Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Berichtdoor Corjan » za feb 11, 2017 14:53

Er zijn hier inmiddels genoeg bedrijven die alles stanaard tochtig spuiten :? (n)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Roderick » za feb 11, 2017 14:59

Vruchtbaarheid is bij ons afvoer reden nr1, (n) (n) maar het grootste deel van de koeien worden nog steeds geinsemineerd op een natuurlijke tocht, tussen de 50 en 80 dagen. De rest zijn vaak ook de koeien die een hogere kans hebben om afgevoerd te gaan worden omdat het te lang duurd om drachtig te krijgen. (n) Hopelijk door selectie word het probleem kleiner en kleiner. :idea:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor boer pieter » za feb 11, 2017 15:29

jou produktie zal wel wat hoger liggen als bij ons ik heb nu 2 koeien bijde met 12000 plus ekm maar heb ze al 6 keer geinsemineert hoelang ga jij door en zou een embryo ook helpen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » za feb 11, 2017 15:37

Ligt eraan hoeveel ze geven, maar vaak is het 2x insemineren, dan stier laten dekken. Als de stier het 2x geprobeerd heeft en ze niet drachtig is in principe einde carriere.
Embryo's kunnen wel werken ja.
Als we er een paar hebben proberen we dat wel eens, en redelijke resultaten mee.
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor boer pieter » za feb 11, 2017 15:43

(y) (y) denk dat ik het eens ga proberen op een,ik hoop dat die andere dr is 40 dagen geleden geins met een simmentaler maar heeft eerder geaborteert na 3 maand
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Waldrik » zo feb 12, 2017 14:06

Is der op het forum ook iemand met een "eenvoudig" excel ding om een inseminatie te noteren, en dat er een soort van attentielijst uit komt voor terugkomen of voor droog zetten? Soort digitale koekalander ofzo?

Vind het nog wat overdreven om daarvoor een of ander management pakket voor aan te schaffen qua prijs?
Waldrik

Berichtdoor Corjan » zo feb 12, 2017 17:30

Wij gaan nu ook wat extremer te werk. Crossies brengen als verse vaars geen roggel op dus geen motivatie om daar geld mee te maken. Dus nu bieden we pas koeien aan die nog geen tocht hebben laten zien rond de 125 150 dagen. Spuiten alleen nog maar als ze cystic zijn of niet niet schoon zijn. Voor de rest leunen we op heat time :!: Ben geen man die rookt en over het voerhek staat te hangen :oops: :oops: Maar op deze manier lijken probleem koeien te verdwijnen en gaat tkt gek genoeg nog steeds verder na beneden . Mijn stelling is dat je met veel hoormoon gebruik slechte koeien drachtig maakt en verbloemd. Maar dat ik deze genetica eigenlijk kwijt wil :!: :idea:
Corjan

Berichtdoor poekske » zo feb 12, 2017 17:46

Daarom doe je zulke ook met een bb
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Robert » zo feb 12, 2017 18:19

'k heb 't al eens eerder geschreven. Was bij een buurman in GB. 100% graas bedrijf, voorjaar afkalven.
Zeer vruchtbare veestapel van Holstein met wat Friesian en Nieuw Zeeland stieren.
Hij vertelde dat het zeer makkelijk is om een vruchtbare veestapel te fokken. Een keer bij de KI, een enkele zonder problemen aan de eierstokken een tweede keer bij KI. De rest een limmie of angus (vlees)cross. Binnen twee generaties sprong de vruchtbaarheid omhoog. :shock: veel drachtig van eerste inseminatie.
Gemiddelde productie leed er niet onder.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor wijnbergen » zo feb 12, 2017 20:40

inseminatieservice schreef:
kobonde schreef:Koeien die niet tochtig worden(volgens de boer) mankeren zelden wat, daarom is behandelen zelden nodig.
Het is gewoon gemakzucht, en zeker op die manier die inseminatieservice werkt is het lekker makkelijk om
ze in bronst te spuiten, inplaats van tijd te gebruiken om de tochtige dieren te zoeken.

Het is wel makkelijk zoals je het omschrijft maar een veehouder heeft belang bij dragende koeien elke lege dag kost geld. Ik dacht dat ze in DK zo achter de economie van de veehouderij zaten omdat er nogal wat omvallen. Op een bedrijf met 400 koeien de TKT verkorten met 10 dgn is gouw een rendement van 9000 €. En dat vind ik dan weer makkelijk verdiend met een GNRH spuitje die een paar €/koe kost.

Laat maar eens ff zien hoe je aan deze getallen komt. Zomaar wat roepen is wat te makkelijk, als je rond de 400 dagen zit heeft verkorten geen zin volgens mij.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor inseminatieservice » zo feb 12, 2017 21:41

boer pieter schreef:(y) (y) denk dat ik het eens ga proberen op een,ik hoop dat die andere dr is 40 dagen geleden geins met een simmentaler maar heeft eerder geaborteert na 3 maand

Bij 2x of vaker insemineren receptal bij spuiten omdat dit soort koeien vaak te laat of niet ovuleerd en dan een cyste vormen.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor inseminatieservice » zo feb 12, 2017 21:45

wijnbergen schreef:
inseminatieservice schreef:
kobonde schreef:Koeien die niet tochtig worden(volgens de boer) mankeren zelden wat, daarom is behandelen zelden nodig.
Het is gewoon gemakzucht, en zeker op die manier die inseminatieservice werkt is het lekker makkelijk om
ze in bronst te spuiten, inplaats van tijd te gebruiken om de tochtige dieren te zoeken.

Het is wel makkelijk zoals je het omschrijft maar een veehouder heeft belang bij dragende koeien elke lege dag kost geld. Ik dacht dat ze in DK zo achter de economie van de veehouderij zaten omdat er nogal wat omvallen. Op een bedrijf met 400 koeien de TKT verkorten met 10 dgn is gouw een rendement van 9000 €. En dat vind ik dan weer makkelijk verdiend met een GNRH spuitje die een paar €/koe kost.

Laat maar eens ff zien hoe je aan deze getallen komt. Zomaar wat roepen is wat te makkelijk, als je rond de 400 dagen zit heeft verkorten geen zin volgens mij.

1 dag TKT verkorten scheelt 3 euro kosten. 400 x 3 x 10 Dgn = 12000 euro
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor Corjan » zo feb 12, 2017 22:16

Kom maar op met die berekening van 3 Euro :!: :arrow: :arrow:
Corjan

Berichtdoor walmark » zo feb 12, 2017 22:25

tussen 370 en 400 dgn komt er mooi een maand mid-lactation bij, niet aan het eind 8) is eerder voordelig dan nadelig :yes:
Enigste wat je wilt, is erg kort en erg lange dagen vermijden, beide kosten winst :oops: Gemiddelde tkt opzich zegt niet zo veel :?
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Corjan » zo feb 12, 2017 22:30

Het is een moeilijke berekening denk ik :!: Heb een keer ergens gelezen dat over 160 dim je elke 10 dagen 1 kg melk gemiddeld verliest. Tuurlijk verlies je geld als het telang word maar tot 400 dgn loopt het nog wel los denk ik :?:
Corjan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid