Antibiotica misbruik door veehouders?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Antibiotica misbruik door veehouders?

Berichtdoor kobonde » do nov 05, 2015 09:03

Ik DK moet je melkmonster nemen voor je droogzet AB gebruikt je kan bij het drie wekelijkse bezoek van de veearts
een melkmonster meegeven van de koeien die je de komende drie met AB wil droogzetten en dan krijgje daarna
een lijst van welke koe met wat behandeld moet worden.
Of je laat met de melkkontrole de droog te zetten koeien koeien met vehoogd celgetal automatische uitkiezen
Wij zelf hebben op ons bedrijf al 15 jaar geen droogzet AB gebruikt en ons celgetal ligt meestal tussen de 150 en
200 wij hebben af en toe wel eens een koe met chronisch erg hoog celgetal die mischien wel baat had gehad van
droogzet AB.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » do nov 05, 2015 09:41

Afbeelding
ik heb tilvalgsmodul 1 en wij hebben glp dus maar 9 keer per jaar de veearts verplicht, alleen mag je de eerste behandeling
niet zelf starten (glp is god landmandspraksis ) bij die verplichte bezoekjes doen we kalfje afhoornen en we lopen een rondje
en droog zetten doen we met seal dus geen melkmonster
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kees99 » do nov 05, 2015 10:55

Praten jullie nu over cel getal bepaling of wordt het ook onderzocht op kwalijke meelopers. bv aureus of coli.
Kees99

Berichtdoor kobonde » do nov 05, 2015 14:23

Aan de hand van het celgetal worden de koeien gekozen welke je onderzoekt op de veroorzaker.
kobonde

Berichtdoor wijnbergen » do nov 05, 2015 18:18

wanneer krijg je glp dan, ik moet hier elke maand em laten komen.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor BsK » do nov 05, 2015 19:31

Ik heb ook modul 2 gehad met elke 14 dagen verse koeien checken. gauw mee gestopt toen ik de rekening zag. :shock: nou alles onder de 100 celgetal zonder AB droog en hoger even melkmonster opsturen en dan krijg ik de droogzetter op recept
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor boer pieter » do nov 05, 2015 20:40

je moet niks koos gewoon die regels bij hem onder de neus leggen en ik zou niet weten waarom jij geen glp zou krijgen
boer pieter

Berichtdoor kobonde » vr nov 06, 2015 09:33

BsK schreef:Ik heb ook modul 2 gehad met elke 14 dagen verse koeien checken. gauw mee gestopt toen ik de rekening zag. :shock: nou alles onder de 100 celgetal zonder AB droog en hoger even melkmonster opsturen en dan krijg ik de droogzetter op recept

Wij heben ook modul 2 maar bij ons komt hij elke 3 weken omdat we minder dan 150 koeien hebben, en van onze Erfa
groep hebben wij veruit de laagste veearts kosten. Het grootste voordeel is dat je alle behandelingen zelf mag doen.
Die verse koeien chekken is zo gebeurt als je ze bij elkaar in de afzondering hebt staan, het separeren doet de VMS
dus kost ook nog geen tijd, meestal is hij binnen het half uur weer weg.Hij schrijft dan ook geen uitgebreide rapporten
maar kopieert de vorige met kleine wijzegingen.
Veel veeartsen hebben de nijging om alles veel te uitgebreider te doen dan noodzakelijk en veel tijd te gebruiken op
uitgebreide rapporten wat niet hoeft.
In 2014 haden 230 kr/koe veeartskosten Incl medicijnen en in 2013 250/kr/koe.
Nu gebruiken wij weinig medicijnen maar onder de 300/koe moet iedereen kunnen, kan wel dat je een pittig gesprek met de veearts moet houden of een andere zoeken.
kobonde

Berichtdoor boer pieter » vr nov 06, 2015 10:17

zo ist (y)
boer pieter

Berichtdoor wim van ginkel » vr nov 06, 2015 17:41

:shock: :shock: :shock: ik ben 3 keer zoveel kwijt :yes: vind dat zeeeeeer bijzonder laag was pas al een derde van het totale bedrag kwijt aan drie rapportjes in één maand (n) (n) (n)
wij hebben zonder raadgeving gewerkt ook en dan was ik per jaar net zoveel kwijt als met
hebben het toen weer genomen omdat ik in status 2 kwam met salmonela nu weer in 1 inmiddels en raadgeving weer opgezegd 8)
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor Hindrik » vr nov 06, 2015 17:49

Tijd voor een nieuwe topicnaam: ''gebruik van antibiotica misbruik van veehouders'' :mrgreen:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Berichtdoor BsK » vr nov 06, 2015 19:46

:shock: dat kan toch nooit kobonde? dan heb je nooit een visite of iets dergelijks? ik ben zeker meer kwijt
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor boer pieter » vr nov 06, 2015 20:38

300 haal ik ook niet heb ff gekeken heb ongeveer 425 per koe :yes:60,000 dkk vorig jaar 450 dkk per koe dat is incl jongvee ,maar heb ook wel eens een jaar met het dubbele gehad ,je moet gewoon niet te veel oude koeien hebben (4 kalf en daar boven)dan gaan de veearts kosten toch naar beneden, verder moet je leren om niet telang te kloten met een koe en op tijd afscheid nemen
boer pieter

Berichtdoor Sander » vr nov 06, 2015 20:40

nee vooral geen oudere koeien nemen. ik zou alle tweedekalfs koeien gust laten en slachten 8)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Corjan » vr nov 06, 2015 21:06

Gewoon advise van die aAa snuiter overnemen :idea: Gewoon lekker 1000 dagen melken voordat je ze weer dekt.........of helemaal nie meer
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid