Water en gezondheid

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Water en gezondheid

Berichtdoor abm1992 » do jul 31, 2008 07:39

Om bepaalde ziekte te voorkomen heeft het een nut om grondwater te steriliseren met een industriele UV-lamp?
Wordt het kalk in het water noodzakelijk voor de veeen of anders gezegd heeft onthard water meer voordelen dan nadelen?
abm1992

Berichtdoor Pieter Assen » do jul 31, 2008 17:45

wat doet een uv lamp voor water :?:
tijd voor wat zonnescijn
Pieter Assen

Beroep: veehouder
Interesses: knooien

UV Lamp

Berichtdoor abm1992 » vr aug 01, 2008 22:08

UV lamp vernietigt de kiemen en bacterie in het water tbv van 99%
Het wordt vaak gebruikt voor osmose water of groundwater die drinkbaar moet worden.
abm1992

Berichtdoor MelkboerLuc » vr aug 01, 2008 22:41

Wij gebruiken een uv lamp voor ontsmetting van een plastiek film die dan gebruikt wordt voor verpakken van karnemelk.
Maar de effectiviteit ervan is moeilijk te meten.

Ik heb het ook nog in kaasrijpingen zien hangen , ook voor ontsmetting of reductie van bacteriën.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

UV Lamp

Berichtdoor abm1992 » vr aug 01, 2008 22:50

Alles hangt af van het vermogen van dergelijke lamp. Wat betreft het behandeld water meestal kan men rekenen op 1m3\uur.
Voor geosmoseerd water hooguit 18l\dag
abm1992

Re: Water en gezondheid

Berichtdoor Eddy » di okt 14, 2008 16:14

Ik denk dat waterkwalieteit onderschat word, kom op veel bedrijven die dit nog niet op orde hebben.
Tref bakken aan met schimmels, we doen ons best om het voer schimmel vrij te houden maar vergeten het water??
Eddy

Interesses: http://www.facebook.com/pages/Melkveebedrijf-Lindeshoeve/319560278201863?ref=hl

Berichtdoor Stebbie6 » wo okt 15, 2008 09:17

Water is inderdaad een probleem bij veel bedrijven en word vaak vergeten of over het hoofd gezien?
Wij hier op het bedrijf hebben een unit staan van http://www.waterplaza.nl/ alleen dat is voor eigen gebruik en weet dus niet of dit ook geschikt is voor op een boerderij?
Denk wel dat jullie een boel info van die site kunnen halen, of misschien interessant om eens contact te zoeken met het bedrijf en kijken of ze ook wat kunnen doen op een boerderij met betrekking tot het water?
Stebbie6

Beroep: DierGezondheidWinkel.nl
Interesses: veel

Berichtdoor abm1992 » wo okt 15, 2008 09:28

Ik heb contact gehad met Culligan. Die zijn al tientallen jaren bezig met waterbehandeling. In Oost-Vlaanderen komen ze ter plaatse kosteloos het water analyseren op het vlak van de mineralen PH, TDS CaCo3 en Fe, Bacteriologisch doen ze het ook maar in hun labo.
Ik dacht dat ik veel Fe had maar nu blijkt het dat mijn grondwater veel kalk bevat. Uit ervaring een ontijzeraar is vaak duur en het resultaat is niet altijd optimaal.
Met de industriele UVlamp heb ik een deftig resultaat tov vroeger
abm1992

Keer terug naar Koe en gezondheid