Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Berichtdoor Corjan » zo jan 20, 2019 17:05

Ja idd soms word gedaan of afklaven een ziekte is :? En iedereen heft wel een dotje persitente koeien :yes: Ik ook 8) Maar ook deze koeien droppen uit eindelijk :wink: Laat ik de berste vaars van de koppel maar nemen. Een 305 dagen produktie van 14720 kg. Maar werd slecht drachtig en ging naar 19700 in 449 dagen. De eerste 305 dagen 48 kg en de laatste 144 dagen 36 kg per dag :wink: En wat je wel meer ziet met zulke koeien die een lange lactatie maken ze maken een rustige lactatie erna. Ze heft weer gekalft en denk dat ze weer in de buurt van de vaarse lijst komt en nie veel hoger.

Kort om waar ze het wel eens over hebben elke 10 dagen langer in DIM kost je een liter. En dat klopt aardig denk ik. Dus een vraag. We zitten hier nu op een 36 liter per koe per dag. En wat voor 305 dagen produktie staan ze voorspeld denken jullie :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Andre' » zo jan 20, 2019 23:15

Kort om waar ze het wel eens over hebben elke 10 dagen langer in DIM kost je een liter. En dat klopt aardig denk ik. Dus een vraag. We zitten hier nu op een 36 liter per koe per dag. En wat voor 305 dagen produktie staan ze voorspeld denken jullie :?:[/quote]

Gokje 11500-12000l ?

Beetje off topic,
Ik mis in de discussie levensproduktie verhogen per koe is daar niet meer mee te verdienen dan een korte tkt en een hoge dagproduktie ?

Ik heb vaak het idee dat dat niet altyd samen gaat!

Als ik kijk naar de lijsten van de bedrijven met de hogere produkties dan valt me op dat ze vaak een relatief jonge veestapel hebben. Hogere vervanging en meer vaarzen insteken.

Of is mijn gedachten gang nog van voor april 2015 en nu gewoon liters per ligbox en levensproductie is een bijzaak?
Andre'

Berichtdoor G.U. » ma jan 21, 2019 08:53

Levensproductie is een gevolg van meerdere factoren dan alleen de ambitie om koeien oud te laten worden.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Talis » ma jan 21, 2019 09:27

king schreef:
G.U. schreef:Kortere dagen tkt is efficienter en meer melk produceren dus vanaf 50 dagen er voor en vaarzen vanaf 60 dagen

draaien het hier juist om, vooral jonge beesten (die rond of onder het gemiddelde produceren) beginnen we juist vroeg te insemineren, vanaf een dag of 40, alleen de echt hoge(re) producenten willen we wel eens wat langer mee wachten. Laatste jaar een beetje teveel gedaan :oops: , drom nu dus rond die 380, meeste jaren zaten we rond of onder de 370, en wil ik weer graag naar terug.
En dat laten uitzwaren van vaarzen geloof ik nix van, als dat int beest zit komt dat vanzelf, evt nog wel na het 2e kalf :idea: .
het streven is hier ook om ze iig voor 3.00 voor de 2e keer laten kalven, en het huidige gem. bij de 2e kalfs koeien is ook 2.11 (y), dus lukt vrij aardig. 8)
alleen bij de echt oudere koeien willen we wel eens langer dan 100 dgn wachten

@ Talis, hoe hoog is die prod, dan, dat je nu later begint??
zitten hier zo tussen de 9500 en 10000, maar vind evengoed dat de tkt laag kan/moet zijn

tussen 10500 en 11000. Ik hou er niet van om te lopen prutsen met koeien die nog bijna 30 kg melk geven en dan droog moeten. Zonde van de melk. weer enkele dagen apart zetten apart rantsoen. Ik ga voor KIS. Maar ieder zijn eigen idee.
Talis

Berichtdoor Talis » ma jan 21, 2019 09:30

Andre' schreef:Kort om waar ze het wel eens over hebben elke 10 dagen langer in DIM kost je een liter. En dat klopt aardig denk ik. Dus een vraag. We zitten hier nu op een 36 liter per koe per dag. En wat voor 305 dagen produktie staan ze voorspeld denken jullie :?:

Gokje 11500-12000l ?

Beetje off topic,
Ik mis in de discussie levensproduktie verhogen per koe is daar niet meer mee te verdienen dan een korte tkt en een hoge dagproduktie ?

Ik heb vaak het idee dat dat niet altyd samen gaat!

Als ik kijk naar de lijsten van de bedrijven met de hogere produkties dan valt me op dat ze vaak een relatief jonge veestapel hebben. Hogere vervanging en meer vaarzen insteken.

Of is mijn gedachten gang nog van voor april 2015 en nu gewoon liters per ligbox en levensproductie is een bijzaak?[/quote]

Hier lft afvoer 6.10. dus dat is wel degelijk mogelijk met hogere productie. En ook nog inc. 15 melkkoeien extra vanwege fosfaat.. Maar vindt het ook maar verbazend. Al die hoge producties maar idd koeien amper 4 jaar oud..
Talis

Berichtdoor Talis » ma jan 21, 2019 09:33

Corjan schreef:Ja idd soms word gedaan of afklaven een ziekte is :? En iedereen heft wel een dotje persitente koeien :yes: Ik ook 8) Maar ook deze koeien droppen uit eindelijk :wink: Laat ik de berste vaars van de koppel maar nemen. Een 305 dagen produktie van 14720 kg. Maar werd slecht drachtig en ging naar 19700 in 449 dagen. De eerste 305 dagen 48 kg en de laatste 144 dagen 36 kg per dag :wink: En wat je wel meer ziet met zulke koeien die een lange lactatie maken ze maken een rustige lactatie erna. Ze heft weer gekalft en denk dat ze weer in de buurt van de vaarse lijst komt en nie veel hoger.

Kort om waar ze het wel eens over hebben elke 10 dagen langer in DIM kost je een liter. En dat klopt aardig denk ik. Dus een vraag. We zitten hier nu op een 36 liter per koe per dag. En wat voor 305 dagen produktie staan ze voorspeld denken jullie :?:

mooi verhaal. maar ik word uitbetaald op kg vet en eiwit en niet hoeveel melk ze geven. Dus dat is geen vergelijking die jij trekt..
Talis

Berichtdoor Corjan » di jan 22, 2019 01:55

Ja hier ook gewoon voor de kilo's vet en eiwit :wink:

Waar het mij om ging hoe korter de TKT hoe hoger de dag produktie. En hoe meer melk je afleverd volgens mij :wink: Produktie ligt hier maar op een 10200 kg. Maar omdat we een extreme afkalf piek hadden zijn ze maar 128 dim. Ondanks ook dat we wat pesistente koeien hebben, hebben we ook gewoon koeien die wat minder persistend zijn :wink:

En het probleem met 30 liter droog zetten snap ik niet :oops: . Wij sorteren ze uit, bekappen ze, en dan hekkie open naar de far off koeien :yes: En maakt hier niet uit of ze nu 5 of 30 liter geven. Ze krijgen allemaal dezelfde behandeling :idea: Kiss :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Talis » di jan 22, 2019 13:50

Corjan schreef:Ja hier ook gewoon voor de kilo's vet en eiwit :wink:

Waar het mij om ging hoe korter de TKT hoe hoger de dag produktie. En hoe meer melk je afleverd volgens mij :wink: Produktie ligt hier maar op een 10200 kg. Maar omdat we een extreme afkalf piek hadden zijn ze maar 128 dim. Ondanks ook dat we wat pesistente koeien hebben, hebben we ook gewoon koeien die wat minder persistend zijn :wink:

En het probleem met 30 liter droog zetten snap ik niet :oops: . Wij sorteren ze uit, bekappen ze, en dan hekkie open naar de far off koeien :yes: En maakt hier niet uit of ze nu 5 of 30 liter geven. Ze krijgen allemaal dezelfde behandeling :idea: Kiss :wink:

Ja maar een koe in begin lactatie of eind lactatie zit nogal wat verschil in gehalten. dus moet je kg vet en eiwit vergelijken en geen kg melk. dat bedoel ik. en bij jou werkt dat prima. Maar ik kan geen koeien zonder ab droog zetten die 25+ geven. dat is geheid ellende
Talis

Berichtdoor G.U. » di jan 22, 2019 14:17

Talis schreef:

Ja maar een koe in begin lactatie of eind lactatie zit nogal wat verschil in gehalten. dus moet je kg vet en eiwit vergelijken en geen kg melk. dat bedoel ik. en bij jou werkt dat prima. Maar ik kan geen koeien zonder ab droog zetten die 25+ geven. dat is geheid ellende

dan moet jij je mpr er nog eens bijpakken, je koeien op aantal dagen aan de melk rangschikken en dan de grammen vet en eiwit bij elkaar op tellen en hier terug even vermelden hoe dat verloop is :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Talis » wo jan 23, 2019 05:42

G.U. schreef:
Talis schreef:

dan moet jij je mpr er nog eens bijpakken, je koeien op aantal dagen aan de melk rangschikken en dan de grammen vet en eiwit bij elkaar op tellen en hier terug even vermelden hoe dat verloop is :yes:

3.5 3.1 3.0 2.5 2.4
Talis

Berichtdoor G.U. » wo jan 23, 2019 07:04

Dan doen de nieuwmelkten het toch beter
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » wo jan 23, 2019 13:35

Talis schreef: Maar ik kan geen koeien zonder ab droog zetten die 25+ geven. dat is geheid ellende

Denk dat zand in de boxen positief is voor zukke koeien :yes: want die lekken geheid melk de eerste week. Op een matras of in gezeefde stront is dat vaak ellende en met zand heb je dat niet.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Talis » wo jan 23, 2019 18:49

G.U. schreef:Dan doen de nieuwmelkten het toch beter

dat hoor je mij ook niet ontkennen. Alleen dat is van de rug af. daarna heb je wat ze kunnen geven van voer. en daarna nog wat groeien. Dan heb ik liever tkt van rond 410 of iets hoger. 2.4 kg op het eind is nog gek zat..
Talis

Berichtdoor Talis » wo jan 23, 2019 18:50

Henk schreef:
Talis schreef: Maar ik kan geen koeien zonder ab droog zetten die 25+ geven. dat is geheid ellende

Denk dat zand in de boxen positief is voor zukke koeien :yes: want die lekken geheid melk de eerste week. Op een matras of in gezeefde stront is dat vaak ellende en met zand heb je dat niet.

koeien gaan de zandstal in in de droogstand. en zomers staatsbosland in. En toch heb ik koetje of 5 a 6 in twee jaar moeten afvoeren wegens chronisch hoog cgt
Talis

Berichtdoor nestor973 » do maart 14, 2019 22:17

Talis schreef:welk systeem werkt het best qua tochtigheid en diergezondheid? Heb iemand langs gehad van cowmanager.. Verhaal klinkt wel goed.. vind alleen erg duur. tochtigheid kost je 44 euro per koe. Maar doe je gezondheid erbij wordt het 88. Terwijl het de zelfde eartag is, maar je betaald puur voor het product..

Als je 44€ al duur vind voor tochtdetectie moet je echt iets anders gaan doen :lol:
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid