalen, en nog moeilijker op te lossen :oops: Je moet dan een hele week soms een hele maand of nog langer meten bij verschillende weers en werkomstandigheden :yes: Bijvoorbeeld de oorzaak ligt bij een fabriek 2 kilometer verderop, die een verkeerd aangesloten pompmotor heeft, welke alleen tussen 12 en 4 uur snachts draait of een varkensboer, waarbij de foutieve ventilatoren alleeen boven een bepaalde temperatuur inschakelen, of een aardappelopslaaginstallatie die alleen snachts bij bepaalde siezoenen koelt, of wat ook maar. Ook kan het wezen dat het alleen tijdens piek- of juist minimum belasting van het net gebeurt, doordat dan een andere aanvoer in of uitgeachakeld wordt. Heb je het 1 keer gevonden, bewijs het dan ook nog maar es :?
Soms kun je het redelijk simpel oplossen door een (Ronk) blocker of filter te installeren, soms niet :oops:
Laat je in elk geval niet te makkelijk afpoeieren en al helemaal niet aanpraten dat het allemaal maar aan jouw slechte mangement ligt :roll: Maar zorg wel, dat je er zelf niet aan onderdoor gaat!
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor jvt » ma nov 30, 2015 00:36

[Laat je in elk geval niet te makkelijk afpoeieren en al helemaal niet aanpraten dat het allemaal maar aan jouw slechte mangement ligt :roll: Maar zorg wel, dat je er zelf niet aan onderdoor gaat![/quote]

Juist, op een gegeven moment ga je aan jezelf twijfelen of dat je het nog wel in de vingers hebt. Als je weer een kalf hebt wat doodgaat, als je droogstandsrantsoen voor de zoveelste keer wijzigd en nog blijkt uit biestonderzoek dat de biest gewoon bagger is van kwaliteit. Als er weer een koe wegkwijnt voor je ogen, zelf weet je het niet, de veearts kan ook geen oorzaak geven. Vorige boer had ook niets dan problemen, wij weten dat ook aan zijn allesbehalve goede management, maar zonder zwerfstroom zouden zijn resultaten ook zwaar ruk geweest zijn, maar nu was het helemaal in en in triest. Toen we hier kwamen gaven zijn koeien nog 12 kg melk, kun je beter belse blauwen gaan melken, is o*&a tenminste nog hoger.
Hebben sinds eind maart nog twee kalfjes af moeten geven, eentje had een gebroken poot, andere was wazig in het hoofd. In Oploo altijd 2-4 % kalversterfte, hier de eerste twee jaar richting 30% :oops: :oops:
Maar.... omdat het een vaag iets is, verdiepen de meeste voervoorlichters e.d. zich hier niet in, onze huidige de Heus voorlichter daarintegen is wel helemaal om en adviseert nu ook al zijn bedrijven om e.e.a. eens goed te checken (y) (y)
jvt

Berichtdoor Antbo » ma nov 30, 2015 02:32

in april is er met een esmogspion ( http://www.geobiologie.biz/D/esmog_spio ... _spion.HTM ) door met de atenne contact te maken met de grond rond de stal op bepaalde plaatsen aangetoond dat de grond elektrisch geladen was alle lampjes gingen branden .
een week later is die persoon terug geweest met Spectran NF 5020 Analyzer ( https://www.testequipmentconnection.com ... F_5020.php )
en kon hij op 30 a 40 cm boven de grond buiten de stal in het frequentie bereik van 1Hz tot 150 Hz elektrische straling meten tussen de 5 en 10 Vm .
Antbo

Berichtdoor walmark » ma nov 30, 2015 03:57

ok, je weet dus dat je een zwefstroom probleem hebt. Had die 'persoon' ook oplossingen aangedragen :?:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Antbo » ma nov 30, 2015 10:04

walmark schreef:ok, je weet dus dat je een zwefstroom probleem hebt. Had die 'persoon' ook oplossingen aangedragen :?:

Niet direct
Antbo

Berichtdoor jvt » ma nov 30, 2015 10:41

john jakobs schreef:die Hollandse elektricien

nee, vaste electricien hier. Hollandse electricien heeft alleen agregaat aangesloten, omdat hij gekwalificeerd is voor dat en onze electricien niet.
jvt

Berichtdoor Kees99 » ma nov 30, 2015 12:51

JVT ik kan niet helemaal volgen waarom jij niet snapt dat de bankman eerst de resultaten wil zien op papier? Dus eerst een goed draaiend jaar kan zien?
Kees99

Berichtdoor jvt » ma nov 30, 2015 14:02

Kees99 schreef:JVT ik kan niet helemaal volgen waarom jij niet snapt dat de bankman eerst de resultaten wil zien op papier? Dus eerst een goed draaiend jaar kan zien?

Kan ik gedeeltelijk wel inkomen, maar we zijn nu meer dan een half jaar verder. Dit geeft nog geen jaarcijfers, maar wel genoeg informatie om te laten zien dat tenminste tij is gekeerd.
jvt

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid