Pyrogenium

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Pyrogenium

Berichtdoor Leanne » ma feb 21, 2011 22:19

Ik ben vandaag 2 flesjes wezen halen, samen met coffee(iets eetlust opwekkends uit dezelfde serie)

Hebben probleemgevalletje bij een koe.. 2 weken geleden gekalfd van helaas dode tweeling(wel volgroeide kalveren) en nageboorte was er ook snel af :( . Ze wil niet opstarten! Ze geeft ca 20 liter per dag, maar eet te weinig, eigenlijk alleen wat hooi en wat bix, maar geen maïs of gras! Temperatuur is goed en baarmoederontsteking is het niet! Ook geen lebmaagdraaing. De dierenarts is er al bij geweest, en hebben haar een aantal dagen met antibiotica behandeld! Dat hielp ook maar weinig, soms 1 dag verbetering, maar dan weer hetzelfde :? !
Daarom dit maar eens proberen, ditmaal dus wel, baat het niet dan schaadt het niet! Normale antibiotica helpt niet...

Ik denk niet dat koeien zelf last hebben van het Placebo effect :roll: , en als het werkt, dan kan een veehouder dat alleen constateren. Ik denk dat boeren nuchter genoeg zijn om hier niet meer in te trappen! :idea: En als je het gebruikt bij verhoogd celgetal, en bij de volgende MPR is het weer laag.. en dat in meerdere gevallen, zal wel heel toevallig zijn als al die koeien denken ik heb een spuitje gehad, dus laat ik mijn celgetal maar weer omlaag gaan!

Wij gaan het hier igg eens uittesten! :wink:
Leanne

Beroep: Student CAH> WUR
Interesses: Fokkerij, gezondheid en ondernemerschap

Berichtdoor Johannes » ma feb 21, 2011 22:55

Leanne schreef:Ik denk niet dat koeien zelf last hebben van het Placebo effect :roll:

Dat denk ik ook niet :no: om de simpele reden dat ze daar te dom voor zijn :idea: :!: :D
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Kristof » ma feb 21, 2011 22:58

vorige week is er in Schothorst een grote vergadering geweest over melkvee.

de meeste veevoederproducenten uit de Benelux kloegen daadwerkelijk van een toegenomen probleem bij transitiekoeien.

mycotoxines en endotoxines spelen volgens consensus een grote rol al mag je nooit veralgemenen en moet geval per geval bekeken worden.

screening van je TMR(en droogstandrantsoen) op deze toxines is nooit verloren. het geeft een idee waar je problemen vandaan kunnen komen.

@Pieter: ik beweer hier niet dat het product in onderwerp niet werkt en veroordeel geenszins veehouders die er tevreden mee zijn, maar wens wel te wijzen op een mogelijke oorzaak van problemen.
hoe dan ook blijft het onderwerp een symptomatische oplossing.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor hulsteins » ma feb 21, 2011 23:30

Johannes schreef:
Leanne schreef:Ik denk niet dat koeien zelf last hebben van het Placebo effect :roll:

Dat denk ik ook niet :no: om de simpele reden dat ze daar te dom voor zijn :idea: :!: :D

in dat geval heeft er dus niemand last van het placebo-effect :?: :?: :idea: :?:

das ook logisch ook , want de koeien nemen niet zelf het besluit om dit wondermiddel te nemen !
maar de boer , als ie eenmaal heeft besloten om er alles aan te doen om de koe er weer bovenop te helpen ,
gaat vervolgens ook 4 X per dag een emmer lauw water voeren / hooi verversen enz
en vooral daarna interpreteren of:
-het vooruit gaat of niet
-doorgaan/niet opgeven of noodslacht
-middel heb geholpen of niet
Maar hoe was 't verlopen als ie niks geen wondermiddel had toegepast maar wel al die extra zorg ?

het placebo-effect is dus volledig in het hoofd van de boer
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Henk » vr feb 25, 2011 14:55

Leanne schreef:Ik ben vandaag 2 flesjes wezen halen, samen met coffee(iets eetlust opwekkends uit dezelfde serie)

Hebben probleemgevalletje bij een koe.. 2 weken geleden gekalfd van helaas dode tweeling(wel volgroeide kalveren) en nageboorte was er ook snel af :( . Ze wil niet opstarten! Ze geeft ca 20 liter per dag, maar eet te weinig, eigenlijk alleen wat hooi en wat bix, maar geen maïs of gras! Temperatuur is goed en baarmoederontsteking is het niet! Ook geen lebmaagdraaing. De dierenarts is er al bij geweest, en hebben haar een aantal dagen met antibiotica behandeld! Dat hielp ook maar weinig, soms 1 dag verbetering, maar dan weer hetzelfde :? !
Daarom dit maar eens proberen, ditmaal dus wel, baat het niet dan schaadt het niet! Normale antibiotica helpt niet...

Ik denk niet dat koeien zelf last hebben van het Placebo effect :roll: , en als het werkt, dan kan een veehouder dat alleen constateren. Ik denk dat boeren nuchter genoeg zijn om hier niet meer in te trappen! :idea: En als je het gebruikt bij verhoogd celgetal, en bij de volgende MPR is het weer laag.. en dat in meerdere gevallen, zal wel heel toevallig zijn als al die koeien denken ik heb een spuitje gehad, dus laat ik mijn celgetal maar weer omlaag gaan!

Wij gaan het hier igg eens uittesten! :wink:

as medicijn al niet helpt of nee, as je er geen notoe van hept wat er aan de hand is medda beest, zou ut mij verrassen dat wat homopatisch spul iets kan toevoegen.
Ik hoop dat ut je lukt (y) mar hier was zoiets allang de brug op gegaan :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Leanne » vr feb 25, 2011 22:47

Henk schreef:as medicijn al niet helpt of nee, as je er geen notoe van hept wat er aan de hand is medda beest, zou ut mij verrassen dat wat homopatisch spul iets kan toevoegen.

Heb haar 3 x met 15ml Coffea gespoten, was toevallig dag dat ik verder niet thuis(in de stal) was.. dus ook geen zichtbare verbetering waar kunnen nemen! Ging igg niet slechter! Vandaag voor de zekerheid nog een keer tochtig gespoten om evt opschonen te bevorderen!

Het is een coverkoe van de Holstein International Zomer 2009.. niet de minste van stal dus.. dus gaat ook voorlopig de brug nog niet op hoop ik :?
Foto:
Afbeelding
Leanne

Berichtdoor Stef hooijman » za feb 26, 2011 00:58

Leanne schreef:
Henk schreef:as medicijn al niet helpt of nee, as je er geen notoe van hept wat er aan de hand is medda beest, zou ut mij verrassen dat wat homopatisch spul iets kan toevoegen.

Heb haar 3 x met 15ml Coffea gespoten, was toevallig dag dat ik verder niet thuis(in de stal) was.. dus ook geen zichtbare verbetering waar kunnen nemen! Ging igg niet slechter! Vandaag voor de zekerheid nog een keer tochtig gespoten om evt opschonen te bevorderen!

Het is een coverkoe van de Holstein International Zomer 2009.. niet de minste van stal dus.. dus gaat ook voorlopig de brug nog niet op hoop ik :?
Foto:
Afbeelding

een showkoe is nog lang geen boeren melkkoe :lol: :lol: :lol:
beetjuhh melk makenn.. :P
Stef hooijman

Beroep: farmer
Interesses: voer en melk

Berichtdoor Stef hooijman » za feb 26, 2011 01:00

Leanne schreef:

Foto:
Afbeelding

een showkoe is nog lang geen boeren melkkoe :lol: :lol: :lol:
beetjuhh melk makenn.. :P
Stef hooijman

Beroep: farmer
Interesses: voer en melk

Berichtdoor Leanne » za feb 26, 2011 14:15

Stef hooijman schreef:een showkoe is nog lang geen boeren melkkoe :lol: :lol: :lol:

Je boodschap is in 1x ook wel duidelijk :P :shock:
Zeker meeeens, maar het drijft je misschien iets verder om een koe er door heen te krijgen! Doel is het fokken van een boeren melkkoe die ook meekan naar de show!

Door het staltype is het goed mogelijk zieken koeien wat meer aandacht/gerichter te voeren zonder dat dit veel extra tijd kost! Proberen haar er dus gewoon doorheen te slepen :?
Leanne

Berichtdoor Johannes » za feb 26, 2011 14:40

Zo fokken we hier boerenkoei:

"Hei :)

Dokk har fått et seminokseemne i fjøset.

Det er ku nr. 167 Alie-B som fikk en oksekalv 12/2-11 med nr. 655

Dessverre så er kua hormonbehandla to ganger og behandla for melkfeber to ganger.
Dette gjør at kua med kalven blir avvist som seminokseemne"

Stierkalf is op voorhand dus afgewezen door geno wegens hormoon en melkziektebehandelingen moeder :idea: (y) (y)
In NL, laat staan US of CA heeft men ueberhaupt geen idee wat de stiermoeder allemaal heeft gehad (n) RULE :!: :cheers:
Johannes

Berichtdoor boer pieter » za feb 26, 2011 16:05

kijken ze hier ook na bij stier moeders
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kristof » zo feb 27, 2011 13:01

Johannes schreef:Zo fokken we hier boerenkoei:

"Hei :)

Dokk har fått et seminokseemne i fjøset.

Det er ku nr. 167 Alie-B som fikk en oksekalv 12/2-11 med nr. 655

Dessverre så er kua hormonbehandla to ganger og behandla for melkfeber to ganger.
Dette gjør at kua med kalven blir avvist som seminokseemne"

Stierkalf is op voorhand dus afgewezen door geno wegens hormoon en melkziektebehandelingen moeder :idea: (y) (y)
In NL, laat staan US of CA heeft men ueberhaupt geen idee wat de stiermoeder allemaal heeft gehad (n) RULE :!: :cheers:

twee keer behandeld met hormonen en twee keer tegen melkziekte en afgekeurd?
weten ze dan niet dat deze behandelingen vnl voorgekomen zijn uit voedingsfouten en weinig te maken hebben met genetica vermits secundair? erfelijkheidsgraad(h²) vruchtbaarheid(TKT)=0,05; melkziekte h² is ook laag ( behalve behandelde koeien met COF hebben tot drie maal meer kans op dochters met hetzelfde probleem)
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Johannes » zo feb 27, 2011 13:49

Kristof schreef:twee keer behandeld met hormonen en twee keer tegen melkziekte en afgekeurd?
weten ze dan niet dat deze behandelingen vnl voorgekomen zijn uit voedingsfouten en weinig te maken hebben met genetica vermits secundair? erfelijkheidsgraad(h²) vruchtbaarheid(TKT)=0,05; melkziekte h² is ook laag ( behalve behandelde koeien met COF hebben tot drie maal meer kans op dochters met hetzelfde probleem)

Op zich heb je daar gelijk in, maar er geldt voor zoveel zaken dat de milieucomponent erg groot is. 30 jaar geleden zagen velen selectie op celgetal/mastitis ook als onrendabel en onbegonnen werk, en zie de situatie vandaag :idea: :wink:
Verder ligt de erfelijkheidsgraad (h²) niet vast, dwz deze kan groter worden indien dat van belang is voor het dier, selectie op een onderdeel geeft op (zeer) lange termijn dus een grotere h² voor een kenmerk :idea: Interresant is dat bepaalde rassen die zeer sterk op 1 of enkele "economische" kenmerken zijn geselecteeerd, verminderde weerstand tegen zieken zijn gaan vertonen, bij de NRF is dat niet het geval :no: Toeval :?:

Praktisch is het ook geen probleem om dit soort selectie toe te passen binnen de NRF populatie, dit omdat de gehele populatie in de screening van stiermoeders meedoet :arrow: voor dit dier 10 gelijkwaardige dieren die wel een "schone" ziektekaart hebben :idea: De keuze is dan eenvoudig.

Ook in Oostenrijk wordt men wakker, en probeert men Noorwegen te imiteren :lol: :
"Ab dieser Zuchtwertschätzung sind die Gesundheitszuchtwerte offiziell. Dies bedeutet, dass die Werte für die Merkmale Mastitis, frühe Fruchtbarkeitsstörungen, Zysten und Milchfieber einen fixen Bestandteil des Vererbungsbildes eines geprüften Stieres bilden. Nicht, bzw. noch nicht berücksichtigt sind diese Zuchtwerte für Gesundheitsmerkmale im Gesamtzuchtwert. "
Johannes

Berichtdoor Erik S. » zo feb 27, 2011 14:41

Vanuit de wetenschappelijke school is homeopatisch uiteraard onzin en de homeopatische 'sector' heeft door veel kwakzalverij ook niet op alle fronten hoge ogen gegooit :no:

Feit is, antibiotica gebruik moet teruggebracht worden, hoe verder hoe beter :!:

Maar zolang mensen vertrouwen op regulieren antibiotica en als deze niet werkt dan pas als laatste redmiddel homeopatisch proberen en zijn dan verwonderd dat het niet werkt schiet het niet op :no:
Ga maar is na hoeveel homeopatisch je zelf eigenlijk gebruikt: mintzalf?, voor je eigen de collectie van dr. A. Vogel :?:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Hopke » zo feb 27, 2011 15:34

De koe zelf zal zich wel niet bewust zijn van het wel of niet toegediend krijgen van een middel ja of te nee.
De boer alleen wel en als deze daardoor eens vaker bij de koe kijkt met een instelling van het komt wel goed met jou in plaats van goh ik weet niet wat ik met jou moet, ja dat kan ook wel een bepaald effect oproepen natuurlijk.
Verder is die extra aandacht van schoon hooi en water natuurlijk ook wel fijn :D

Zelf ben ik niet zo van het homeopatisch. Ikzelf heb er nog nooit baat bij gehad.
Verder ben ik niet zo op het algemeen behandelen van elk klein symptoom.
Als je door deze kleine dingen te onderdrukken een groot probleem over het hoofd ziet en dit op deze manier een lange tijd kan blijven sluipen voor het tot een grote uitbraak leid kan het ook wel eens raar mis gaan.
Als je iets aanpakt moet je het ook gewoon goed doen vind ik zelf.

Maar al zou het nou wel of niet wetenschappelijk te bewijzen zijn, eigen ervaring met product bepaald toch al snel of iemand ermee door gaat of niet. Zo'n product kost geld, maar het onderzoek naar het wel of niet werken kost ook geld dus dat kun je ook gewoon overslaan. Als het bevalt kopen mensen het toch wel weer. :yes:
Hopke

Beroep: Scholier
Interesses: Allemaal beestjessss

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid