IBR uitroeien

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

IBR uitroeien

Berichtdoor veeteelt » ma okt 31, 2005 17:55

Het wordt tijd om IBR weer via een verplicht programma uit te roeien.

Mee eens, of niet?
veeteelt
Admin

Beroep: Veeteelt redactie

Berichtdoor Koeienboer Jannes » do nov 03, 2005 02:25

Mee eens.
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor BST » zo nov 06, 2005 18:55

Eerst maar eens uitrekenen of het economisch gezien wel aantrekkelijk is.
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor Koeienboer Jannes » zo nov 06, 2005 21:05

Stef Booijink schreef:Eerst maar eens uitrekenen of het economisch gezien wel aantrekkelijk is.

Voor wie jijzelf of de (melk)veehouderij in Nederland?

gr. Koeienboer Jannes
Koeienboer Jannes

Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor Henk » zo nov 06, 2005 21:56

De laatste verplichte IBR enting heeft ons veel koeien gekost vanwege vervuild vaccin. Alhoewel sommigen onder ons die vervuiling in twijfel wensen te trekken heeft Bayer dit toch schriftelijk toe gegeven.
Als ik kijk hoeveel geld en ergenis :x en leed :cry: die hele situatie destijds gekost heeft, hoef ik echt niet te tellen of dit 'rendabel' is.
De koeien van m'n zwager die ik sinds een jaar op stal heb waren ook vrij van vanalles maar daardoor overal vatbaar voor.
De weerstand verdwijnt door al die entingen tegen vanalles en nog wat en hierdoor krijgen we een stal vol tijdbommen, want krijg je iets op stal is het ook meteen goed mis.
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koeienboer Jannes » zo nov 06, 2005 23:39

Henk schreef:De laatste verplichte IBR enting heeft ons veel koeien gekost vanwege vervuild vaccin. Alhoewel sommigen onder ons die vervuiling in twijfel wensen te trekken heeft Bayer dit toch schriftelijk toe gegeven.
Als ik kijk hoeveel geld en ergenis :x en leed :cry: die hele situatie destijds gekost heeft, hoef ik echt niet te tellen of dit 'rendabel' is.
De koeien van m'n zwager die ik sinds een jaar op stal heb waren ook vrij van vanalles maar daardoor overal vatbaar voor.
De weerstand verdwijnt door al die entingen tegen vanalles en nog wat en hierdoor krijgen we een stal vol tijdbommen, want krijg je iets op stal is het ook meteen goed mis.

Zo dacht ik er ook over..., wij hebben ook last gehad van de enting besmette entstof ed..

Maar toen we dit jaar vrij moesten zijn van Lepto, (moest uiteindelijk 3 van 120 afvoeren waarvan 2 van 3 al waren afgevoerd toeval) heb ik op aanraden een aantal laten onderzoeken op ibr. Deze waren allemaal vrij, waarop ik alle bloedmonsters heb laten onderzoeken. Daarvan was nog 1 dier ibr-positief. Ik ben dus wel heel gemakkelijk aan een 'vrije' veestapel gekomen. Achteraf denk dat het een wel met het ander te maken heeft. Een koe die IBR/lepto heeft ook een mindere weerstand, met als gevolg hoger celgetal, of andere gezondheidsproblemen. Ikzelf heb het daar niet zo op, dus als er nog iets bijkomt (slecht vruchtbaarheid, oid) dan is daar het gat van de staldeur.
Misschien heb ik in de loop van de jaren wel de ibr-positieve dieren er wel onbewust uitgeselecteerd. :?: Wij waren voor de enting nl wel vrij, hadden zelfs het certificaat aan de wand, maar niet voor lang ..... :( oorzaak onbekend. KI veearts veehandelaar wie zal het zeggen, d'r is weinig voor nodig. Maar als d'r opeens een koe staat te snotteren op stal, sta je wel ff te kijken, gelukkig hebben de andere koeien niet zo heftig gereageerd als die ene koe, maar toch. Het is dan net als met melkziekte/acetonemie als d'r een 'omvalt', heb je nog paar anderen die op het randje zitten.

Je zegt dat je de koeien, van je zwager, nu sinds een jaar op stal hebt. Komen die koeien ook buiten, en zo ja, waarom heb je ze niet tijdens de weidegang in de koppel geintroduceerd, meer ruimte voor rangorde-perikelen enzo..
Koeienboer Jannes

Berichtdoor harm » ma nov 07, 2005 09:57

'k Ben er zeker niet mee eens. Laat Bayer alle boeren eerst die problemen hebben gehad eerst maar eens goed betalen. Toen destijds de problemen kwamen wilde de GD dit ook niet erkennen.(dan werden ze nog werkloos) Dit heeft bij heel wat veehouders de deur voor hun dichtgegaan. Ik weet van veehouders die door deze kwestie voor eens en altijd ANTI-GD zijn. :!:
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Koeienboer Jannes » ma nov 07, 2005 16:38

harm schreef:'k Ben er zeker niet mee eens. Laat Bayer alle boeren eerst die problemen hebben gehad eerst maar eens goed betalen. Toen destijds de problemen kwamen wilde de GD dit ook niet erkennen.(dan werden ze nog werkloos) Dit heeft bij heel wat veehouders de deur voor hun dichtgegaan. Ik weet van veehouders die door deze kwestie voor eens en altijd ANTI-GD zijn. :!:

Bayer sucks :!: idd. Ze hebben ook niet voor niks de "afdeling/devisie" die 't destijds die enting gemaakt had, verkocht. (aan :?: )

bij de gd zijn veel banen verloren gegaan, ze zijn niet voor niks allemaal naar deventer gegaan. Ben niet pro-gd, maar ik kan ook niet helemaal om ze heen.
Koeienboer Jannes

Re: IBR uitroeien

Berichtdoor impactdairy » di nov 08, 2005 13:23

Tsjechië staat op de rand van een verplicht uitroeiproces van IBR via een marker vaccin. Zolang je vaccineert is alles OK. Je verwekt een klein beetje de ziekte en de koe maakt antistoffen. Dit is goed voor de hele afweer en vruchtbaarheid van de koe. Het gevolg is echter dat de ziekte verdwijnt en dat koeien net als varkens steeds minder vaak een lichte tamelijk onschadelijke infectie oplopen, waardoor de weerstand niet meer wordt opgebouwd, tegen andere ziekteverwekkers. En nogmaals noem ik de vruchtbaarheid die afneemt. Sleutel in dit alles in Cu (koper) in het bloed van de koeien. Wanneer koeien niet van tijd tot tijd een lichte infectie meemaken wordt koper in het bloed steeds lager (ook kan dit door langdurig teveel mineralen verstrekken (speciaal Fe, Zn, Mg, Ca). De weerstand neemt af en ook de vruchtbaarheid. Vruchtbaarheid door mindere tochtigheidsverschijnselen. De norm van de GD is fout. Dit is alleen maar waartussen 95% van de koeien zich bevindt, maar die 95% heeft het dus al te laag!
Het klimaat in de koe van laag koper en hoog fosfor (P) is ideaal voor ziekte verwekkers. Dit is het geval geweest bij veehouders die (grote) schade ondervonden van het vervuilde IBR marker vaccin van Bayer.
Ook het optreden van mastitis zonder aanwijsbare mechanische beschadiging is vrijwel altijd: laag koper en hoog fosfor in het bloed! Deze dieren worden dan ook voordien en tijdens vrijwel niet drachtig of van een stierkalf. Embryonale sterfte komt veel voor.
Na de ziekte is koper op peil (mobilisatie voorraad in lever) en herstel is moeilijk wanneer fosfor hoog blijft. Hoog fosfor is door slechte voeding en treedt dan ook op bij het grootste deel van de koppel.
Hier (laag Cu, hoog P) gedurende langere periode ligt ook de oorzaak van BSE en dan nog jeugdige leeftijd erbij en nog eens wat...
Dus beter niet uitroeien, alleen zeer schadelijke, pijnlijke, dodelijke ziekten zoals MKZ.
impactdairy

Beroep: Melkveehouder en Geneticsimporteur
Interesses: veeverbetering, volleybal, tennis

Berichtdoor Hendrik Kreuger » ma nov 14, 2005 16:09

Ik ben het grotendeels wel eens met impactdairy. De meeste dierziekten (o.a. para-tbc, neospora, BVD, griep, vruchtbaarheidsproblemen/afkalven, klauwaandoeningen) breken alleen uit bij een verlaagde weerstand van de koeien. Zo ook de slijtersproblematiek na de verplichte IBR entingen. Voor de betrokken bedrijven (en dat waren niet alleen bedrijven met vervuilde vaccins) was het de bekende druppel om ervoor te zorgen dat de veestapel onderuit ging. En er zijn nog steeds bedrijven die nu nog met de naweën kampen, dus dat geeft wel aan dat de weerstand op zulke bedrijven een structureel probleem is.

De koper- en kobaltspiegel in het bloed geeft onder andere aan hoe weerbaar de koe is, maar ook het lactosegehalte in de (tank)melk. Als dit onder de 4,45 zakt is de koe veel vatbaarder. En bij veel bedrijven die ik tegenkom schort het daaraan. In de veel gevallen voeren ze een overmaat aan onvolledig eiwit en te weinig bestendige energie.

Een ander probleem wat deze winter weer actueel wordt zijn (myco)toxinen. Door de relatief warme, vochtige zomer en najaar, zitten er hiervan weer veel in het kuilvoer, zonder dat er schimmelvorming te zien is. Ook deze gifstoffen breken de weerstand af en zijn de oorzaak van veel slijters en koeien die zonder aanwijsbare redenen uitvallen. Ik wordt nu al wekelijks gebeld door verontruste veehouders waar de koeien ondermaats presteren terwijl niemand daar een oorzaak voor kan vinden.

Dus daarom alleen op vrijwillige basis enten om weer een hoop problemen voor te zijn.
Hendrik Kreuger

Beroep: rietdekker, vleesveehouder
Interesses: voeding, mest, gezondheid

Berichtdoor Christel » wo nov 23, 2005 11:32

De discussie over mycotoxinen is vanuit dit onderwerp verplaatst naar het Forumonderdeel 'Koe en Voer'.
Christel
Moderator

Beroep: Projectleider communicatie
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor john verhaar » wo nov 30, 2005 03:50

Hier in de VS zijn er prima entstoffen voor IBR en zijn ook heel goedkoop, dus waarom zoveel moeite. kunnen we dat geld niet beter gebruiken om van PARA tb af te komen of een entstof te ontwikkelen :?
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Hans van Bergen » wo nov 30, 2005 12:29

Een beetje flauwekul impact, als het weer plotseling veranderd en het wordt inneens koud en guur is iedereen vatbaar. Ook koeien voor IBR.
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Christel » wo dec 07, 2005 11:03

De uitwisselen van gedachten rondom lactose zijn in een eigen onderwerp geplaatst.
Christel
Moderator

Beroep: Projectleider communicatie
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Martijn » ma dec 12, 2005 18:25

Ik wil eventjes reageren op een aantal beweringen die hiervoor gedaan zijn: Ten eerste is het zo dat IBR zelf ook een gevaarlijke (dodelijke!) ziekte kan zijn. Daarnaast is bijvoorbeeld bij varkens heel duidelijk aangetoond dat een koppel dieren vrij van bepaalde ziektes (SPF) beter presteren en sterker zijn dan gangbare varkens. deze dieren zullen beter om kunnen gaan met een infectie doordat het afweersysteem niet is verzwakt. Het is overigens wel zo dat in een hele stal met gevoelige dieren er na infectie op een bepaald moment zoveel virussen/bacterien worden uitgescheiden dat de infectiedruk erg hoog is en de besmetting idd door de stal kan gieren. Het een voor een introduceren van deze dieren in een koppel geeft deze problemen minder/niet (maar dan is de meerwaarde van het SPF-dier ook weer verdwenen).
Terug naar de koeien: Hierbij is bijvoorbeeld BVD een ziekte die gewoon heel duidelijk het afweersysteem gigantisch verzwakt: Je ziet allerlei subklinische problemen op bedrijven met een BVD-besmetting. Na uitroeiien van de ziekte zullen de resultaten verbeteren doordat het afweersysteem niet verzwakt wordt! Probleem is vaak dat de schade door bijvoorbeeld BVD (maar ook IBR) pas gezien wordt nadat de ziekte van het bedrijf verdwenen is en de resultaten omhoog gaan.
Samenvattend: Elke ziekte/besmetting leidt tot verzwakking van het afweersysteem waardoor andere problemen de kop op kunnen steken. Ziektevrije dieren kunnen beter met een besmetting omgaan. Heftige uitbraken worden veroorzaakt doordat de besmettingsdruk in zulke gevallen erg hoog oploopt en dit moet voorkomen worden.
Martijn

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid