Neospora

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Joen » vr aug 31, 2007 12:23

Dat ligt er weer aan of je alleen verticale besmetting hebt, of ook horizontaal...
en bij horizontaal, wat ook nogal eens voorkomt, weet niemand precies wat te doen...
Joen

Berichtdoor Astud » wo sep 26, 2007 20:05

Op de volgende website is veel informatie te vinden over Neospora: http://www.neosporosis.com
Zo blijkt uit onderzoeken dat het aantal abortussen met de helft afneemt na vaccinatie. Of het voor de Nederlandse markt een oplossing biedt vraag ik mij af. De dieren moeten twee maal gevaccineerd worden en vervolgens neemt het voor de helft af. De beste oplossing is denk ik de hond niet bij de koeien en positieve dieren uitselecteren.
Astud

Beroep: student

Berichtdoor Manuela B » vr sep 28, 2007 17:32

Astud schreef:Op de volgende website is veel informatie te vinden over Neospora: http://www.neosporosis.com

Sorry ASTUD maar je link werkt niet en kan niet ontdekken welke je wel bedoeld ??????????????
Manuela B

Beroep: Boerin

Berichtdoor Henk » vr sep 28, 2007 17:45

Manuela B schreef:
Astud schreef:Op de volgende website is veel informatie te vinden over Neospora: http://www.neosporosis.com

Sorry ASTUD maar je link werkt niet en kan niet ontdekken welke je wel bedoeld ??????????????

mm, hier werkt de link wel en kommik op een Englische saait terecht over neospora :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » vr sep 28, 2007 19:31

mijn nespora koe is gelukkig weer drachtig. wel van een BB maar ze kan blijven :!:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Wouter » vr sep 28, 2007 20:38

wij hadden laatst alle dieren laten bloed tappen op neospora, 22 dieren zijn positief, zitten ook oudere koeien bij die gewoon in 1 keer drachtig worden :shock: . maar van die dieren die het hebben gaan we geen kalveren meer aanhouden

verder zijn we alles gecertificeert vrij, alleen dit nog
Wouter

Berichtdoor auke » vr sep 28, 2007 20:53

als je verder geen problemen hebt met neospora ben je een bofkont.
auke

Berichtdoor Wouter » za sep 29, 2007 18:52

Tuurlijk hebben we wel es problemen met neospora, een pink wilde maar niet drachtig worden en die bleek ook neosprora te hebben. En in het verleden zijn er ook wel koeien en pinken opgeruimt omdat ze maar niet drachtig werden maar daar weten we niet van of het door de neospora kwam.. zal er wel mee te maken hebben denk ik
Wouter

Berichtdoor auke » za sep 29, 2007 19:38

zat meer te denken aan verwerpen etc.
auke

Berichtdoor Wouter » vr okt 05, 2007 09:02

dat gelukkig niet, we hadden wel een verwerper van de zomer maar die bleek geen neospora te hebben :?
Wouter

Berichtdoor Thomas2000 » do apr 10, 2008 19:31

Zo weer even afgestoft.

Ik had afgelopen weekend 2 verwerpers. Beide direct laten bloedtappen en 1 vrucht laten onderzoeken. Beide koeien waar bluetongue aangetoond. 1 van de 2 hij bij Neospora "hoog positief". Waar staat dat voor? Want bij bluetongue staat "Aangetoond". Toch zegt de uitslag dat de koe besmet is toch?

Ik heb nog nooit een neospora gehad en heb het tankmelk onderzoek, maar nooit een positief resultaat gehad. Ik las iets over slecht betrouwbare test, is dat hier het geval en dus loos alarm?

Ik las ook dat nakomelingen bijna altijd besmet zijn en er staat dat de biest alleen aan het eigen kalf moet worden gevoerd. Betekent dat als de koe werkelijk is besmet, de kalven die de melk hebben gehad van deze koe ook Neospora hebben?

De vrucht vd koe die neospora positief is getest is opgestuurt en nog in onderzoek.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Robert » do apr 10, 2008 19:58

kijk maar eens op pagina 3.

Gezien de uitslagen van het onderzoek verwacht ik dat 80% van de koeien positief op Blauwtong zijn. (antistoffen) dus geen paniek.
Een verwerper, in april, door Blauwtong kan ik mij moelijk voorstellen.
Misschien wel 6 maand na infectie.

Neospora tank negatief betekend minder dan 15% van de koeien hebben antistoffen tegen Neospora. Dat hoeft dus net vrij te zijn.
Robert

Berichtdoor Thomas2000 » do apr 10, 2008 20:19

Dat blauwtong de hoofdoorzaak is lijkt mij duidelijk. Die is trouwens ook vet gedrukt. Blauwtong doe je verder weinig tegen.

Mijn haren gingen ook pas overeind staan bij het lezen van Neospora Hoog positief.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » do apr 10, 2008 20:48

onderzoek van de vrucht zal je waarschijnlijk meer vertellen over werkelijke oorzaak. Bloedonderzoek geeft alleen aan dat koe ooit besmet is geweest met zowel blauwtong als neospora, hoeft niet altijd de directe oorzaak te zijn. Hoog-positief bloedonderzoek is een goede aanwijzing. Advies deze koe: vleesstier erop, geen kalveren van aanhouden, evt eerdere nakomelingen onderzoeken.
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Joen » vr apr 11, 2008 20:08

Neospora kan horizontaal besmetten en verticaal.

Verticaal wil zeggen dat de moeder het doorgeeft op het kalf, in dat geval gewoon geen kalveren meer aanhouden van die koe.

Horizontaal wil zeggen dat er van buitenaf een besmettingsbron is die meerdere dieren ziek maakt, vaak zie je dan in een korte tijd meerdere verwerpers :idea: (twee zou ik zelf wel wat weinig vinden om die conclusie op te trekken trouwens)

Ik zou het even afwachten en kijken of er meer verwerpers komen, maar het positieve neospora resultaat geeft natuurlijk al een indicatie.
Joen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid