Aborteren koeien

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Aborteren koeien

Berichtdoor Litiao » za maart 14, 2009 18:19

Beste veehouders,

Verwerpende koeien in abnormale aantallen,
Wie weet er iets aan te doen, herkent het, heeft er nog mee te maken?

Mvg,
Litiao
Litiao

Re: Noodoproep: meerderheid koeien verwerpt op 3 a 4 maand

Berichtdoor karst-jan » za maart 14, 2009 18:33

denk dat je koeien al besmet waren met blauwtong toen je ze hebt gevaccineerd. maar vind het wel laat op gang komen :yes: wij hadden er ook last van en dat is nu gellukig wel beter maar wij hadden wel 4 koeien die verworpen terwijl we normaal de laatste 5 jaar al geen hadden gehad. :yes:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor harm » za maart 14, 2009 21:04

Tegen welk type hebben jullie geent :?: :?:
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Jozef » za maart 14, 2009 21:46

BVD in extreme vorm? Niet alle vage gevallen zijn meteen blauwtong!
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Guus J » zo maart 15, 2009 08:29

bolscher schreef:BVD in extreme vorm? Niet alle vage gevallen zijn meteen blauwtong!

nee precies, is wel 'makkelijk' om het allemaal Blauwtong te noemen, maar stiekem kan bvd ook wellus tha bitch zijn
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Jouke » zo maart 15, 2009 14:24

@ Litiao: Ik heb een keer een stel drachtige pinken aangekocht waarvan 1 achteraf BVD drager was. Koeien die neospora drager waren hadden toen een veel grotere kans op verwerpen dan koeien die geen neospora drager waren. Ze kwamen er echter pas op 150 - 180 dgn van de dracht uit. Maar die 2 (BVD en neospora) bleken dus samen te werken. Na het ruimen van de BVD drager stopte het verwerpen. 17 van de 200 melkkoeien hebben het uiteindelijk verworpen. Meer dan 25% was neospora drager en er was dus maar 1 BVD drager...
De neospora koeien insemineer ik met Belgisch Blauw. Zodoende blijft de schade beperkt. Ik wil niet alles afvoeren en weer nieuwe ziektes binnenhalen met nieuw vee.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt. Het onderzoek van de GD vond ik ook lang duren. Het heeft ons uiteindelijk wel duidelijkheid gegeven.

Ik begrijp overigens niet waarom de BVD vrije status niet verplicht wordt in Nederland. (n)
Je kunt er gemakkelijk afkomen zonder enten! Gewoon de dragers ruimen (vaak maar 1 of 2 dieren) en het jongvee screenen op dragerschap. Kost minder dan het oplevert :yes:
Jouke

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » zo maart 15, 2009 14:57

Wat ik me afvraag: wat vinden jullie lang duren? Bloedonderzoek duurt hooguit een dag of 10 (In NL en GB), hangt er vanaf welke test en hoe vaak ze de test laten draaien. Vaak 1-2 keer per week om zo een groter aantal monsters per keer te kunnen testen, en dus goedkoper. En onderzoek op dode vrucht kan binnen enkele dagen. Zit zelf wel richting BT of BVD te denken, maar daar heb je niks aan , je moet het aantonen/bewijzen.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Thomas2000 » ma maart 16, 2009 09:52

Ik neem aan dat er gewoon bloedonderzoek word gedaan bij de verwerpers. Het is (in NL althans) gewoon gratis. Welke veroorzakers komen er naar voren?

Het lijkt mij richting bvd. Word er met een mengwagen gevoerd? Dan is neospora ook een goede mogelijkheid.
-=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Erik S. » ma maart 16, 2009 11:39

Thomas2000 schreef: Word er met een mengwagen gevoerd? Dan is neospora ook een goede mogelijkheid.

hoezo met mengwagen een verhoogde kans op neospora? of bedoel je dat niet?
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Richard B » ma maart 16, 2009 12:11

Erik S. schreef:
Thomas2000 schreef: Word er met een mengwagen gevoerd? Dan is neospora ook een goede mogelijkheid.

hoezo met mengwagen een verhoogde kans op neospora? of bedoel je dat niet?

ik denk dat tie bedoeld dat de hond voor de kuil schijt :shock: die een besmette nageboorte heb opgevreten dat dit dan allemaal gemengd is en alle koeien besmet kunnen worden :roll: :roll: :roll: heel ver gezocht allemaal :? :? maart goed als je last hebt van neospora is da mooi k.. :( :( wij hebben in ieder geval geen hond 8) kunnen we lekker gemengd voeren :D :D
Richard B

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Thomas2000 » ma maart 16, 2009 12:49

Bij een evt keuteltje in de mengwagen krijgen alle koeien het (of in elk geval veel) en bij blokken voor t hek of doseren ist een enkele koe die t krijgt. Topicstarter geeft aan er masaal last van te hebben dus in het geval van neospora heeft de mengwagen zeer waarschijnlijk de schuld.
-=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Litiao » ma maart 16, 2009 21:38

Beste forumleden,

Heel erg bedankt voor alle opmerkingen, adviezen,... .

Hopelijk leveren de onderzoeken snel iets op.
Heel erg bedankt voor alle info: zeer nuttige bedenkingen,

Litiao
Litiao

Berichtdoor karst-jan » ma maart 16, 2009 22:20

Jouke schreef:Ik begrijp overigens niet waarom de BVD vrije status niet verplicht wordt in Nederland. (n)
Je kunt er gemakkelijk afkomen zonder enten! Gewoon de dragers ruimen (vaak maar 1 of 2 dieren) en het jongvee screenen op dragerschap. Kost minder dan het oplevert :yes:

omdat het volgensmij geen zoonose is dus niks extra levert voor de melk. en wij waren ook jaren vrij nooit een koe aangekocht niks aparts gedaan en ineens een paar koeien hadden het. hoe het kon ?? de geleerden zeiden dat het pad naar het land de oorzaak was :yes: pa heeft ze vriendelijk de weg naar buiten gewzen en ze hoefden ook nie weer te komen :no: :no:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Hendrik Kreuger » do maart 19, 2009 21:07

Kan het te maken hebben met het opstallen het afgelopen najaar, het aanbreken van een andere kuil, evt broei en schimmel? Voeren met een mengwagen?

Het lijkt me de weerstand helemaal weg is en omdat het al zo lang duurt is de oorzaak misschien het rantsoen? Weinig structuur en toxinen? Slechte penswerking verergert de toxinen. Als die dan in grote mate in de bloedbaan komen voelt de koe zich niet zo happy, krijgt allemaal vage klachten en kan de vrucht zo afsterven.
Hendrik Kreuger

Beroep: rietdekker, vleesveehouder
Interesses: voeding, mest, gezondheid

Keer terug naar Koe en gezondheid