temperaturen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

temperaturen

Berichtdoor melkvee... » do apr 30, 2009 20:25

kan er mij iemand wat meer uitleg geven over het temperaturen van pasgekalfde koeien...
Hoe lang?
En welke reactie bij welke temperaturen?
En vooral is het het waard om dit te doen, ik wil ermee beginnen maar het lijkt me gek veel werk...

Alvat bedankt voor de reacties... :P
melkvee...

Beroep: melkveehouder

Re: temperaturen

Berichtdoor Jorina R » do apr 30, 2009 20:38

Wij beginnen te temperaturen vanaf dat ze uitgerekent zijn of als ze echt beginnen op te uieren. Je moet je koeien ook een beetje kennen. Wij hebben er eentje dat meestal maar uier maakt als ze aan het kalven is. Eigenlijk doen wij het gevoelsmatig. Daagelijks temperatuur je ze een keer. Als ze plots daald van temperatuur (normaal is dit redelijk constant) onder de 39°c dan mag je verwachten dat ze binnen de 24 uur kalft. Soms gebuurt de daling in 2 keer. Normaal stijgen ze een eerst wat voordat ze beginnen dalen.
Jorina R

Beroep: Student
Interesses: koeien

Berichtdoor Sander » do apr 30, 2009 22:02

Jorina R schreef:Wij beginnen te temperaturen vanaf dat ze uitgerekent zijn of als ze echt beginnen op te uieren. Je moet je koeien ook een beetje kennen. Wij hebben er eentje dat meestal maar uier maakt als ze aan het kalven is. Eigenlijk doen wij het gevoelsmatig. Daagelijks temperatuur je ze een keer. Als ze plots daald van temperatuur (normaal is dit redelijk constant) onder de 39°c dan mag je verwachten dat ze binnen de 24 uur kalft. Soms gebuurt de daling in 2 keer. Normaal stijgen ze een eerst wat voordat ze beginnen dalen.

ik voel gewoon de banden :oops:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Jorina R » do apr 30, 2009 22:09

Sander schreef:
Jorina R schreef:Wij beginnen te temperaturen vanaf dat ze uitgerekent zijn of als ze echt beginnen op te uieren. Je moet je koeien ook een beetje kennen. Wij hebben er eentje dat meestal maar uier maakt als ze aan het kalven is. Eigenlijk doen wij het gevoelsmatig. Daagelijks temperatuur je ze een keer. Als ze plots daald van temperatuur (normaal is dit redelijk constant) onder de 39°c dan mag je verwachten dat ze binnen de 24 uur kalft. Soms gebuurt de daling in 2 keer. Normaal stijgen ze een eerst wat voordat ze beginnen dalen.

Kan je ook doen. Maar heb j ehet nog niet gehad dat je een koe toch kalft zonder dat je het verwacht had?
Jorina R

A

Berichtdoor Jorina R » do apr 30, 2009 22:10

tobbert schreef:
melkvee... schreef:kan er mij iemand wat meer uitleg geven over het temperaturen van pasgekalfde koeien...

goed lezen Jorina :idea:

Wij temp. ze meestal 7-10 dagen in de potstal na ut kalven.
Als ze na het voeren zichzelf vastzetten, issut een karweitje van nix. 8)
Voordeel is, dat je aan de temp kunt zien dat ze ziek gaan worden, voordat ze daadwerkelijk ziek zijn. (y)
Zo voorkom je dat de voeropname terugvalt, met alle ellende die daar bij kan komen kijken.
Normaal na het kalven is tussen 38,5 en 39,3.....alles wat hoger of lager is, vergt verder onderzoek.
Te laag: mogelijk slepende melkziekte/ lebmaag/pens van streek. :idea:
Te hoog: mogelijk baarmoederontsteking. :idea:

Ok ik was even verkeerd maar ik vind temperaturen voor het kalven ook nuttig. Wij nemen de temperatuur op zolang dat hij verhoogt blijft. Als hij een paar dagen normaal is dan stoppen we.
Jorina R

Berichtdoor Johannes » do apr 30, 2009 22:11

Sander schreef:

Ja, en dat in combi met alle andere signalen kan ik het heel redelijk inschatten :yes: Zal wel komen doordat ik zo'n klein bedrijf heb :mrgreen:

Temperaturen zit de veearst ook steeds over te zeuren tegen mij, ik zie zo wel of dat beest goed in haar vel zit of niet dus spaar mooi het baterijtje van de thermometer :idea: :mrgreen:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor martin b » do apr 30, 2009 22:26

heb het ook een tijdje gedaan, 10 dagen temp, bij temp boven 39.5 behandelen, excennel/engemicine nageb.capsule :arrow: wel goed resultaat, je bent er sneller bij :yes: na een tijdje geen afkalvingen is het verwaterd, moet er maar weer een mee beginnen :yes:
martin b

Berichtdoor Guus J » vr mei 01, 2009 08:02

Johannes schreef:Temperaturen zit de veearst ook steeds over te zeuren tegen mij, ik zie zo wel of dat beest goed in haar vel zit of niet dus spaar mooi het baterijtje van de thermometer :idea: :mrgreen:

gij weet tenminste de RC gezond te houden johannes ;) :lol: :lol:

wij doen ze ok temperaturen... zoals tobbie zegt, karweitje van niks. maar zoals martin zegt, volhouden is moeilijk :oops: :oops: mooi na 't voeren, maar ga niet meteen met de spuit erin als ze keer boven de 39,5 zijn... mits ze geen andere verschijnselen vertonen. wel goed in de gaten houden uiteraard
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Johannes » vr mei 01, 2009 09:11

Rond afkalven temperatuur ik de koe eigenlijk ook: pak even de oorbasis beet :idea: :wink:
Verder houd ik scherp in de gaten of een koe haar krachtvoer eet, en hoe gretig ze eet. Is dat onvoldoende dan ga ik op ondezoek uit :idea:
Slepende melkziekte doe ik niks aan, tenzij ze haar voer onvoldoende opeet. Komt zelf wel weer in balans denk ik dan :roll:
Johannes

Berichtdoor Guus J » vr mei 01, 2009 09:43

Johannes schreef:Slepende melkziekte doe ik niks aan, tenzij ze haar voer onvoldoende opeet. Komt zelf wel weer in balans denk ik dan :roll:

je doet toch ook mpr??
Guus J
Moderator

Berichtdoor Johannes » vr mei 01, 2009 09:55

Ja. Ik houd het wel in de gaten maar doe er bijna nooit niets aan. :|
Johannes

Berichtdoor Henk » vr mei 01, 2009 13:49

Jorina R schreef:
Sander schreef:

Kan je ook doen. Maar heb j ehet nog niet gehad dat je een koe toch kalft zonder dat je het verwacht had?

Is idd nie te hebben nee, datter een koe kalft zonder te vragen.... 8)
Koei temperen om te kijken wanneer ze kalven... :roll: Ze zal toch wel gwoon kalven ast de tijd is I presume... :yes:

Vanmoggel liep er een kelfke bij de vaarzen en bij 1 vaars staken de pootjes dr uut.
Dus mooi nog ff een vrachie voeier laaie en mengen. Onder ut lossen met 1 oog in de afkalfstal loeren... :yes: aha :D neusje te zien (y) :yes:
Weer vrachie laaie en mengen :arrow: ff loeren vlug maar daar lag ut blaarkoppie al achter de vaars (y) :yes:

Kheb trouwes geeneens een thermometer vur de koei.... :no: :oops: :oops: :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor karst-jan » vr mei 01, 2009 17:12

martin b schreef:heb het ook een tijdje gedaan, 10 dagen temp, bij temp boven 39.5 behandelen, excennel/engemicine nageb.capsule :arrow: wel goed resultaat, je bent er sneller bij :yes:

als bij ons de koeien met de nageboorte blijven staan standaard er een nageboorte capsule :yes: bijna nooit geen baarmoeder ontsteking :no: :no:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Guus J » vr mei 01, 2009 19:14

karst-jan schreef:
martin b schreef:heb het ook een tijdje gedaan, 10 dagen temp, bij temp boven 39.5 behandelen, excennel/engemicine nageb.capsule :arrow: wel goed resultaat, je bent er sneller bij :yes:

als bij ons de koeien met de nageboorte blijven staan standaard er een nageboorte capsule :yes: bijna nooit geen baarmoeder ontsteking :no: :no:

ze kunnen ook meer krijgen als alleen bm-ontsteking... maar doe je dan maar 1 pilleke??? wij vaak 1, en dan 2 daag dr na weer en als ze dan nog verhoging heeft nog enne keer.... maar geen pillen meer trouwens, maar gewoon oxytetra, werkt net zo goed is onze ervaring (ong. 2 dagen 25 cc in de baarmoedah)
Guus J
Moderator

Berichtdoor Corjan » vr mei 01, 2009 19:50

guus1987 schreef:

wij doen ze ok temperaturen... zoals tobbie zegt, karweitje van niks............ volhouden is moeilijk

Huh :?: :?: :?: Klink een beetje tegenstrijdig :wink: ........K^t karweitje :?: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid