witvuilers en nageboorte

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

witvuilers en nageboorte

Berichtdoor gezonde koeien » za maart 29, 2008 20:02

ik zou meer willen weten over witvuilers en koeien die met de nageboorte blijven staan.

Is dit in een percentage uit te drukken, of aantallen?
gezonde koeien

Interesses: Alles wat groeit en bloeit

Re: witvuilers en nageboorte

Berichtdoor auke » za maart 29, 2008 20:50

gezonde koeien schreef:ik zou meer willen weten over witvuilers en koeien die met de nageboorte blijven staan.

Is dit in een percentage uit te drukken, of aantallen?

wat dacht je zelf?

verders heb ik een grote hekel aan het gebruiken van dit soort nicknames.

wrom zou je dur meer van willen weten, als je het niet kent is het des te beter.

sorrty voor de pissige reasctie maar dit soort dingen kank lsecht over
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Koets » za maart 29, 2008 21:21

:lol: :lol: Ruhig, herr auke...vielleicht wil meneer gezonde koei zich ff voorstellen en aangeven waarom hij dees topic opent??
Verder; wat in getallen is uit te drukken is ook in percentages uit te drukken... :?
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor pieterv » za maart 29, 2008 21:26

Witvuilers is iets wa'k nog nooit in %-tages heb uutgedrukt! Alsof er overal een vast gegeven moet van zijn!

Als er veel witvuilers zijn is er gewoon iets mis met de hygiene en de dieren. De manier van afkalven en dergelijke...

Dus een %-tage heb ik er niet voor! :no:

Maarre: jij hebt toch allemaal gezonde koeien; dus hebbie geen witvuilers... toch??? 8)

En eigenlijk is er al voor beiden aandoeningen een topic ... ! :idea:

Witvuilers: http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=1398
Nageboorte ophouden: http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=1993
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor gezonde koeien » za maart 29, 2008 21:31

Ik ben op gegroeid op een boerderij, maar ben nooit veel met de koeien bezig geweest, meer met trekker en voeder werkzaamheden.
Mijn broer heeft later de boerderij overgenomen en is geswitcht naar akkerbouw - tuinbouw.

Maar mijn ineteresse is nog steeds in dieren en vooral koeien, ik moeite met het beeld dat door de media wordt geschets en door de partij voor de dieren.

In mijn ogen verdient de sector dit niet.
gezonde koeien

Interesses: Alles wat groeit en bloeit

Berichtdoor Pieter Assen » za maart 29, 2008 21:33

heb net nog drie koeitjes geinfused, twee vaarzen hadden een dik kalf gehad afgelopen week en een koe die er gewoon wat minder uitziet.
Percentages weet ik zo nie :oops: . Ik doe gewoon op gevoel als ik er na mijn inzien teveel heb dan bel ik de voersnuiter op :idea: Dan hebben we een praatje wat er allemaal verandert kan zijn. Vaak is het snel weer beter daarna :yes: . in de zomer moet ik wel wat meer koeien infusen dan in de winter dat zal wel bij de meesten zo zijn
tijd voor wat zonnescijn
Pieter Assen

Interesses: knooien

Berichtdoor john verhaar » zo maart 30, 2008 00:27

Pieter met infusen bedoel jij oxytet of zoiets in de baarmoeder proberen te krijgen :?:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor lei l » zo maart 30, 2008 10:28

:idea: Wij behandelen koeien die aan de nageboorte blijven staan ook met een intravenueze injectie met 15 mls Erythrocine, 20 mls finadyne en 30 LA oxytetra, werkt verrekkus goed, De koorst zakt meestal erg snel en gaan goed aan t vreten. Gebruik t ook voor koeien die heel erge mastitis hebben Strep uberis
lei l

Beroep: Dairy farmer
Interesses: Koeien akkerbouw veevoeding

Berichtdoor Pieter Assen » zo maart 30, 2008 16:21

[quote="john verhaar"]Pieter met infusen bedoel jij oxytet of zoiets in de baarmoeder proberen te krijgen :?:[/quote

jep
ik weet dat er veel mensen zijn die zeggen dat je dat niet moet doen maar ik weet nie hoe ik die koeien schoon kan krijgen en vooral in de zomer maanden. koeien die naar iets doods ruiken helpt een spuitje exenel nie voor.
tijd voor wat zonnescijn
Pieter Assen

Interesses: knooien

Berichtdoor Vie » do apr 10, 2008 03:17

auke schreef:die koe kan er nix aan doen dat zn baas niet oplet.

Dit komt uit een topic waar het eigenlijk over lebmagen ging. Ik wil hier wel ff op reageren. Momenteel, na switchen van feedcompany veel last van koeien die aan de nageboorte blijven staan. Rantsoen is inmiddels omgegooid, meer hooi erin om het langzamer te maken, dus hopelijk binnen elke weken verandering maar dat terzijde. Ik zie hier duidelijk dat de sterke koeien er nix om geven, en de mietjes blijven wel aan de nageboorte staan. Ik denk dat dit met lebmagen net zo is :idea:
Vie

Berichtdoor kees van loon » do feb 25, 2010 09:12

Ik denk schrijf t hier maar neer. We hebben een koe gekalft van een tweeling maar de nageboorte hangt er nog aan na een dikkke week. Ik heb er al veel pillen op gedaan en gespoten met exenel. De koe is flink aan t persen en kreunen en word magerder. Maar ik krijg de nageboorte er niet af. Iemand een oplossing.
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Berichtdoor willemk » do feb 25, 2010 10:52

kees van loon schreef:Ik denk schrijf t hier maar neer. We hebben een koe gekalft van een tweeling maar de nageboorte hangt er nog aan na een dikkke week. Ik heb er al veel pillen op gedaan en gespoten met exenel. De koe is flink aan t persen en kreunen en word magerder. Maar ik krijg de nageboorte er niet af. Iemand een oplossing.

Als ze geen koorts heeft :arrow: nog een paar dagen wachten en komt die vanzelf eraf. Als ze wel koorts heeft :arrow: Spuiten in de nek en een dubbele doses tabletten in de baarmoeder en afwachten
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Wimk » do feb 25, 2010 11:53

Meestal op dag 10 na kalven komt die shit eraf. Bij koorts spuiten anders niet.
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor cor1 » do feb 25, 2010 13:37

kees van loon schreef:Ik denk schrijf t hier maar neer. We hebben een koe gekalft van een tweeling maar de nageboorte hangt er nog aan na een dikkke week. Ik heb er al veel pillen op gedaan en gespoten met exenel. De koe is flink aan t persen en kreunen en word magerder. Maar ik krijg de nageboorte er niet af. Iemand een oplossing.

baarmoeder spoelen met zoutoplossing werkt hier altijd goed.
cor1

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor kees van loon » do feb 25, 2010 14:47

Die voorgaande dingen heb ik gedaan.

@cor 1
Dat spoelen doe je dat nog met de nageboorte erop :?:
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Volgende