Drachtig of niet

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Drachtig of niet

Berichtdoor fake mulder » di jun 07, 2011 20:19

Als Hobbyboer heb ik een vraag aan U allen,
Het gaat namelijk om het volgende,
2 jaar terug heb ik uit schwarzwald 2 Hinterwälder koe kalfjes gehaald dit is een zeldzaam ras en we dachten als we dan toch iets willen dan liever een ras die met uitsterven bedreigd wordt.
Vorig jaar Mei mocht ik weer naar baden wurtenberg en heb toen een jonge bolle 3 maand en een koe kalf van 5 maand meegenomen

Inmiddels lopen de dieren al ruim een jaar samen in een natuurgebied in Duitsland alwaar we ook wonen.
Hoe kom ik er nou achter of de koeien dragend zijn ik moet er wel bij zeggen dat de Bolle niet erg hoog is dus of hij bij de koeien kan weet ik niet ik heb wel gezien dat hij op 29 Dec 2010 de kleinste koe heeft gedekt maar of deze drachtig is???

Nu valt mij op dat een van de koeien wel wat een uier krijgt kan dat komen doordat ze drachtig is of kan het ook komen door de overmaat aan gras wat ze nu hebben.

Ben benieuwd.
fake mulder

Re: Drachtig of niet

Berichtdoor Johannes » di jun 07, 2011 22:25

Ik ben ook erg benieuwd, enwel waarom je koeien koopt als je dr geen verstand van hebt :?: :?
Een veearts of inseminator kan de dieren opvoelen en al dan niet dracht constateren, en globaal de kalfdatum aangeven :idea:
In sjokola zitten insecten, in melk stront :idea:
Johannes

Beroep: Youtobber
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor hulsteins » di jun 07, 2011 22:52

waarschijnlijk drachtig (alle 2)
zo'n 5 maanden
de natuur gaat meestal gewoon z'n gang :
stier was in dec dekrijp , koeien hadden ook de leeftijd , dekking gesignaleerd
en na 4,5 à 5 maanden uieren ze altijd een beetje op

dat wordt dus koekalverij op 1 okt. in de rimboe
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor fake mulder » wo jun 08, 2011 05:39

Ik zou willen reageren op Johannes,

Ik wil er verstand van krijgen daarom heb ik me aangemeld bij dit forum maar als het alleen maar is voor degene die al verstand hebben van koeien dan ben ik inderdaad verkeerd.
Ipv. die opmerking had je ook je kijk op koeien met anderen kunnen delen die blijkbaar minder kijk hebben op koeien dan U zelf.

Hulsteins, Bedankt hier kan ik wat mee.
fake mulder

Berichtdoor M H » wo jun 08, 2011 07:05

zet wel de goede datum van waarscchijnlijke dekking op de kalender, anders wordt je een keer onaangenaam verrast, en kan het wel eens fout gaan met kalven, of je gaat 20 dagen voor niets s'nachts uit bed.

dracht duurt ongeveer 280 dagen
dus rond 1 oktober goed op gaan letten
M H

Berichtdoor Erikjan » wo jun 08, 2011 07:34

fake mulder schreef:Ik zou willen reageren op Johannes,

Ik wil er verstand van krijgen daarom heb ik me aangemeld bij dit forum maar als het alleen maar is voor degene die al verstand hebben van koeien dan ben ik inderdaad verkeerd.
Ipv. die opmerking had je ook je kijk op koeien met anderen kunnen delen die blijkbaar minder kijk hebben op koeien dan U zelf.

Ik ben het helemaal met Johannes eens. Waarom koop je dieren zonder dat je er verstand van hebt. Enige basiskennis is wel nodig. Verwaarlozing van dieren zie je hoofdzakelijk bij burgers. Vergeten de dieren te ontwormen en te bekappen. Kippen met kalkpoten (mijten) zijn meer regel dan uitzondering en laatst zag ik nog minivarkens die vergingen van de schuft.
Als je geen verstand (kijk) op runderen hebt is het moeilijk om de eerste signalen op te vangen dat een rund ziek is/wordt.
Ik zou eerst maar een een boek kopen waarin het houden van runderen wordt beschreven. Dan had je ook de drachtduur van een rund kunnen lezen (basiskennis).
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Henk » wo jun 08, 2011 07:46

fake mulder schreef:
Nu valt mij op dat een van de koeien wel wat een uier krijgt kan dat komen doordat ze drachtig is of kan het ook komen door de overmaat aan gras wat ze nu hebben.

Redenatie van fake hoeft zo gek nog niet te zijn... Beesjes die te hard gevoerd worden vormen vetweefsel in het uier waardoor ze ook iets 'opuieren'...
Maar aangezien er een stier bij loopt is de kans op dracht wel groter denk ik, ook al vanwege het feit dat ze in natuurland lopen en daar wordt je niet snel vet van :no:
Zorg dat je de dekdata noteert, tel er 9 maanden bij en je weet wanneer je kalfjes ongeveer komen.

fake, ik zou assik jou was wel de basiskennis van runderen proberen onder de knie te krijgen. Dit voorkomt teleurstellingen bij je veestapel(tje) :yes: Om te beginnen zou je 'even' 8) alle topics van dit forum door kunnen spitten :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wimk » wo jun 08, 2011 07:50

Dan moet je wel opschieten anders zijn er eerder kalfjes dan dat je alle topics gelezen hebt :mrgreen:
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor Koeienboer Jannes » wo jun 08, 2011 08:26

:mrgreen: (y)
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor Erikjan » wo jun 08, 2011 08:55

Henk schreef:
fake mulder schreef:

Redenatie van fake hoeft zo gek nog niet te zijn... Beesjes die te hard gevoerd worden vormen vetweefsel in het uier waardoor ze ook iets 'opuieren'...
Maar aangezien er een stier bij loopt is de kans op dracht wel groter denk ik, ook al vanwege het feit dat ze in natuurland lopen en daar wordt je niet snel vet van :no:
Zorg dat je de dekdata noteert, tel er 9 maanden bij en je weet wanneer je kalfjes ongeveer komen.

fake, ik zou assik jou was wel de basiskennis van runderen proberen onder de knie te krijgen. Dit voorkomt teleurstellingen bij je veestapel(tje) :yes: Om te beginnen zou je 'even' 8) alle topics van dit forum door kunnen spitten :idea:

Of er loopt een zuiger tussen :wink:
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor coen dp » wo jun 08, 2011 10:19

Henk schreef:fake, ik zou assik jou was wel de basiskennis van runderen proberen onder de knie te krijgen. Dit voorkomt teleurstellingen bij je veestapel(tje) :yes: Om te beginnen zou je 'even' 8) alle topics van dit forum door kunnen spitten :idea:
het boek koesignalen is ook een aanrader (y) en bijzonder informatief :yes: voor iedereen hier overigens
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor fake mulder » wo jun 08, 2011 11:08

Wacht even....

Voor degene die denken dat ik geen dieren ken, wil ik toch even wat recht zetten.
We hebben een hobby biohof gecertificeerd reeds 10 jaar waar we varkenshouden, kippen hebben,schapen fokken en nu dus ook koeien hebben.
In de 10 jaar dat we bezig zijn is de veearts precies 2 maal bij ons op bezoek geweest omdat er een probleempje was met een van onze dieren.mij dunkt dit zegt genoeg.

Voordat ik ben begonnen met zogenaamde moeder koeien herde hebben we 5 jaar stiertjes opgefokt tot 1,5 jaar oud wanneer ze naar de slacht gingen hier is trouwens nooit een veearts bij geweest omdat ze ziek ofzo waren. dus denk niet dat ik helemaal dom ben.
We hebben alleen nog nooit koeien gehad dus is het toch niet zo erg om zo info te vergaren
fake mulder

Berichtdoor Henk » wo jun 08, 2011 11:15

Je bent gewoon welkom hier fake (y) , net as iedereen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Johannes » wo jun 08, 2011 12:44

fake mulder schreef:Ik zou willen reageren op Johannes,

Hulsteins, Bedankt hier kan ik wat mee.

Ik heb je vraag opzich beantwoord, dus ik denk niet dat je veel te klagen hebt :idea: Maar ik begrijp dat je idd met vallen en opstaan "het vak" wil leren, arme koei :|

Verder leek het me beter dat er een deskundig persoon eens bij de koetjes ging kijken, om enerzijds het welvaren van de dieren te beoordelen, anderzijds voor jouw, om vragen aan te stellen :wink: , dan een uitspraak te doen op basis van de tamelijk summiere informatie die je verstrekt :idea:
In sjokola zitten insecten, in melk stront :idea:
Johannes

Beroep: Youtobber
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Karla » wo jun 08, 2011 14:32

Ik heb dit topic naar Koe en Gezondheid verplaatst.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid