Downer cow

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Downer cow

Berichtdoor Henk » vr nov 21, 2008 09:15

teun schreef:Die lui moeten ze akuut ophangen. Uier amputeren en dan denken dat een koe nog een normale stofwisseling heeft.. (n) (n)

Hetzelfde geld voor spul rechtstreeks in de organen spuiten om te kijken wat er gebeurt. Heeft niks met wetenschap te maken alles met teveel geld beschikbaar en onweetnutten die daarover mogen beslissen. (n)

Ik agree volledig met je Teun (y) (y) Maja, zo hange die stofkoppen an mekaar wa; de wetenschap... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » vr nov 21, 2008 11:49

vroeger lag het bemestingsnivo natuurlijk ook anders. alle poep ree je in de winter uit dus de kali was gedeeltelijk al wel weg. verders minder poep int voorjaar en minder N en veul langer gras dus ook nog weer verdunningsefect. speelt allemaal een rol dus je ken nie zo zeggen dat het alleen aan de melkdruk per ha ligt :idea:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Arno » vr nov 21, 2008 14:00

Ach wat een geneuzel :evil: ,elluk medicijn wa we gebruiken zal toch echt eerst getest moeten worden ,en ja vaak moeten ze dat testen door 2 heel xtremen tegenover mekaar te zetten :yes: .
Dan kenne we mooi mezzun allen peta leden worden omdawwe t nie met dierproeven eens zijn maar mocht je s een keer in de hospital belanden moejje uiteraard ook consequent zijn en ellukke behandeling wijgeren :evil: .
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » vr nov 21, 2008 14:04

You are neuzeling to Scottyboy :yes: Mensen is voor mij nog steeds iets anders as koei :idea:
Ging er mij met name om dat ze voor die downersjit voor mien ginne uiers hadde hoeven te amputeren :no: Meeste downers veroorzaken de human beings zelf :idea:

Henk

Berichtdoor Jaap » za nov 22, 2008 18:47

Wel erg uitgesproken taal heren. Natuurlijk kan je het niet met iets oneens zijn, maar iets minder krachtig taalgebruik kan ook.
Ik zal de proef niet willen verdedigen, maar wat Arno zegt lijkt me waar, extreme testsituaties zijn er voor om medicijnen goed te testen.
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Erik S. » za nov 22, 2008 21:24

Er wordt hier gepraat alsof onderzoekers er op kicken die uiers te amputeren om vervolgens de effecten te bekijken :no:

Derg. ingrepen zijn eerder ongunstig voor een proef gezien het onvoorziene effecten met zich mee kan brengen en er kan zeker vanuit worden gegaan dat de theoretische onderbouwingen en het offer wat voor derg. proeven wordt gemaakt wordt onderzocht.

dus gelieve niet voorbarige conclusie's trekken over dat is zielig etc. daar schiet niemand wat mee op :!:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Corjan » za nov 22, 2008 21:57

Precies mischien issut maar een kleine ingreep als kalluf :wink:

:roll: Denk dat trouwens koeien zonder uier veul ouder kunnen worden :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor teun » di nov 25, 2008 01:25

Het ging er mij helemaal niet om dat ik diervriendelijk bezig wil zijn. Ik snap ook wel dat je moet testen om te weten of medicijnen werken of niet. Wat ik bedoel dat dit soort onderzoeken niets met wetenschap te maken heeft. Wanneer je een medicijn of een situatie onderzoekt, doe je dat onder praktijkomstandigheden.
Wanneer je een uier van een koe af haalt heb je geen koe meer maar iets wat meer lijkt op een os, kun je net zo goed daar op testen, heb je ook resultaten waar je niks aan hebt.
Hetzelfde geld voor medicijnen recht in een orgaan spuiten. Dat zul je in de praktijk nooit doen dus heeft testen daarmee geen zin. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de fysiologie van een koe dat je daar rekening mee moet houden. En je hebt wel gelijk Jaap, sorry for that. :oops:
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » di nov 25, 2008 09:46

Int vuur van de conversatie gadde nóg sneller tiepen wat je hoofd denkt @that moment.... :oops: Ga ook proberen mn 'vrije taalgebruik' wat op te kuisen... :roll:

Henk

Berichtdoor Erik S. » di nov 25, 2008 14:58

teun schreef:Wat ik bedoel dat dit soort onderzoeken niets met wetenschap te maken heeft. Wanneer je een medicijn of een situatie onderzoekt, doe je dat onder praktijkomstandigheden.

Dat JIJ vind dat het niets met wetenschap te maken heeft betekend niet dat het ook niets met wetenschap te maken heeft :!:

Je komt nu wel met suggestie's die voor een leek heel logisch lijken maar voor een onderzoeker volstrekt nutteloos zijn.
Zoals ik al zij dierproeven worden als laatste middel toegepast en voordat een dierproef mag worden uitgevoerd moet je dit voor een 'proefdierraad' voorleggen en reken maar dat hier zeer kritisch naar wordt gekeken.

Hier wordt gekeken naar of het testen op dieren echt nodig is en er geen andere mogelijkheid is, of de nut van de proef is aangetoond en in hoeverre de integriteit van het dier wordt geschaad.

Hier hoeven wij ons verder niet druk over te maken!!
Erik S.

Berichtdoor Johannes » di nov 25, 2008 15:30

Interresant zou zijn om te weten wanneer die proef is uitgevoerd, en waar. Ik denk dat vandaag in Nederland zo'n proef er niet doorkomt :no: Een melkkoe zonder uier is geen melkkoe, en lijkt me lastig op de resultaten te gebruiken om processen bij een koe die wel melk produceert te verklaren :idea: Ik denk dat de onderzoeker wel wat uit te leggen heeft :yes:

Enige onderzoek waarbij uiers worden geamputeerd dat ik kan kan vinden komt uit 1932 :) en gaat niet over melkziekte maar melksamenstelling:
http://www.rsc.org/delivery/_ArticleLin ... nalCode=AN
Ik krijg niet het id dat er dus veel van dat soort OZ zijn uitgevoerd :!:

Overigens is uieramputatie normale procedure als koe aan onstoken uier of gangreen dreigt dood te gaan :idea:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Koets » di nov 25, 2008 15:31

Erik S. schreef:Dat JIJ vind dat het niets met wetenschap te maken heeft betekend niet dat het ook niets met wetenschap te maken heeft :!:

Je komt nu wel met suggestie's die voor een leek heel logisch lijken maar voor een onderzoeker volstrekt nutteloos zijn.
Zoals ik al zij dierproeven worden als laatste middel toegepast en voordat een dierproef mag worden uitgevoerd moet je dit voor een 'proefdierraad' voorleggen en reken maar dat hier zeer kritisch naar wordt gekeken.

Hier wordt gekeken naar of het testen op dieren echt nodig is en er geen andere mogelijkheid is, of de nut van de proef is aangetoond en in hoeverre de integriteit van het dier wordt geschaad.

Hier hoeven wij ons verder niet druk over te maken!!

Pure Wageningse taal 8) 8) 8)
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Erik S. » di nov 25, 2008 15:40

proefdierkunde is een vakje hier 8)
kan je een artikel krijgen waardoor je zelf proeven mag uitvoeren :yes:

maar probeer hier alleen te benadrukken wat in zijn algemeenheid het belang van dierproeven is en dat we daar allemaal van profiteren.

Dat voor een proef ooit uiers eraf zijn gesneden is leuk en aardig maar daar heb ik niet op gereageerd, hier is idd. wat johannes zegt plaats en datum van belang en dannog is het nuttig om de hypothese etc. van die proef te lezen.
En niet het per definitie afzeiken zonder verder informatie :no:
Erik S.

Berichtdoor Henk » di nov 25, 2008 18:58

Boel gezwam mbt een 'downerkoe', oftewel; "ze lit plat" :idea:
In this case ken je beter de ondernemer himself amputeren :yes: Hij is meestal oorzaak no 1 :!:

Henk

Berichtdoor Niek Arends » di nov 25, 2008 19:51

Henk schreef:Boel gezwam mbt een 'downerkoe', oftewel; "ze lit plat" :idea:
In this case ken je beter de ondernemer himself amputeren :yes: Hij is meestal oorzaak no 1 :!:

Bij deze mijn laatste berichtje dan :cry: :cry: :cry: :cry:
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid