Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Berichtdoor teun » zo mei 07, 2017 15:55

inseminatieservice schreef:
Corjan schreef:Denk als je dik over de 400 dagen tkt gaat je beter als de bliksem Wim kan bellen :!: :idea: Want dan ben je zelf niezzo goed met dat en laat je geld liggen :wink:

Dat begrijpen veel veehouders nog niet CJ, bij een tkt van over 400 dgn kunnen wij meestal al betaald worden van de winst die daar behaald wordt.

Ik denk dat je naar meer moet kijken dan alleen tkt. Als je niet weet wanneer je begint met insemineren en hoeveel je opruimt voor vruchtbaarheid zegt me tkt niet veel.
Het is erg makkelijk daar onder te blijven door alle koeien te verkopen die met 14 dagen in melk niet drachtig zijn.

Select sires geeft bij ons dezelfde service en samen met een goed drachtigheidscontrole programma werkt dat erg goed.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Corjan » zo mei 07, 2017 17:14

Ben ik met je eens Teun :yes: Maar pakte ff zomaar een nummertje :idea: Vind eigenlijk dat er geen goed kengetal voor is. Dus ik kijk vaak naar preg rate, DIM, en open days. Eigenlijk nooit naar TKT. Maar dat is een beetje een dutch !
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arno » zo mei 07, 2017 18:45

Yup ,je kunt eigenlijk alleen je eigen cijfers vergelijken per jaar ,elk cijfer wat je van iemand anders hoort kan heel anders tot stand gekomen zijn.
Preg rate is nog enigzins te vergelijken maar dan moet het uit een zelfde programma komen als je zelf gebruikt aangezien elk programma het net weer iets anders berekent en je moet percentage do not breed weten anders is het ook weer een appel met een peer vergelijken. :? :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » zo mei 07, 2017 18:54

Ja viel mij ook een keer op! Heb de preg rate instellingen iets anders staan denk ik en dnb wat is dat :lol: Meestal komen de koeien hier niet op dnb tot dat ze weg zijn :!: En ja dan is mijn preg rate wat lager maar als we het dan over dim hebben doe ik weer wel mee 8)

Met veel getalletjes kun je idd wat rotzooien om het wat beter te laten lijken :?
Corjan

Berichtdoor Arno » zo mei 07, 2017 19:07

Nahjah hoeft niet eens te zijn om het beter te doen lijken ,als ik hier kijk dan is er ,zodra er geen boxen bijgebouwd worden,een overvloed aan vaarzen dus dan culled het makkelijk en houden we dim lekkel laag :wink: dnb's doen we ook niet aan maar daardoor ook weer meer jongvee. :wink:
Zodra er ergen weer boxen bijkomen blijven sommige dames weer wat langer lopen en loopt dim en tkt weer wat omhoog en pregrate wat omlaag
Arno

Berichtdoor Berjor » ma mei 08, 2017 07:54

Arno, welk vruchtbaarheidsprotocol hebben jullie? Ovsynch, double Ovsynch , tailpaint...? en hoe en wanneer voeren jullie dit uit?
Berjor

Berichtdoor boer pieter » ma mei 08, 2017 09:47

lijkt mij het makkelijkst met een heattime of iets dergelijks ism een sortgate :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » ma mei 08, 2017 09:49

Als je met vreemde personeel werkt is paint-tail ook niet gek, want zitten ze ook meer tussen de koeien. :idea:
Flyinghollander

Berichtdoor Corjan » ma mei 08, 2017 15:45

Arno schreef:Nahjah hoeft niet eens te zijn om het beter te doen lijken ,als ik hier kijk dan is er ,zodra er geen boxen bijgebouwd worden,een overvloed aan vaarzen dus dan culled het makkelijk en houden we dim lekkel laag :wink: dnb's doen we ook niet aan maar daardoor ook weer meer jongvee. :wink:
Zodra er ergen weer boxen bijkomen blijven sommige dames weer wat langer lopen en loopt dim en tkt weer wat omhoog en pregrate wat omlaag

Ja daar heb je gelijk in! Ging een beetje uit van de canadese situatie. Hier zitten we allemaal een beetje in "de zelfde boot" Laatste 2 jaar groeid iedereen een 10% per jaar dus redelijk goed vergelijkbaar.
Corjan

Berichtdoor Arno » ma mei 08, 2017 17:40

Berjor schreef:Arno, welk vruchtbaarheidsprotocol hebben jullie? Ovsynch, double Ovsynch , tailpaint...? en hoe en wanneer voeren jullie dit uit?

Zoveel mogelijk natuurlijke tocht ,dat doen we op de ouwerwetse manier door affentoe een rondje door de stal te lopen :wink: ,dan elke maandag preg checken we alles 26-32 dagen drachtig ,alles wat open is gaat op ovsynch en alles wat de 60 dagen aan melk passeert en nog niet geinsemineerd gaat op ovsynch.
tkt op dit momen 376
Arno

Berichtdoor inseminatieservice » ma mei 08, 2017 21:13

Arno schreef:
Berjor schreef:Arno, welk vruchtbaarheidsprotocol hebben jullie? Ovsynch, double Ovsynch , tailpaint...? en hoe en wanneer voeren jullie dit uit?

Zoveel mogelijk natuurlijke tocht ,dat doen we op de ouwerwetse manier door affentoe een rondje door de stal te lopen :wink: ,dan elke maandag preg checken we alles 26-32 dagen drachtig ,alles wat open is gaat op ovsynch en alles wat de 60 dagen aan melk passeert en nog niet geinsemineerd gaat op ovsynch.
tkt op dit momen 376

Waarom alle open koeien die al een keer geinsemineerd zijn in de ovsynch, deze hebben meestal een goed geel lichaam zodat alleen PG ook voldoende is en zijn ze 3/4 dgn later weer gedekt. Koeien over de 75 dgn aan de melk die niets hebben laten zien gaan hier ook in de ovsynch.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor inseminatieservice » ma mei 08, 2017 21:15

teun schreef:
inseminatieservice schreef:
Corjan schreef:Denk als je dik over de 400 dagen tkt gaat je beter als de bliksem Wim kan bellen :!: :idea: Want dan ben je zelf niezzo goed met dat en laat je geld liggen :wink:

Dat begrijpen veel veehouders nog niet CJ, bij een tkt van over 400 dgn kunnen wij meestal al betaald worden van de winst die daar behaald wordt.

Ik denk dat je naar meer moet kijken dan alleen tkt. Als je niet weet wanneer je begint met insemineren en hoeveel je opruimt voor vruchtbaarheid zegt me tkt niet veel.
Het is erg makkelijk daar onder te blijven door alle koeien te verkopen die met 14 dagen in melk niet drachtig zijn.

Select sires geeft bij ons dezelfde service en samen met een goed drachtigheidscontrole programma werkt dat erg goed.

Ik noem hier ook TKT omdat de meeste NL veehouders niet met pregrate, inseminationrate of conceptierate werken laat staan als ze het al kunnen vinden op de pc.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor postma friesland » ma mei 08, 2017 23:37

Arno, hoe heb de koeien gegroepeert, om de natuurlijke tocht opzoeken overzichtelijk te houden?

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Arno » ma mei 08, 2017 23:56

Niet ,alleen verse koeien en verse vaarzen zitten tot zon 60 dagen in hun eigen groep ,daarna gaan ze of naar vaarzengroep of naar koeiengroep en blijven daar tot ze droog gaan ,rondje door de stallen langs alle groepen duurt niezzo lang ,doen veel mensen veel te ingewikkeld over.
Arno

Berichtdoor postma friesland » di mei 09, 2017 00:23

Dus nadat ze de verse groep verlaten gaan ze naar de groep waar ruimte is? Dan elke maandag uit de melkstal sorte en checke of in de headlocker ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid