Antibiotica misbruik door veehouders?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Antibiotica misbruik door veehouders?

Berichtdoor melker » vr nov 06, 2015 21:51

Onze vaste dierenarts is groot liefhebber van Deense systeem :( Ze hebben daar in DK weinig vertrouwen in veehouders, zo komt het op mij over.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Sander » vr nov 06, 2015 21:56

gewoon simpel houden.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » vr nov 06, 2015 22:45

Sander schreef:nee vooral geen oudere koeien nemen. ik zou alle tweedekalfs koeien gust laten en slachten 8)

is allemaal vrij simpel sander hier kun je gewoon niet te veel kloten met oudere koeien ,koeien die wat mankeren daar moet je eerst zelf goed naar kijken en de afweging maken of ie de kosten wel waard is zo niet snel weg ,als je bij elk geval de veearts belt schrik je je dood wat je veearts kosten aan het eind van het jaar zijn
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wim van ginkel » vr nov 06, 2015 22:58

ouwe koe geeft ook al gauw duizend ltr meer op jaarbasis piet :yes: dus kan al gauw uit dat bezoekje van de veearts :mrgreen:
maar 1 tot 1,5 cent per ltr is toch heel normaal voor dierenarts kosten :?: :?: ook in nl :?: :?:
vind dat er met deense model goed te werken is hoor :yes: kan het helemaal krijgen zoals je zelf wil van niks zelf doen tot alles zelf doen :mrgreen:
afgl week wat nl bezoek gehad maar hier mag je als veehouder zo zelf een koe afmaken als dat nodig is wat in nl dus weer een hele moeilijk doenerij is (n) (n)
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor boer pieter » vr nov 06, 2015 23:17

ja ja wim maar ik heb het over koeien die 4 a 5 keer gekalft zijn en die hebben de overheid niet in de meeste veestapels
boer pieter

Berichtdoor wit » vr nov 06, 2015 23:49

hier mag je als veehouder zo zelf een koe afmaken als dat nodig is wat in nl dus weer een hele moeilijk doenerij is (n) (n)

Herken me hier helemaal niet in :no:
De keren dat het hier voorgekomen is iig geen discussie hoeven voeren met de dierenarts.
wit

Berichtdoor Sander » za nov 07, 2015 00:12

nee waarom zou je een koe willen afmaken :roll: ik probeer elk beest in elk geval nog bij de slacht te krijgen. in acute gevallen de noodslachting. en als ik een beest daar niet kan krijgen wat zeer zeldzaam is dan bel je de dierenarts en die spuit er blauw vloeistof in en leg je hem de volgende dag aan de weg.

1,0-1,5 cent normaal in nl? ik schreef hier laatst dat ik dit jaar hoop uit te komen op 1,5 cent totale veekosten maar daar kon het gros van vtf boeren nog makkelijk onder. :mrgreen: :mrgreen:

en wat pieter toch loopt te doen met koeien die vaker dan 4 keer kalven vraag ik me toch werkelijk af. dan begint een koe ja net een beetje koe te worden :idea:
Sander

Berichtdoor boer pieter » za nov 07, 2015 10:30

die discussie hebben wel wel vaker gevoert de gemiddelde leefttijd van koeien is 5 jaar dus 3 laktaties ,ik ken er wel een paar met hoger maar die zijn er echt niet veel, wat is jou gemiddelde leeftijd sander ,bij mij is het 5 jaar en dat is hier in dk best hoog
ik heb wel eens vaker gezegt met een oude koe is niks mis mits ze mee kan in de koppel ,een paar oude knarren die in de pot liggen is mij teveel werk
boer pieter

Berichtdoor wijnbergen » za nov 07, 2015 10:33

gemiddeld in dk is 4,5 jaar en 26000 kg melk zo iets.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor wim van ginkel » za nov 07, 2015 10:39

ik maak wel is een koe af om het beest meer lijden te besparen heb wel is eentje met gebrokenpoot gehad bijvoorbeeld maak ik terplekken af en takel beest dan pas uit de stal :idea: ipv arme beest te vervoeren met al het lijden wat er dan bij komt (n)
en daarom vind ik dat een voordeel als je dat zelf kan en mag doen :yes: maar daarmee heb ik niet gezegd dat het mijn hobby is hoor 8)
wim van ginkel

Berichtdoor kobonde » za nov 07, 2015 11:37

BsK schreef::shock: dat kan toch nooit kobonde? dan heb je nooit een visite of iets dergelijks? ik ben zeker meer kwijt

Hij komt elke drie weken en verdooft dan meteen de kalveren die onthoort moeten worden, we bekijken de pas gekalvden
en bespreken eventuele problemen en hij maakt rapporten over het dierwelzijn.Verder komt hij nooit.
Alle behandelingen doe ik zelf en volg daarbij het behandlings protokol en voer de behandeling in Dierregistreging.
Het eerste jaar koste het wel meer toen was er veel administratie om het systeen op te zetten en ik moest "opgeleid"
worden in het geven van een kalk infuus en het legen van nageboorte pillen, dit moet de eerst 5 keer met de veearts erbij.
Onze veearts rekent 999 kr per bezoek plus 198 kr het komen, het onthoornen en evtuele probleem gevallen waar ik
hem naar laat kijken/ behandelen komen daar boven op.
Zijn bezoeken kosten tussen de 1200 en 2000 kr. in de eerste 9 maand van 15 hebben we 23600 kr
gebruik voor veearts en medicijnen voor 125 koeien plus jongvee.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor wim van ginkel » za nov 07, 2015 11:50

dan gebruik jij dus waarschijnlijk lvk kobonde :?: hebb ik ook wel is paar jaar gedaan maar wil dat echt niet meer want komen niet voor bijv lebmaag koe of een moeilijke geboorte (n) en wat doe je dan :?:
wim van ginkel

Berichtdoor Sander » za nov 07, 2015 14:19

boer pieter schreef:die discussie hebben wel wel vaker gevoert de gemiddelde leefttijd van koeien is 5 jaar dus 3 laktaties ,ik ken er wel een paar met hoger maar die zijn er echt niet veel, wat is jou gemiddelde leeftijd sander ,bij mij is het 5 jaar en dat is hier in dk best hoog
ik heb wel eens vaker gezegt met een oude koe is niks mis mits ze mee kan in de koppel ,een paar oude knarren die in de pot liggen is mij teveel werk

gemiddelde leeftijd zegt mij niks. als je dan toch wat wil vergelijken doe dan de leeftijd van je slacht/rendac koeien en hun producties.
als jou gem leeftijd 5 jaar is dan heb je dus wel degelijk diverse koeien ouder dan 4e kalfs, je doet soms net voorkomen alsof je alle oude koeien de deur uit moet gooien omwille hun leeftijd en hun hoge kosten, maar dat doe je zelf dus ook niet.

en dus zijn we het met elkaar eens. :wink:
Sander

Berichtdoor kobonde » za nov 07, 2015 14:51

wim van ginkel schreef:dan gebruik jij dus waarschijnlijk lvk kobonde :?: hebb ik ook wel is paar jaar gedaan maar wil dat echt niet meer want komen niet voor bijv lebmaag koe of een moeilijke geboorte (n) en wat doe je dan :?:

Nee, hij is zelfstandig en heeft weekend/avond samenwerking met de andere veearttsen in de regio, en ik kan altijd
iemand laten komen 24 uur per dag als dat nodig zou zijn.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » za nov 07, 2015 15:05

ik schrijf toch ook dat er niks mis is met oudere koeien zolang ze maar mee doen in het systeem, zodra er wat mis is dan doe ik ze weg ,ik heb vaak genoeg de fout gemaakt om ze te houden en te denken dat ik ze nog wel kon redden, maar de ervaring heeft mij geleert om ze optijd weg te doen ,een oudere koe die bv kreupel word die is zo 50 kg vlees kwijt ,
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid