Slijmen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Slijmen

Berichtdoor verbij » wo feb 17, 2010 14:49

Zie regelmatig koeien slijmen
mooi schoon zuiver slijm
ga je kijken op hoeveel weken ze zitten
10 weken....
Hierbij is mijn vraag wat zegt slijmen
is slijmen altijd een teken van tocht?
of zegt het ook over iets anders?
verbij

Interesses: het vrouwlijke geslacht

Re: Slijmen

Berichtdoor dieterv » wo feb 17, 2010 16:12

Alst gewoon een slijmpje is betekent het weinig, staat het beest daarentegen ook nog extra te loeien of te stoeien WEL :!:
Bij twijfel gebeurt het soms dat ik de cervix wat masseer (via de endeldarm), soms komt dan een grote klodder slijm uit de kling en weet ik datk mag spermineren :yes:
Slijm alleen vind ik niet betrouwbaar genoeg, bij grote twijfel en zekerheid dat het dier nog niet drachtig is, spuit ik in dergelijke gevallen soms eens een low-budgetrietje (q) Meestal heb je dan na het insemineren wel door of het beest wel tochtig was of niet 8)
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Guus J » do feb 18, 2010 08:28

oud stageboer van mij vertelde me eens dat wanneer er puntig slijm aan hangt het 'tocht-slijm' is. Wanneer het taai hard slijm is met een bolletje onderaan is het 'dracht-slijm'

@dieter, waarom ga je met je prikstok in die koeien die je ziet slijmen??? je kunt ook 't vruchtje eruit pikken toch?
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor dieterv » do feb 18, 2010 11:34

guus j schreef:oud stageboer van mij vertelde me eens dat wanneer er puntig slijm aan hangt het 'tocht-slijm' is. Wanneer het taai hard slijm is met een bolletje onderaan is het 'dracht-slijm'

@dieter, waarom ga je met je prikstok in die koeien die je ziet slijmen??? je kunt ook 't vruchtje eruit pikken toch?

Prikstok? Tis gewoon manueel voelen ter hoogte van de cervix :yes:
Idd, tochtslijm is doorzichtiger en vloeibaarder dan drachtslijm :idea:
Als er kans is dat ze drachtig is ga ik zeker niet insemineren zonder deftige tochtverschijnselen :!:
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Guus J » za feb 20, 2010 09:19

dieterv schreef:
guus j schreef:oud stageboer van mij vertelde me eens dat wanneer er puntig slijm aan hangt het 'tocht-slijm' is. Wanneer het taai hard slijm is met een bolletje onderaan is het 'dracht-slijm'

Prikstok? Tis gewoon manueel voelen ter hoogte van de cervix :yes:
Idd, tochtslijm is doorzichtiger en vloeibaarder dan drachtslijm :idea:
Als er kans is dat ze drachtig is ga ik zeker niet insemineren zonder deftige tochtverschijnselen :!:

ok, dacht dat je meteen aant insemineren ging :oops:
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Keer terug naar Koe en gezondheid