Koe met wond aan ophangband. Uierrot of uiersmet.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Koe met wond aan ophangband. Uierrot of uiersmet.

Berichtdoor MelkboerLuc » vr nov 03, 2006 22:43

Ik heb een koe een Ford uit een Archibald die nu bij de laatste kalving drie weken geleden enorm maar dan ook enorm veel zucht of gezwel maakte. Heel haar buik stond er bol van, tot aan haar keel zelfs.
Nu zie ik tussen de voorkwartieren, op de ophangband een wond, ik denk dat dit een scheuring van de huid is, veroorzaakt door de vele druk van de uier.
Ik heb al drooggewreven met een doek en daarna ontsmet.
Bespuit met droog wit poeder uit gele spuitbus van Heemskerk (chemoseptan?)
Tetracyclinespray durf ik niet te gebruiken omwille van antibioticaresidu op de spenen.
Toch heb ik de indruk dat die wond nog vergroot.
En het stinkt natuurlijk als de pest, zo opgesloten en warm tussen die voorkwartieren.
Wat zou u eraan doen?
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor N Arends » vr nov 03, 2006 22:48

Probleem ken ik we hebben van alles geprobeerd tot nu toe zonder resultaat. Violetspay Aluspray Mokzalf maar geen effekt. :evil: :evil:
N Arends

Beroep: veehouder
Interesses: koeien fokkerij

Berichtdoor MelkboerLuc » vr nov 03, 2006 23:10

Gewoon proberen een beetje droog te houden dan?
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor Piet . FR. » za nov 04, 2006 01:08

Wat wel kan helpen is: het plek (wond) 2 keer daags schoonmaken met watten gedrenkt in eau oxygenee en zo droog mogelijk houden , maar het kan weken duren of langer, dat het beter wordt!
Piet . FR.

Beroep: melkveehouder.

Berichtdoor boer pieter » za nov 04, 2006 10:30

ik heb ook een maar spuit er alu spray tegen aan gaat nog niet weg maar wordt ook niet minder misschien weet dubbel doel wel wat :lol: gratis advies
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hans van Bergen » za nov 04, 2006 11:30

Violet spray kun je gerust gebruiken, je moet de spenen toch schoonmaken voor aansluiten.
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Wapse » za nov 04, 2006 12:13

Ook ik ken het probleem. Schijnt veelvuldig voor te komen zowel in Nederland als in Duitsland. Weinig middelen schijnen te helpen. Violetspray zeker niet, al schijnt de hele oude (echte) violet spray wel te werken, maar deze is niet meer (legaal) te gebruiken in Nederland?
Heb zelf enkele koeien die hiervan genezen zijn en dit na een behandeling met lincomycine. Dit los ik op in de rugspuit en spuit het tijdens het melken op de wond. Het is wel een kweste van lange adem. Ben bij sommigen al maanden aan de gang en behandel ze zo'n 3 tot 4 keer per week. Langzamerhand drogen de plekken op en verdwijnen ze.
Wapse

Berichtdoor MelkboerLuc » za nov 04, 2006 12:19

Hans van Bergen schreef:Violet spray kun je gerust gebruiken, je moet de spenen toch schoonmaken voor aansluiten.
Wapse schreef: .......een behandeling met lincomycine. Dit los ik op in de rugspuit en spuit het tijdens het melken op de wond. .

En dat zonder gevaar op residu's in de melk???
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor Gerrit » za nov 04, 2006 15:03

Als dat probleem veelvuldig voorkomt dan doe je iets fout; je voert te hard in de droogstand. je eiwit gehalte is te hoog, en/of je potassium level in je droogstand rantsoen is te hoog. Een beetje zucht is niet erg maar als 't "uier" doorloopt tot tussen de voorpoten... Geef 't dan wat zucht-pillen zodat je van dat vocht afraakt.
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Wapse » za nov 04, 2006 16:10

MelkboerLuc schreef:

En dat zonder gevaar op residu's in de melk???

Je moet het natuurlijk wel gewoon op de wond spuiten en er voor zorgen dat het niet via de spenen de melkbeker in loopt. Maar bij zorgvuldig aanbrengen zie ik het probleem niet
Wapse

Berichtdoor dubbeldoel » za nov 04, 2006 20:14

zie het ook in lactatie soms ontstaan, ongeacht hoe veel of hoe weinig zucht ze hebben gehad. Lijkt wel of erg melkrijke koeien met een enorme strakke middenste ophangband erg vatbaar zijn. Komt een vieze huidontsteking bij kijken, soms denk ik wel eens aan een Mortellaro of stinkpoot kiem...

Eén bedrijf uiteindelijk 4 koeien op de rug gelegd om die wonden te "filleren": alles wat rot weefsel is wegknippen, een schone open wond maken en dan 3 x daags met lauw water en hibiscrub wassen (ontsmettingszeep om de wond te reinigen), dan droog deppen, en indrogende spray erop (jodiumspray of oxytetraspray). Schoonhouden 2-3 x daags, gedurende 2 weken. Wat we bij 3/4 koeien zagen was een langzaam dicht trekken van de wond. 1 koe bleef het houden maar in mindere mate! Zelfs in de droogstand bleef deze koe een minimaal plekje houden!

Waarom zulke drastische maatregelen op dit bedrijf? Twee koeien dood doordat de ontsteking zo woekerde dat er flinke bloedvaten geraakt werden. :evil:
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor boer pieter » za nov 04, 2006 21:01

ik denk ook dat het wel lijkt op mortelaro maar dan moet je het toch kunnen behandelen met linco spectin of kan dat niet ivm melken
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor dubbeldoel » za nov 04, 2006 22:41

maar het blijft doorwoekeren... het ontsteekt weer vanwege het vervallen weefsel... indien je het afgestorven ontstekingweefsel wegneemt en de ontsteking lange tijd onderdrukt, maak je de beste kans.
En op de wond antibiotica is goed , maar waarom zo ingewikkeld met linco , rugspuit ....? Denk dat het schoon en droog houden net zo belangrijk is. Denk ook eens aan je eigen, al die antibiotica in druppelvorm die je er ook eens opsprayd?

'k heb ooit al eens gedacht om zo'n ouderwetse uiernet te gebruiken, dan drukken beide uierhelften de wond niet zo dicht en kan er lucht bij en broeit de wond niet zo.. :idea:
dubbeldoel

Berichtdoor MelkboerLuc » zo nov 05, 2006 00:07

dubbeldoel schreef:'k heb ooit al eens gedacht om zo'n ouderwetse uiernet te gebruiken, dan drukken beide uierhelften de wond niet zo dicht en kan er lucht bij en broeit de wond niet zo.. :idea:

Ik denk dat dit in mijn geval geen goed idee is.
de wonde bevindt zich op de ophangband tussen de voorkwartieren.
Trek je heel dat boeltje omhoog met dat net, dan duw je ze nog meer tesamen denk ik. En daarbij, in een visgraat zitten klooien met een uiernet?
De maatregelen die je daar nam om dat weefsel weg te knippen waren inderdaad wel zeer drastisch. Ik hoop dat het zover niet komt.
Die wonde op de ophangband, is dat vergelijkbaar met zoiets dat je kan hebben tussen uier en binnenkant bil van bepaalde koeien (meest vaarzen met hoge uier en smal kruis). Ik denk dat die wonde bij mijn koe een scheuring is met gevolgen, bij dat "verhitten" van het uierweefsel denk ik eerder aan een wonde door wrijving en daarna ontsteking door de warmte en vocht. Maar het schijnt dat bepaalde stieren dat wel durven over-erven (Aerostar zelf bijvoorbeeld)
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor dubbeldoel » zo nov 05, 2006 01:52

MelkboerLuc schreef:Die wonde op de ophangband, is dat vergelijkbaar met zoiets dat je kan hebben tussen uier en binnenkant bil van bepaalde koeien (meest vaarzen met hoge uier en smal kruis).

Ruikt in ieder geval wel hetzelfde! Ook zo'n broeiplek waar rottingskiemen hun werk doen! Maar daar zit ook de kwetsbaarheid van deze kiemen: geef ze lucht en ze kunnen niet meer vermenigvuldigen. Dat uiernet was maar een idee, nooit geprobeerd: maar dacht dat je dan juist die plek kon "ontlasten", dat beide voorkwartieren juist niet tegen elkaar komen ... :?: anybody an idea :?:
dubbeldoel

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid