herkennen jullie....

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: herkennen jullie....

Berichtdoor HoK » do jun 23, 2016 11:37

6e kalfs koe met een zwaar BB kalf (Lucas was de stier... een en ellende op t gebied van afkalfgemak) kan niet in de benen komen. Zelfde probleem als sander. Koe ligt in de weide. Strohok was weer nodig voor een paar andere kalfkoeien. Lijkt nu met de achterpoten iets te willen proberen maar totaal geen kracht. Vooraan lukt t niet.

Is t verstandig om te blijven tillen aan dat beest? We doen nu 3x daags de koe ff opzetten en op de andere kant leggen. Meestal ligt ze languit in de weide. Nageboorte is dr af; vreten en zuipen wil ze wel alleen doordat ze languit plat ligt lukt dat lang niet altijd.
HoK

Berichtdoor JG ten Kate » do jun 23, 2016 12:29

Je zou zo'n koe ook in een koebad laten zetten. Als ze niet beschadigd is in het kruis en het alleen zwakte is, dan is dit proberen waard.

http://www.therapeutischkoebad.nl/index ... sch-koebad
JG ten Kate

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien

Berichtdoor Sander » do jun 23, 2016 14:01

koebad moet je direct zelfde dag nog doen of uiterlijk volgende dag anders weggegooid geld. mijn koe ging niet plat liggen :no: koeien die plat gaan liggen heb ik verrekte hekel aan en zie het dan somber in,
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor JG ten Kate » do jun 23, 2016 14:49

Ik heb het al een paar keer gedaan en ook een paar koeien mee gered. Als mensen van het koebad zelf al zeggen dat het niks word, dan kun je het beter ook niet doen. Die hebben er wel kijk op. Jaren terug een Tops in de 4de lijst in bad gehad. Koe heeft uiteindelijk 119000 liter gegeven. Koe had ook al dagen gelegen na afkalven. Mooi gezicht als ze dan weer lopend uit het bad komen :lol: :lol: :lol:
JG ten Kate

Berichtdoor Henk » do jun 23, 2016 15:53

Dat een koe gaat drijven in een bak water en dan de pootjes kan strekken kan ik nog volgen :yes: maar dat als je het bad leeg laat de koe als herboren dr uit huppelt kan ik effe minder plaatsen...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor JG ten Kate » do jun 23, 2016 18:14

Je moet de koe ook minstens 6 uur in lauwwarm water laten staan en dan waterpeil langzaam laten zakken. Als het dan meezit hebben ze het gevoel weer terug in de poten en lopen ze weer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JG ten Kate

Berichtdoor HoK » do jun 23, 2016 19:43

Die hoeven niet meer te komen... koe mag morgen aan de weg liggen :( Vanavond zat er helaas geen leven meer in.
HoK

Berichtdoor Sander » do jun 23, 2016 20:44

JG ten Kate schreef:Je moet de koe ook minstens 6 uur in lauwwarm water laten staan en dan waterpeil langzaam laten zakken. Als het dan meezit hebben ze het gevoel weer terug in de poten en lopen ze weer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

yep wij hebben er in het verleden ook wel koeien mee gered. maar ook wel eens niet. mijn pa was/is er wel fan van, ik minder. was ook niet goedkoop, zal ook wel 1 van redenen zijn dat ik minder enthousiast ben :oops:
Sander

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr jun 24, 2016 06:43

HoK schreef:6e kalfs koe met een zwaar BB kalf (Lucas was de stier... een en ellende op t gebied van afkalfgemak) kan niet in de benen komen. Zelfde probleem als sander. Koe ligt in de weide. Strohok was weer nodig voor een paar andere kalfkoeien. Lijkt nu met de achterpoten iets te willen proberen maar totaal geen kracht. Vooraan lukt t niet.

Is t verstandig om te blijven tillen aan dat beest? We doen nu 3x daags de koe ff opzetten en op de andere kant leggen. Meestal ligt ze languit in de weide. Nageboorte is dr af; vreten en zuipen wil ze wel alleen doordat ze languit plat ligt lukt dat lang niet altijd.

Wij gebruiken Lucas al er aantal jaren en nog nooit zware kalveren van gehad.
Scheelt misschien wel dat de kruizen van onze koeien wat ruimer zijn.
Petro Pelgrum

Berichtdoor pieterv » vr jun 24, 2016 09:09

Ik weet niet wat voor koeien jij hebt; maar de Lucas kalveren zijn gemiddeld 10kg zwaarder dan kalveren van Ugo. Ze zijn ook meestal donkerblauw/zwart ipv licht blauw.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr jun 24, 2016 11:47

pieterv schreef:Ik weet niet wat voor koeien jij hebt; maar de Lucas kalveren zijn gemiddeld 10kg zwaarder dan kalveren van Ugo. Ze zijn ook meestal donkerblauw/zwart ipv licht blauw.

Ik zal er wel extra op letten, het verschil tussen Ugo en Lucas is me eigenlijk nog niet opgevallen.
Petro Pelgrum

Berichtdoor pieterv » vr jun 24, 2016 21:28

Hier wel. :mrgreen: Daarom geen Lucas meer.
Heb nog Ugo voor een vaars en enkele 1ste kalfs.
Dan Erik voor de wat smallere koeien en Clovis heb ik voor de oudere koeien. Ben erg benieuwd hoe die er af komen. Binnenkort zijn de 1ste aan de telling van Erik en Clovis.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr jun 24, 2016 22:49

De gewone kalveren wegen hier al 10 kg meer bij de geboorte dan de Hf.
Petro Pelgrum

Berichtdoor Henk » za jun 25, 2016 12:54

Petro Pelgrum schreef:De gewone kalveren wegen hier al 10 kg meer bij de geboorte dan de Hf.

Is meestal bedrijfsafhankelijk. Staat me iets van bij dat Sander met HF ook veel zware kalveren heeft terwijl wij met van alles en nog wat grofweg op 40-45 kg zitten bij geboorte.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » za jun 25, 2016 16:42

:no: vroeger wel. kalveren van 60 kg waren de standaard. niet mijn standaard want dat kost me teveel van de koeien en kost meer arbeid want ik mag s nachts graag slapen. droge koeien eiwitarmer voeren en je hebt normale kalveren :yes:
Sander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid