Antibiotica misbruik door veehouders?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Antibiotica misbruik door veehouders?

Berichtdoor MelkboerLuc » di jul 26, 2011 13:43

De laatste tijd kan je geen boekje meer opendoen, geen krant meer openslaan of geen voordracht meer volgen of ze slaan je om de oren dat het antibioticagebruik omlaag moet.
Waarom worden wij alleen als boeman aangewezen?
Mensen eten elke dag in bedrijfsrestaurant of snelle hap de grootste troep, alle voorverpakte voedingsmiddelen staan bol van de supplementen en E-hulpstoffen waarvan zovele producten een max grens hebben, en de meeste fabrikanten flirten net boven of onder die grens. Is dit nog allemaal normaal.
Mensen krijgen allerlei gekke ziektes of genezen minder snel, en dan krijgen wij de schuld.
Erg gemakkelijk natuurlijk, men kan in kilogrammen of tonnen zeggen wat er verbruikt wordt in de veehouderij, de één al intensiever dan de ander.
In alle landbouwboekjes staat dat het antibiotica gebruik omlaag moet omdat"we te veel gebruiken".
Mijn vraag nu: slaat dit ergens op?

Er gaat hier en op bijna alle bedrijven geen liter melk in de tank die niet getest (en 100% vij) is van antibiotica
Terug in de fabriek wordt weer alles getest
Er staan enorme boetes op het leveren van antibiotica vervuilde melk en vlees.
Dan zal je je als veehouder toch wel 2 keer bedenken om iets malafide te doen?

Is dit niet weer eens één van de vele hypes dat het hip en hot is om dit ter discussie te stellen.
Onderzoekers verdienen weer veel via diverse projectjes waar men dit alles gaat in kaart brengen
Pseudo firma's reiken nieuwe middelen en methodes aan om het antibiotacagebruik te omzeilen of vermijden.

Als je 50/u mag rijden in een bepaalde wijk, en je houdt je daar aan, moet je dan in vraag stellen of die bestuurder die 40 rijdt misschien wel als gangster mag behandeld worden?

Ik lees de boekjes, zie de programma’s, hoor de vragen.
Telkens weer voel ik mij een stukje geviseerd en als gangster behandeld omdat ik een geneeskundige handeling doe. Om een ziek dier te helpen.
Ben ik dan zo’n “misbruiker" van antibiotica?
Als een koe uierontsteking heeft dan plaats ik wat antibiotica in de speen, ongeveer 6 melkmalen. Dit is een tube van 10 grammen en daarvan zit minder dan 1 gram actieve stof antibiotica in. Maal 6 is dus in theorie 6 grammen op een levend gewicht van die koe van 600 kg, dus een verhouding van 1 op 100.000. Ik wacht dan 3 dagen, volgens de bijsluiter en dan test ik die melk van die koe met een zeer betrouwbare test en als het goed is dan geef ik de melk van die koe mee naar de fabriek, bij mij wordt die melk verdund door de melk van 80 andere koeien, in de tankwagen is er een verdunning van 1000 koeien.

Ik heb de indruk dat een aantal mensen, journalisten, onderzoekers belanghebbenden het een beetje als persoonlijke dada gaan beschouwen om daar telkens weer over te berichten, en telkens weer die veehouder gaan zwart zetten die het beste voor heeft met zijn dieren.

Ben ik verkeerd als ik alle belanghebbenden een beetje meer sereniteit en terughoudendheid vraag in hun overwegingen?
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Re: Antibiotica misbruik door veehouders?

Berichtdoor Henk » di jul 26, 2011 14:54

Je hoort nu regelmatig verhalen over resistentie bij de mens tegen bepaalde penicilines. Assik ut allemaal goed begrijp, en da zal wel weer niet, dan is de mensheid eik door de jaren heen 'geënt' met antibiotica door onmeetbaar residue in melk en vlees.
Hierdoor raakt het lichaam gewend aan dat grei zodat er onder bepaalde omstandigheden waarbij de weerstand zwaar int geding komt, een medicijn in de vorm van een soortgelijk antibioticum niet wil doen wat er verwacht wordt dattie zou doen.

Ben het in zoverre mit Luc eens dajje een ziek dier wil beter maken en dan is antibiotica vaak een uitkomst.
Groot probleem in dez is dat er @ de moment geen middelen zijn om het allerlaatste residue van een medicijn te kunnen aantonen. Iedereen kent de nageboortecapsules; 15 jaar geleden mocht je de melk gewoon leveren van een koe met een nageboortecapsule dr in :yes: , tegenwoordig mag ut niet :no: De capsule is nog precies eender als toen en je vindt het residue niet terug in de melk... :idea:

En zo zijn er meer stadia van geneesmiddelen die niet te meten zijn :no: Stel je pakt een mastitisinjector; na behandeling hiermee issut vaak 6-10 melkmalen de melk appart houden. Is dan de laatste peniciline dr werkelijk uit :?: of is de hoeveelheid niet meer te meten :?: Die paralel kujje maken naar alle medicijnen; ook soorten die bij de mens gebruikt worden :!: en daar zit 'm ut grootste gevaar :idea:

Ik heb er weiters geen verstand van maar zou het mogelijk zijn apperatuur te ontwikkelen die de aller-allerkleinste hoeveelheid antibiotica kan meten :?: En zoja; veranderen de wachttijden van de medicijnen dan van x-dagen in x-weken... :? :roll:

Ik denk iig alvast bij de basis beginnen, dwz minimaal medicijnen gebruiken bij het vee. Uiteraard issut peanuts wat wij in de koeielarij gebruiken tov de varkens, kippen, vleeskalvers aber toch zal een ieder zijn of haar eigen verantwoordelijkheid moeten nemen in deze :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor verbij » di jul 26, 2011 15:46

maar heeft het alleen met de veehouderij te maken?
de weestand van de gemiddelde mens is toch ook flink achteruit gegaan?
als je naar een dokter/ziekenhuis gaat voor het een of ander,
krijg je toch ook meestal een doosje pillen mee.

Vind wel dat ze verder moeten kijken dan alleen de landbouw.
verbij

Interesses: het vrouwlijke geslacht

Berichtdoor MelkboerLuc » di jul 26, 2011 16:44

eigenlijk moet je vooral de laatste zin van mijn betoog lezen: is het echt nodig dat wij iedere keer weer door het strot geduwd krijgen dat wij schuldig zijn.

Ik heb niet het gevoel dat ik schuldig ben

maar ik voel me steeds slechter als ik het iedere keer weer moet lezen
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » di jul 26, 2011 18:24

Het gaat in deze niet over antibioticaresiduen in melk of vlees (daar zijn zoals gezegd goede testen voor). Het gaat om resistente bacterien, die in veel vleesproducten aangetoond worden (met name kip). Deze resistente bacterien ontstaan door selectie, recht van de sterkste. Bacterien kunnen bepaalde genen vormen, waardoor ze minder gevoelig of zelfs ongevoelig worden voor bepaalde antibiotica. Als deze bacterien in de voedselketen komen, kunnen ze mensen besmetten (met of zonder ziekteverschijnselen) Mensen kunnen zo dragers worden van deze bacterien (vaak dierhouders, misschien ook dierenartsen (weet ik niet)). Als deze dragers in ziekenhuis operatie ondergaan kan het dus zijn dat ze wondinfectie krijgen met resistente bacterie. En dan ben je kort gezegd de l*l
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Koetjeboe » di jul 26, 2011 19:22

ik ben 2 jaar geleden naar GD in deventer geweest en daar een verhaal aangehoord over uierontsteking en antibiotica. Als je een koe niet lang genoeg behandeld blijven er ziekteverwekkers over, die zijn niet doodgegaan, de ziekteverwekkers kunnen dan resistentie opbouwen omdat ze niet zijn gedood,hierbij zou je kunnen stellen 'what doesn't kill you makes you stronger', en er werd ook verteld dat een behandeling eigenlijk wel 6 dagen minimaal moest duren bij uierontsteking :shock: Omdat er dan meestal niks overblijft, er werd ook gezegd dat de behandelingsduur die op het pakketje staat dus eigenlijk veeeeel te kort is. Dus eigenlijk kun je beter zeggen, we gebruiken te weinig antibiotica bij de behandeling van uierontsteking.
Koetjeboe

Beroep: student
Interesses: Veevoeding, Fokkerij, GELD

Berichtdoor Frans-Jan » di jul 26, 2011 22:01

Koetjeboe schreef:ik ben 2 jaar geleden naar GD in deventer geweest en daar een verhaal aangehoord over uierontsteking en antibiotica. Als je een koe niet lang genoeg behandeld blijven er ziekteverwekkers over, die zijn niet doodgegaan, de ziekteverwekkers kunnen dan resistentie opbouwen omdat ze niet zijn gedood,hierbij zou je kunnen stellen 'what doesn't kill you makes you stronger', en er werd ook verteld dat een behandeling eigenlijk wel 6 dagen minimaal moest duren bij uierontsteking :shock: Omdat er dan meestal niks overblijft, er werd ook gezegd dat de behandelingsduur die op het pakketje staat dus eigenlijk veeeeel te kort is. Dus eigenlijk kun je beter zeggen, we gebruiken te weinig antibiotica bij de behandeling van uierontsteking.

Ik gebruik ook al een hele poos mastitis injectoren langer door, er staat 3 injectoren per kuur maar ik gebruik er minimaal 4. Ik had teveel last van koeien die een tijdje na de beahndeling weer mastitis terug kregen en die waren dan ook moeilijker te behandelen. Geef ook meestal een kuur in de spier erbij en zeker altijd een pijnstiller. Sinds ik dat doe is het celgetal en het aantal mastitis gevallen enorm gedaald :yes: :yes:
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor Johannes » di jul 26, 2011 22:09

Een AB behandeling doe je of goed, of je geeft geen behandeling :idea: :yes:

@Luc; als je die stukjes vervelend vindt om te lezen sla je ze gewoon over :idea: 8)
Kvind de melkveehouderij niet bij uitstek DE sector die zich aan AB gebruik te buiten gaat, neemt niet weg dat het best minder kan. Kzie zelf liever geen "Deense" toestanden waarbij men bij de hand wordt genomen, hoeft ook niet aangezien een technisch correcte omgeving & een juiste verzorging hand in hand gaan met laag AB verbruik alsmede een $$$ reslultaat :!: Kortom een positieve insteek ipv kont tegen krib :D
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor van wijk » di jul 26, 2011 22:44

Probleem zit niet bij het curatief werken met antibiotica, zolang je de kuur afmaakt is er weinig aan de hand.
Het grote probleem is het preventief gebruik van AB. Daar bouw je de grote resistentie mee op.
En de melkveehouderij wordt wel degelijk preventief AB toegepast........... bij het droogzetten. Dat is in 30 jaar tijd er gewoon ingestampt door de industrie en nu denken we dat we niet meer zonder kunnen.
Als je het preventief gebruik stopt gebruikt de sector zomaar 60 -70 procent minder. Kun je met een "schoon geweten" AB gebruiken waar het voor bedoeld is....... curatief dus.

En...... er zijn er ook die al jaaaren helemaal AB- vrij werken ... t kan best. :mrgreen:
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor hannibal » di jul 26, 2011 23:18

MRSA :idea:

De bacterie die ongevoelig is voor penicilline :idea:

En wist je dat 80% van de veehouders (ook dierenartsen :wink: ) drager is van deze bacterie :?:
maar zolang je niet ziek bent, heb je er geen last van :no:
Maar als je ziek bent (ernstig), en deze bacterie steekt zijn kop ook op, dan is het wel vaak einde verhaal voor deze persoon. (omdat antibioticum niet werkt)

Daarom worden veehouders vaak appart gezet in het ziekenhuis, als ze ziek zijn, aparte kamer met hygiene sluis, dokters en zusters ontsmetten hun handen, en dragen aparte jassen, puur tervoorkoming van de besmettings overdracht van mrsa :idea:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor Guus J » wo jul 27, 2011 08:34

duidelijke uitleg hanny :yes:
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Henk » wo jul 27, 2011 10:12

Klopt niet :no: Alleen varkens- en kalverhouders liggen in eenlinghokken :idea: Koeienboeren mogen gezellig in 1 kamer met 3 hot chicks :D :yes:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor teuntje93 » wo jul 27, 2011 10:15

Henk schreef:Klopt niet :no: Alleen varkens- en kalverhouders liggen in eenlinghokken :idea: Koeienboeren mogen gezellig in 1 kamer met 3 hot chicks :D :yes:

Klopt Henk :yes: Werd mij wel een aantal keer gevraagd toen ik daar aankwam met mijn broken armpje. Moest ik ze nog eens gaan uitlegge wa ut verschil tussen een kalverhouder is en een melkveehouder :? :(
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Henk » wo jul 27, 2011 10:19

Was paar jaar geleden toen ik opgenomen werd voor hartkatheterisatie, toen meende ik ook da'k enorm lollig was door te zeggen dawwe errug veel kalvers hadden... :oops: Toen toch maar ff alles uitgelegd hoe ut zat zodat ik ff later toch weer bij 3 hot chicks op een kamer lag... :cheers:

Henk

Berichtdoor pinguin » wo jul 27, 2011 11:15

ook eens verhaal gehoord mbt tot mrsa dat deze bacterieresistentie het meest en het gevaarlijkst ontstaat in het ziekenhuis zelf!!
bij operaties ed word er ab of ab houdend materiaal "gemorst" waardoor bacterien ermee in aanraking komen :arrow: vroegah werd er na een operatie gereinigd met zware middelen zoals formaline :arrow: alle dus ook resistente bacterien dood dus geen risico.
tegenwoordig word om diverse redenen geen dergelijk middel meer gebruikt :arrow: niet niet alles 100% dood en voila resitentie ten top en juist met de middelen voor humaan gebruik :idea: :idea:
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid