Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Berichtdoor poekske » do jan 17, 2019 16:01

Zelf spermineren kan ook zorgen dat je minder volk tussen de koeien hebt
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » do jan 17, 2019 17:20

Ja kan ook maar doe alleen op zondag omdat ie dan op een klote tijd komt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » do jan 17, 2019 17:36

boer pieter schreef:Ja kan ook maar doe alleen op zondag omdat ie dan op een klote tijd komt

Met jouw sensetime kun je het ideale inseminatiemoment ook veel beter inschatten dus zou zelf insemineren nog beter zijn dan wachten op de inseminator zn ronde
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » do jan 17, 2019 17:40

Kijk maar eens op je sencetime bijna altijd tussen 8 en 10 in de ochtend inseminatie komt ongeveer klaar 9 super dus
boer pieter

Berichtdoor Corjan » do jan 17, 2019 18:51

Hier de pinken ook met heattime. Kregen 300 halsbanden bij de robots en een 40 over voor de pinken :idea: En ja pinken laten zich best goed zien maar leun nu echt op het system. Pinken lopen achter in de stal en hoef daar niet heen te lopen als ik er 1 twee hoog door de stal ziet touren. Dus kijk ik later gewoon op de pc welke ik moet hebben. Dat wende heel snel. En als je een keer wat langer niet in de buurt van de heifers komt mis je niks met heattime (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor van wijk » za jan 19, 2019 11:55

Hier vanaf 1995 activiteitsmeting aan de nek en/of poot, en geleidbaarheid/temperatuurmeting in de melkmeter. Met een goed programmatje op de pc kon je daar aardig correct mee scoren. Op tijd drachtig maar wel veel rietjes.
Op huidige locatie zat t niet in de melkstal en met mijn veestapeltje kan ik t zelf wel bijhouden dacht ik.
TKT is nu aan de hoge kant, Maar ik ruim een koe dan ook niet vlug op.
Pinken kalven wat laat, die Fleckies zijn er gewoon niet eerder aan toe :D
Ze laten tocht prima zien, net wat Henk zegt ze melden zich wel.

Mijn subjectieve indruk is dat je prima zonder automatische tochtdetectie kan maar dan moet je drie dingen wel op orde hebben: Voeding bij jongvee, Voeding bij verse koeien en Voeding in de rest van t jaar. :D
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor king » za jan 19, 2019 12:38

van wijk schreef:Pinken kalven wat laat, die Fleckies zijn er gewoon niet eerder aan toe :D

vind ik een vrij opvallende uitspraak :roll: , nou melken wij geen zuivere fleckies, maar kan niet zeggen, dat de fleckcrossies er hier later aan toe zijn, dan de andere, de meeste gaan hier met een mnd of 13(14) onder de ES

Hier nix geen detectie of iets van die aard, is ook mijn eer te na :roll: om daar aan te beginnen. en met een tkt van rond of onder de 380 en 1.75 ins(of lager) per dracht is er ook niet echt aanleiding toe :idea:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Talis » za jan 19, 2019 13:58

king schreef:
van wijk schreef:Pinken kalven wat laat, die Fleckies zijn er gewoon niet eerder aan toe :D

vind ik een vrij opvallende uitspraak :roll: , nou melken wij geen zuivere fleckies, maar kan niet zeggen, dat de fleckcrossies er hier later aan toe zijn, dan de andere, de meeste gaan hier met een mnd of 13(14) onder de ES

Hier nix geen detectie of iets van die aard, is ook mijn eer te na :roll: om daar aan te beginnen. en met een tkt van rond of onder de 380 en 1.75 ins(of lager) per dracht is er ook niet echt aanleiding toe :idea:

dat zegt me niet zoveel. paar jaar terug ook altijd rond de 380. Maar had veel koeien die tkt van rond 330 hadden. dus dan lijkt het gemiddeld wel goed. Nu met hogere produktie insemineer ik koeien eigenlijk niet meer onder de 80 dagen. Gaat er mij meer om dat je de moeilijke koeien eerder ziet.
Talis

Berichtdoor boer pieter » za jan 19, 2019 15:54

Hier praten ze momenteel veel over een verlengde laktatie dus laat insemineren ,vaarzen na 150 dagen en de rest ook niet eerder dan na 100 dagen wat vinden jullie hier van
boer pieter

Berichtdoor Richt » za jan 19, 2019 16:20

boer pieter schreef:Hier praten ze momenteel veel over een verlengde laktatie dus laat insemineren ,vaarzen na 150 dagen en de rest ook niet eerder dan na 100 dagen wat vinden jullie hier van

Tja sommigen beginnen afkalven als een ziekte te zien, dan snap ik wel dat je een koe niet te vaak wilt laten kalven.
Hier merk ik zelf alleen wel dat alle koeien die een korte tkt hebben makkelijker afkalven, en fitter de lactatie in gaan.
En dat met een rantsoen waar meeste KV uit de automaat komt dus denk ik dat het met TMR nog erger zou zijn.
Sommige koeien kunnen het goed hebben later te kalven, maar is niet voor elke koe

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor G.U. » za jan 19, 2019 16:34

Kortere dagen tkt is efficienter en meer melk produceren dus vanaf 50 dagen er voor en vaarzen vanaf 60 dagen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Talis » za jan 19, 2019 17:18

G.U. schreef:Kortere dagen tkt is efficienter en meer melk produceren dus vanaf 50 dagen er voor en vaarzen vanaf 60 dagen

ook jaren gedaan. maar als koe goed persistent is laat ik ze makkelijk even lopen. Zeker met vaarzen. Kunnen ze nog wat uitzwaren. Nadeel is gewoon dat je dan koeien die nog vlot 30 kg melk geven ergens een week apart stallen melk er onderweg halen en dan nog eens droogzetten. En reken maar eens uit. in al productieve jaren kun je wel 1 of 2 keer een droogstand uitsparen. Is toch 2 x 45 x 30 kg melk. 2700 kg melk.. ieder moet het zelf weten. maar een koe die 2 jaar lang 35 kg melk geeft heeft geen problemen. En het is simpel zat. Een nieuwe lactatie brengt altijd risico`s met zich mee.
Talis

Berichtdoor willemk » za jan 19, 2019 20:10

Ja en hoe langer de voorgaande lactatie hoe groter de kans op problemen met afkalven en opstarten in de lactatie die daar op volgt. Zorg ervoor dat er een kalf uit de koe komt die wat waard is en proberen de boel weer zo snel mogelijk drachtig krijgen.

Ik heb een jaartje zonder systeem gewerkt, maar de tkt toch ruim een maand opgelopen, maar ik heb een dotje tweedehands transponders (niet gebruikt) op de kop weten te tikken en ben de boel weer aan het opstarten.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor king » za jan 19, 2019 20:18

G.U. schreef:Kortere dagen tkt is efficienter en meer melk produceren dus vanaf 50 dagen er voor en vaarzen vanaf 60 dagen

draaien het hier juist om, vooral jonge beesten (die rond of onder het gemiddelde produceren) beginnen we juist vroeg te insemineren, vanaf een dag of 40, alleen de echt hoge(re) producenten willen we wel eens wat langer mee wachten. Laatste jaar een beetje teveel gedaan :oops: , drom nu dus rond die 380, meeste jaren zaten we rond of onder de 370, en wil ik weer graag naar terug.
En dat laten uitzwaren van vaarzen geloof ik nix van, als dat int beest zit komt dat vanzelf, evt nog wel na het 2e kalf :idea: .
het streven is hier ook om ze iig voor 3.00 voor de 2e keer laten kalven, en het huidige gem. bij de 2e kalfs koeien is ook 2.11 (y), dus lukt vrij aardig. 8)
alleen bij de echt oudere koeien willen we wel eens langer dan 100 dgn wachten

@ Talis, hoe hoog is die prod, dan, dat je nu later begint??
zitten hier zo tussen de 9500 en 10000, maar vind evengoed dat de tkt laag kan/moet zijn
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor boer pieter » zo jan 20, 2019 05:33

Ik doe zelf bij de tweedle toch rond de 40 dagen
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid