Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Berichtdoor Henk » di jan 15, 2019 20:17

Nix schreef:Bevallen hier goed (2 jaar). Voor 85% van de dieren heb je ze niet nodig.

Dan is het een dure hobby voor de laatste paar koeien...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor inseminatieservice » di jan 15, 2019 20:40

Nix schreef:Bevallen hier goed (2 jaar). Voor 85% van de dieren heb je ze niet nodig. Hoe is de prijs opgebouwd bij jouw?

Dat wil zeggen dat je 85% van de koeien tochtig ziet en er 15% extra bij vind door automatische tochtdetectie?

Volgens mij is dat onmogelijk, de meeste automatische tochtdetectie vinden er ongeveer 55% van de mogelijke tochten en degene die de pc goed kan uitlezen komt ff over de 60 %.

Wij vinden er op de verschillende bedrijven tussen de 55 en 80 % van alle mogelijke tochten van koeien die 50 dagen VWP hebben. Wij gebruiken tailpaint en visuele kontrole denk aan koesignalen.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor boer pieter » di jan 15, 2019 22:05

prachtig wim maar mijn heattime vind ook echt wel meer als 80% van de koeien die tochtig kunnen worden daar bij vind ie ook nog de koeien met laag activiteit en herkauw index die heeft toch al wel een paar koeien gevonden met ketose of een uier onsteking voor ik het zelf had gezien
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor auke » di jan 15, 2019 23:44

voor dat geld op je ook onbeperkte vervanging van sensoren bij cowmanager. Is misschien wel duur en als je tevreden bent over wat je nu doet moet je er niet aan beginnen

gezondheid: colimkoeien ontdek je een dag eerder, zelfde geld voor koeien met scherp.
Als het goed is heb je er niet zoveel van . Zit zelf wel eens te denken om dat onderdeel niet meer te doen vanwege de kosten
Hier zat de heatdetection rate afgelopen jaar tussen de 53 en 63 %.
Conception tussen 11 en 64 %

afgelopen 3 maanden waren een drama qua drachtig worden. zal wel naweeen zijn van de zomer
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor boer pieter » wo jan 16, 2019 06:04

Wat voor kosten hebben jullie dan als je het systeem hebt dan heb je toch geen kosten meer
boer pieter

Berichtdoor G.U. » wo jan 16, 2019 08:49

boer pieter schreef:Wat voor kosten hebben jullie dan als je het systeem hebt dan heb je toch geen kosten meer

Die gezondsheidmodule van sensetime kost een beetje extra
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor inseminatieservice » wo jan 16, 2019 20:53

boer pieter schreef:prachtig wim maar mijn heattime vind ook echt wel meer als 80% van de koeien die tochtig kunnen worden daar bij vind ie ook nog de koeien met laag activiteit en herkauw index die heeft toch al wel een paar koeien gevonden met ketose of een uier onsteking voor ik het zelf had gezien

Dat heb je al eerder gezegd maar toon dat is aan aan de hand van cijfers uit je managmentprogramma. :yes:
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Berichtdoor G.U. » wo jan 16, 2019 21:08

Afbeelding

Omhangen, 7 dagen calibreren en je krijgt vanzelf een appje 8)
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor inseminatieservice » wo jan 16, 2019 21:11

Ik ga er van uit dat dit van een koe is, is zie graag overzichtcijfers van de gehele koppel melkkoeien.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Berichtdoor G.U. » wo jan 16, 2019 21:19

inseminatieservice schreef:Ik ga er van uit dat dit van een koe is, is zie graag overzichtcijfers van de gehele koppel melkkoeien.

Klopt maar die cijfers krijg je niet want die heb ik niet, heb nl alleen de pinken halsbanden om
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » do jan 17, 2019 10:46

Tis tuurluk weer afgezaagd :oops: maar wanneer zelfs de pinken hun toch niet meer laten zien heb je volgens mij een probleem...

Henk

Berichtdoor G.U. » do jan 17, 2019 10:56

Henk schreef:Tis tuurluk weer afgezaagd :oops: maar wanneer zelfs de pinken hun toch niet meer laten zien heb je volgens mij een probleem...

Tis niet dat ze niet tochtig zijn. Ik zie ze gewoonweg te weinig. Kom er twee keer daags om te voeren en thats it. Vroeger altijd een es er bij gehad maar dat wil ik niet meer. En ik kan ook niet accepteren dat de alva gigantisch uitloopt. Plus dat ik wel wat anders te doen heb dan stiekem om het hoekje kijken of er ook 1 tochtig is
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » do jan 17, 2019 11:14

Ik ben wat dat betreft een stuk luier :oops: Tegenwoordig is het 's morgens het eerste werk; koeien en pinken kijken :yes:
Vooral bij pinken zie je in een oogopslag dat er iets tochtig is. Want dan staan er enkele in een groepje bij mekaar. Vaak zie je ook dat degene die tochtig is wat smoezeliger eruit ziet vanwege het zweet.

Ik geloof trouwens dat het ook ras-gebonden is. Mn groep Pinzi's verraad zich meteen wanneer dr eentje tochtig is. Onrust en groepvorming terwijl ze normaal gesproken zo rustig zijn dat je met het boxen krabben ze niet eens aan de kant krijgt :)

Heb desondanks ook wel es enkele pinken die net effe minder actief zijn. Af en toe kijk ik in mn pc of ik bij de pinken op koers lig met het insemineren en soms staan er dan nog enkele blanco. Daar gaak dan net effe wat kritischer naar kijken en nagenoeg altijd heb ik ze binnen een maand dr aan geregen :yes:
En ja, ik heb elk jaar wel een pink die leeg blijft, ook na 3 inseminaties. Da's ook de max hier.

Gemiddelde koeien en pinken is nu 1,18 ins/dracht.

Henk

Berichtdoor Richt » do jan 17, 2019 13:00

G.U. schreef:
Henk schreef:Tis tuurluk weer afgezaagd :oops: maar wanneer zelfs de pinken hun toch niet meer laten zien heb je volgens mij een probleem...

Tis niet dat ze niet tochtig zijn. Ik zie ze gewoonweg te weinig. Kom er twee keer daags om te voeren en thats it. Vroeger altijd een es er bij gehad maar dat wil ik niet meer. En ik kan ook niet accepteren dat de alva gigantisch uitloopt. Plus dat ik wel wat anders te doen heb dan stiekem om het hoekje kijken of er ook 1 tochtig is

Hier om die reden ES, en bijna altijd alles drachtig.
Is verre van ideaal maar met een stal op afstand wel het makkelijkste, tis onze beste medewerker, brengt hem een pink en 2-3 maand later bij scannen is pink drachtig :yes:
Anders had ik ook tocht detectie bij de pinken, gewoon omdat het makkelijk is en tijd bespaard, verder pinken niet te veel lastig vallen, laten vreten en groeien
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » do jan 17, 2019 15:38

de hele discussie om wel of niet een tocht detektie is erg gemakkelijk ,een tocht detectie plus gezondheid herkauw enz is gewoon erg handig en betrouwbaar ze vangen gewoon alles en dan kun je zelf bepalen wat je er mee doet ,hier in dk willen ze graag van salmonella dublin af en wil je zo weinig mogelijk mensen tussen de koeien hebben ,daarom een systeem dan kun je ze mooi apart zetten voor de inseminator zonder er tussen door telopen met een inseminator of veearts hij pakt ook jou koeien die een lage herkauw of activiteit hebben ,wat wim doet zal ook allemaal wel kunnen, maar dit is in mijn ogen veel gemakkelijker ipv dat geloop tussen de koeien
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid