Blauw uier

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Blauw uier

Berichtdoor Sander » di nov 14, 2006 23:58

De reacties over blauw uier in het topic over "colli voorkomen of behandelen" zijn naar hier verplaatst.
Bram schreef:Blauw uier kwam van doorliggen, uit onderzoek bleek dat het coli was.
Wel een paar keer een koe met blauw uier gehad, koeien gaan dan binnen een aantal uur dood, vroeger nog met noodslacht weg, tegenwoordig maar dood laten spuiten. Bij blauw uier sterft gedeelte van uier acuut af, wordt helemaal koud.

Ik kende dit fenomeen helemaal niet, tot vandaag. Gisteravond (23 uur) een 25% jersey kruislingvaars (die van 1,32) was erg sloom. Meende dat het beestje zucht in het uier had, maar dit bleek dus uierontsteking te zijn. Zowel linksvoor als linksachter. Voor leek niet best, achter viel nog mee. Flink ingespoten (nek + uier) en vanmorgen weer herhaald. Beestje had niet gevreten. Kom ik eind van de middag weer, is het uier linksvoor helemaal blauw en ijskoud. Dierenarts gebeld en ik was wel goed bezig moest alleen zwaardere injectoren gebruiken. Volgens hem gingen er ongeveer 1 op de 50 dood. We hadden haar al onder penicelline dus weinig keuze heb je dan. In het beste geval wordt ze driespeen, in slechtste geval kan ik haar morgen naar de straat slepen. Weer een ervaring rijker.... O ja de dierenarts had dit weekend 7 gevallen gehad! :?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor willemiek » do nov 16, 2006 21:46

Een paar maand geleden hadden wij een paar koeien die 's morgens een heel klein beetje vlokjes in de melk hadden, maar wel helemaal koud waren. Toen gelijk helemaal strak onder de peniciline gezet. Maar later op de dag konden ze niet meer lopen. Zelfs een gehad die toen de volgende ochtend dood was. Toen is er ook sprake van klebsiella geweest, maar nooit echt duidelijkheid over gekomen. Wie heeft er hier ook wel eens last van klebsiella gehad? Of was het geen klebsiella? Overigens na die paar gevallen geen last meer van gehad.
willemiek

Beroep: studente Mas
Interesses: melkvee

Berichtdoor Robert » vr nov 17, 2006 01:40

willemiek schreef:Een paar maand geleden hadden wij een paar koeien die 's morgens een heel klein beetje vlokjes in de melk hadden, maar wel helemaal koud waren. Toen gelijk helemaal strak onder de peniciline gezet. Maar later op de dag konden ze niet meer lopen. Zelfs een gehad die toen de volgende ochtend dood was. Toen is er ook sprake van klebsiella geweest, maar nooit echt duidelijkheid over gekomen. Wie heeft er hier ook wel eens last van klebsiella gehad? Of was het geen klebsiella? Overigens na die paar gevallen geen last meer van gehad.

DD?
Duidt de kou op een sterke samentrekking van de bloedvaten?
Vergiftiging?
Klebsiella heeft E-coli achtige verschijnselen. In korte tijd ernstige uierontsteking en ernstig ziek. Behandeling veelal niet succesvol.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor dubbeldoel » vr nov 17, 2006 02:08

Robert P schreef:
willemiek schreef:Een paar maand geleden hadden wij een paar koeien die 's morgens een heel klein beetje vlokjes in de melk hadden, maar wel helemaal koud waren. Toen gelijk helemaal strak onder de peniciline gezet. Maar later op de dag konden ze niet meer lopen. Zelfs een gehad die toen de volgende ochtend dood was. Toen is er ook sprake van klebsiella geweest, maar nooit echt duidelijkheid over gekomen. Wie heeft er hier ook wel eens last van klebsiella gehad? Of was het geen klebsiella? Overigens na die paar gevallen geen last meer van gehad.

DD?
Duidt de kou op een sterke samentrekking van de bloedvaten?
Vergiftiging?
Klebsiella heeft E-coli achtige verschijnselen. In korte tijd ernstige uierontsteking en ernstig ziek. Behandeling veelal niet succesvol.

Ben net terug van een spoedgeval en kon het niet laten even te checken op dit forum. Kan dan ook niet wachten om morgen pas te antwoorden.... :)

het koud aanvoelen = afsterven van dat gedeelte van het uier, begint met vernietiging weefsel en dus ook bloedvaten. Klebsiella: Heb er afgelopen zomer toch een aantal gezien'. Typisch is dat je in een korte periode plots meerdere gevallen hebt. Reageren nergens op. Relatie met zaagsel dat besmet is, hebben we onderzocht maar toch was er in het laatste geval waar ik bij was geen sprake van besmet zaagsel.
Typisch was dat het verse koeien waren, erg ziek, uier dat niet reageert op behandeling (dus er blijft waterig vocht uitkomen), niet willen eten en uiteindelijk doodgaan.
Meeste koeien met E.coli infectie krijg ik er wel door. Dat wil niet zeggen dat het kwartier er door komt. Toch zag ik een opmerking eerder dat iemand vertelde dat van de koeien met blauwuiers 1 op 50 doodgaat. Daar maak ik liever 1 op 2 van en die blijft leven.... ken nog geen enkele veehouder die zo'n rottend geval graag op stal heeft :evil:
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor Robert » vr nov 17, 2006 02:13

Tis toch wat zo'n veedokter. 8) snachts nog reageren. top.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor dubbeldoel » vr nov 17, 2006 02:24

Robert P schreef:Tis toch wat zo'n veedokter. 8) snachts nog reageren. top.

En ook nog het laatste woord willen hebben ook! :lol:
dubbeldoel

Berichtdoor BST » vr nov 17, 2006 03:15

dubbeldoel schreef:Klebsiella: Heb er afgelopen zomer toch een aantal gezien'. Typisch is dat je in een korte periode plots meerdere gevallen hebt. Reageren nergens op. Relatie met zaagsel dat besmet is, hebben we onderzocht maar toch was er in het laatste geval waar ik bij was geen sprake van besmet zaagsel.
Typisch was dat het verse koeien waren, erg ziek, uier dat niet reageert op behandeling (dus er blijft waterig vocht uitkomen), niet willen eten en uiteindelijk doodgaan.
Meeste koeien met E.coli infectie krijg ik er wel door. Dat wil niet zeggen dat het kwartier er door komt. Toch zag ik een opmerking eerder dat iemand vertelde dat van de koeien met blauwuiers 1 op 50 doodgaat. Daar maak ik liever 1 op 2 van en die blijft leven.... ken nog geen enkele veehouder die zo'n rottend geval graag op stal heeft :evil:

Dat van dat blauwuier klopt wel zo'n beetje. Wordt veroorzaakt door Staph. Aureus, of heb ik dat verkeerd DD. Vraagje aan DD: Hebben mastitisgevallen veroorzaakt door Klebsiella veelal niet dezelfde verschijnselen als Pseudomonas of Pyogenes (zomerwrang). Geen van allen valt te behandelen, maar ze hebben een verschillende bron van besmetting.
Liberalism: The triumph of emotions over common sense.
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor dubbeldoel » zo nov 19, 2006 16:13

Stef Booijink schreef:Dat van dat blauwuier klopt wel zo'n beetje. Wordt veroorzaakt door Staph. Aureus, of heb ik dat verkeerd DD. Vraagje aan DD: Hebben mastitisgevallen veroorzaakt door Klebsiella veelal niet dezelfde verschijnselen als Pseudomonas of Pyogenes (zomerwrang). Geen van allen valt te behandelen, maar ze hebben een verschillende bron van besmetting.

Echte blauwuiers worden veroorzaakt door E.coli. Net als Klebsiella zijn dit Gram - bacterien die met name in de omgeving voorkomen. Dus daar kun je eigenlijk niets aan doen behalve zaken in de omgeving aanpakken.
(droog,schoon, koeien die niet "moeten" liggen omdat ze te kreupel zijn of te ziek zijn). Staph aureus kan trouwens ook acute infecties veroorzaken en niet alleen maar veraantwoordelijk zijn voor chronische mastitis.

Ik wilde nog wat zeggen over koeien met een echte coli infectie, was ik gisteren vergeten: je hebt bij koeien 2 soorten dieren: de severe responder en de moderate responder op een coli infectie. En dat staat al vast voordat het dier een coli infectie krijgt. Dit is vrij nieuw onderzoek vanuit faculteit dgk in Gent, en dat wil in de praktijk zeggen dat er van te voren al vast staat of een dier erg of mild reageert op een coli infectie.
Ik zie dit heel duidelijk in de praktijk. Een vaarsje met een coli wordt vaak weer 4 kant, een oudere verse koe zeer ziek en 3 speen. Ben benieuwd of jullie dat ook zien :?:
Voor alle door jouw benoemde veroorzakers valt inderdaad te zeggen dat als ze toeslaan, ze de koe soms letterlijk de kop kosten of in ieder geval een groot waardeverlies van het dier geven.
Dus dan zoek je het in de preventie.... sterke koe fokken, huisvesting en ventilatie, jongveeopfok, droogstand ..... je kent de riedel waarschijnlijk al wel :wink:
dubbeldoel

Berichtdoor Sander » zo nov 19, 2006 16:58

Dubbeldoel: die opmerking van 1 op de 50 werd gemaakt door de dienstdoende veearts. Had tot vorige week totaal geen ervaring met blauwuier. Als je boeren spreekt hierover kennen de meesten dit wel. Bij de een gaan ze direct dood terwijl de ander ze nog steeds melkt (vaak driespeen). Wat adviseer jij als een melkveehouder je belt met het probleem blauwuier die inmiddels al onder antibiotica staat?
Sander

Berichtdoor dubbeldoel » zo nov 19, 2006 22:39

Sander schreef:Dubbeldoel: die opmerking van 1 op de 50 werd gemaakt door de dienstdoende veearts. Had tot vorige week totaal geen ervaring met blauwuier. Als je boeren spreekt hierover kennen de meesten dit wel. Bij de een gaan ze direct dood terwijl de ander ze nog steeds melkt (vaak driespeen). Wat adviseer jij als een melkveehouder je belt met het probleem blauwuier die inmiddels al onder antibiotica staat?

"Echte" blauwuiers kenmerken zich door het afsterven van het slechte kwartier. Dieren zijn erg ziek, gaan snel dood of hangen dagen op het randje. Je geeft ze alle goede zorgen die je als veehouder en dierenarts kan geven, dwz ook allerlei medicijnen, best voer, water via sonde etc. Na 2 dagen weet je wel welke kant het met dier opgaat, en kies je het beste voor euthanasie. Waarom? Als je het dier er al door krijgt, zit je weken met een rottend uier, een dier die te ziek is om gemolken te worden, honderden euro's aan kosten en een dier dat graatmager wordt en pas na enkele maanden weer gaat groeien. Daar heb je in mijn ogen geen melkkoeien voor en dus is de snelle manier (=euthanasie) de minst pijnlijke en de minst kostelijke.
Maar...
Er zijn echter ook dieren waar het uier aanvankelijk wel blauw is, maar de dieren daags na de eerste behandeling weer redelijk fit. Vaak zie je daarna ook geen afsterven van het aangetaste kwartier maar hard blijven en vaak opdrogen. Deze dieren zullen na enkele dagen weer toenemen in productie en wel weer de kost gaan verdienen.
Kortom Sander: afhankelijk van hoe het dier is, maak je samen een beslissing, meestal daags na de eerste behandeling. Maar de kortste weg is vaak wel de eerlijkste voor de koe en de veehouder.
dubbeldoel

Berichtdoor Sander » ma nov 20, 2006 00:05

Die vaars van ons valt er wat tussen in denk ik :?

Hadden haar al onder antibioticum (want uier was eerst niet blauw), dus dan doe je maar door, euthanasie kan altijd nog :roll: Inmiddels zijn we een week verder. LV is nog steeds blauw komen we verder ook niet aan, druppelt wat bloed uit speen. Andere kwartieren zijn inmiddels weer goed. Maar do/vr is de onderkant van het lichaam opgelopen, en is vrij hard. Beessie is daardoor erg stram, liggen doet ook zeer. In strohok gaat ze plat liggen zo heeft ze minder last. Ze is koortsvrij 38,5. Vreet/drinkt/herkauwt redelijk goed. Trekt dat vocht (of is het wat anders) vanzelf weer weg uit haar lichaam? Als ze nu weer minder wordt dan geef ik het maar op en laat haar euthanaseren
Sander

Berichtdoor BST » ma nov 20, 2006 01:37

Sander schreef:Maar do/vr is de onderkant van het lichaam opgelopen, en is vrij hard. Beessie is daardoor erg stram, liggen doet ook zeer. In strohok gaat ze plat liggen zo heeft ze minder last. Ze is koortsvrij 38,5. Vreet/drinkt/herkauwt redelijk goed. Trekt dat vocht (of is het wat anders) vanzelf weer weg uit haar lichaam? Als ze nu weer minder wordt dan geef ik het maar op en laat haar euthanaseren

Staat ze onder een ontstekingsremmer (een flunixine of zoiets) of onder de azium (dexomathozone)? Volgens mij gaan beiden zwelling tegen. Heb hier ook wel eens epiniphrine gebruikt tegen overmatige zwelling met wisseld resultaat. Ben benieuwd of Dubbeldoel daar ervaring mee heeft?
BST

Berichtdoor Sander » ma nov 20, 2006 22:00

geen idee wat werkzame stof is moet ik eerst op verpakking kijken :oops: De mastitis is behandeld met dofatrim en avuloxil/pathozone, ondanks dat kreeg ze koorts toen ingespoten met penstrepp 20-20. Koorts is weg en niet meer ingespoten.
Sander

Berichtdoor dubbeldoel » di nov 21, 2006 23:25

Sander schreef:Die vaars van ons valt er wat tussen in denk ik :?

Hadden haar al onder antibioticum (want uier was eerst niet blauw), dus dan doe je maar door, euthanasie kan altijd nog :roll: Inmiddels zijn we een week verder. LV is nog steeds blauw komen we verder ook niet aan, druppelt wat bloed uit speen. Andere kwartieren zijn inmiddels weer goed. Maar do/vr is de onderkant van het lichaam opgelopen, en is vrij hard. Beessie is daardoor erg stram, liggen doet ook zeer. In strohok gaat ze plat liggen zo heeft ze minder last. Ze is koortsvrij 38,5. Vreet/drinkt/herkauwt redelijk goed. Trekt dat vocht (of is het wat anders) vanzelf weer weg uit haar lichaam? Als ze nu weer minder wordt dan geef ik het maar op en laat haar euthanaseren

Je doet al je best, wat stef voorstelde: flunixine (bedozane, finadyne) maar ook ketofen helpt goed tegen zwelling, maar ook tegen pijn. Echter, de zwelling is denk ik (moeilijk op afstand achter toetsenbordje!!) stuwing door de aantasting van het uier, beschadiging melkader? of andere aders van uier. Bij deze uierontstekingen zie je soms het kwartier opdrogen, soms valt er plots een rot kwartier onderuit :roll:
Cortisonen (dexa, voreen) ben ik geen voorstander van omdat het dier geen koorts meer heeft, wel pijn en dexa onderdrukt ook afweer van het dier, die heb je nu net hard nodig!
Je doet lees ik alles al om het dier erdoor te krijgen, euth kan altijd nog.

Stef, epinefrine mogen we niet gebruiken bij runderen, heb er dan ook geen ervaring mee. Welke toepassingen gebruik je het dan?
dubbeldoel

Berichtdoor BST » wo nov 22, 2006 15:51

dubbeldoel schreef:Stef, epinefrine mogen we niet gebruiken bij runderen, heb er dan ook geen ervaring mee. Welke toepassingen gebruik je het dan?

Ik heb hier een flesje staan voor koeien die acute shock hebben na bijvoorbeeld een vaccinatie of een allergische aanval na een bepaald medicijn. Eén van de dierenartsen redeneert dat epinifrine zucht verminderd omdat het de bloedvaten laat samentrekken. Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd, maar kan niet zeggen dat het een wondermiddel is voor zucht.
BST

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid