vliegen/maden bestrijden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: vliegen/maden bestrijden

Berichtdoor Deense boerin » wo feb 23, 2011 18:55

Die gaan in een zandbox. We hebben twee afkalfboxen op zand. Normaal zitten ze niet langer dan 1 dag in die box. Koeien met problemen iets langer (hebben ook een noodmelkmachine erboven op zolder staan zodat we ze daar kunnen melken). Koe eruit --> natte zand en stront eruit. Nu in de winter hebben we er stro bij in (zand is dan toch wel koud).
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor Wim R » wo feb 23, 2011 22:54

gerardn schreef:@WimR: sluipwespen in de potstal strooien of bedoel je roofvliegen? En strooi je die dan gewoon op het stro?

Ja we hebben sluipwespen voor in de potstal, deze strooien we in de buitenste rand van de potstallen. Sluipwespen om de vier weken. In de mestkelder doen we om de zeven weken roofvliegen. Werkt prima, weinig vliegen en vorig jaar ook weinig rattestaartlarven gezien. Wel rond de drinkbakken werken we met madedood, hier is het voor de roofvlieg te nat. Heb dit via protecta maar wordt ook door Schippers geleverd. Komt allemaal van dezelfde leverancier.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor pinguin » wo feb 23, 2011 23:07

:shock: me find interresting tel me more :yes:
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Koets » do feb 24, 2011 08:25

wespen? uit een potje :?: :? :shock:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor bambam » zo jun 29, 2014 00:01

Sluipwespen inzetten lijkt mij ook wel wat. Zijn er hier meer die dat doen?
Het gaat bij ons dan vooral om de wachtruimte/draaimelkstal. Daar zitten vooral veel rattestaarten. Nu hebben we ze chemisch omzeep geholpen. Maar een chemievrije methode staat ons meer aan.
In de koestal gaat het best goed, daar hebben we spreeuwen, zwaluwen en kippen. Een keertje mixen helpt ook tijdelijk en daar stoort het ons ook minder dan in het melkerij gedeelte.
In de jongveestal zitten bij de jongsten altijd heel wat vliegen (moeten nog komen). De rattestaarten houden vooral van oeienpoep dus die zijn we bij het jongvee eigenlijk niet. Weet iemand daar de reden van?
De kippen hebben sinds kort die stal ook geadopteerd, maar de zwaluwen en spreeuwen laten zich daar niet zien. Bij de drinkautomaat zal het straks ook weer gaan zwermen van de vliegen.
bambam

Beroep: ehm?
Interesses: Toezicht houden en koeien aaien

Berichtdoor john verhaar » zo jun 29, 2014 02:05

Hier ook welis een jaartje geprobeerd met wespies of zoiets maar dat viel niet mee en was nogal prijzig,nu al een paar jaar een spray/ blower in de hef pto aangedreven in het hoog seizoen wel 2x per week :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor walmark » zo jun 29, 2014 03:15

bambam, als je hier 1 kip in de stal hebt, trekken ze direct je vergunning om melk te leveren in
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor walmark » zo jun 29, 2014 03:19

Had vorig jaar zero rattestaartlarven gehad :yes: misschien :?: doordat ik een nieuw middeltje door de mest had
Dit jaar meer en vroeger veel vliegen dan anders, en dat ondanks het late voorjaar :evil:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor jvt » zo jun 29, 2014 10:00

hier gisteren ook maar eens tectonic op de ruggen van de koeien gedaan, wat linten opgehangen en met de rugspuit muren en kalveriglo's bespoten. Effect (y) (y) (y) (y) , maar tectonic blijft een dure hobby, maar gezien de dichte vloeren met schuif en we hier geen staarten couperen van de koeien, is het eigenlijk een noodzakelijk kwaad; anders extreem vuile koeien omdat ze altijd met de staart in de stront liggen te wapperen..
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor bambam » zo jun 29, 2014 11:31

Die linten vind ik vies en de meesten gaan er niet op zitten, al helpt het wel mee.
bambam

Berichtdoor jvt » zo jun 29, 2014 12:42

bambam schreef:Die linten vind ik vies en de meesten gaan er niet op zitten, al helpt het wel mee.

zijn idd vies en zojuist hing er een zwaluwtje aan vast :oops: :oops: :oops: :oops: , maar is nog erfenis van vorige boer. Zou t zelf niet kopen, maar het helpt wel...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor bambam » zo jun 29, 2014 22:57

Tegen al die chemische middelen begin ik steeds meer mijn bedenkingen te hebben. Want hoe gezond kennen ze nu wezen. Weet je wel hoe hard je een vlieg moet meppen of hoe lang je hem moet fikken voor hij dood gaat. (n) Het zijn net kakkerlakken. :x Dus wat gaat er allemaal nog meer dood van dat spul??
Ook heb ik begrepen dat van een bepaalde versie(niet meer verkrijgbaar naar ik dacht) van de pouron koeien BSE kunnen krijgen. De eerste keer dat ik dat hoorde heb ik die persoon die mij dat nieuws bracht voor onbenul uitgescholden, maar nu mezelf beter geïnformeerd te hebben moest ik hem toch gelijk geven.
bambam

Berichtdoor Arno » zo jun 29, 2014 23:45

Vliegen moet je verdelgen ,niezzo moeilijk over doen :no:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer pieter » ma jun 30, 2014 08:18

vind ik ook arno alleen het probleem is alle middelen die werken, worden uit de handel genomen en wat er over blijft is stervens duur en werk lang zo goed niet
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor eikelenboom » ma jun 30, 2014 08:31

En toch denk ik dat wat bambam zegt een kern van waarheid in zit. Jaren geleden deden we van alles om de vliegen weg te krijgen. Pour-on , muren + plafon spuiten, vliegenvangers. Die tijd hadden we maar 2 nesten met zwaluwen. Nu een aantal jaren niks meer gedaan en vliegen er ieder jaar meer dan honderd zwaluwen aan het einde van het seizoen weg. de zwaluwen waren de vliegen bestrijding. Het gif hoopt zich op in de vliegen wat gevolgen heeft voor de rest van de keten. Maar nu in de nieuwe stal zijn de zwaluwen er gelukkig ook weer alleen bij de robot wel weer last van vliegen en hier zoeken we een oplossing voor.
eikelenboom

Beroep: Veehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid