Schmallenbergvirus

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Schmallenbergvirus

Berichtdoor CanBoerinnetje » do jan 12, 2012 19:45

Ik hoop dat ik het in het goede forum heb gezet!

Heeft iemand hier op dit forum al last van de Schmallenbergvirus gehad op hun bedrijf? Denk je dat het echt zo erg word als dat de regering zegt?

Hopelijk wordt het niet zo erg als dat hele Q-koorts gebeuren bij de geiten!
Omdat er geen mooier leven is dan dat van de boeren!
CanBoerinnetje

Beroep: Boeren hulp
Interesses: Jerseys, melken, robots, trekkers

Re: Schmallenbergvirus

Berichtdoor Koets » vr jan 13, 2012 14:13

Weer een stok om een hond mee te slaan.... :roll:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Deense boerin » di jan 17, 2012 12:16

Wie heeft gisteravond de rapportage bij Nieuwsuur gezien? Ik vond het indrukwekkend hoor. Het is toch niet te hopen dat het virus heeft doorgezet. De meeste lammeren worden pas in febr/maart geboren. Schapen hebben een draagtijd van ruim 5 maanden en bij de koeien zijn ook al de eerste mismaakte kalveren geboren. Dat betekent dan toch dat het virus of al langer heerste of dat er later in de dracht schade wordt aangericht?
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor Vie » di jan 17, 2012 16:04

Zit dat virus ook in dk dan :?:
Vie

Berichtdoor Deense boerin » di jan 17, 2012 17:40

Nee Vie, niet dat ik weet. Ik ben ook niet zo bezorgd voor onze eigen veestapel, maar vind het een hele nare ontwikkeling.
Deense boerin

Berichtdoor CanBoerinnetje » di jan 17, 2012 18:16

Hopelijk spreid het ook niet verder door
Omdat er geen mooier leven is dan dat van de boeren!
CanBoerinnetje

Beroep: Boeren hulp
Interesses: Jerseys, melken, robots, trekkers

Berichtdoor Vie » di jan 17, 2012 20:21

Deense boerin schreef:Nee Vie, niet dat ik weet. Ik ben ook niet zo bezorgd voor onze eigen veestapel, maar vind het een hele nare ontwikkeling.

Ow omdat je zei dat je het op tv gezien had maar je heb cker nederlandse tv :yes:
Vie

Berichtdoor Deense boerin » di jan 17, 2012 21:10

Vie schreef:
Deense boerin schreef:Nee Vie, niet dat ik weet. Ik ben ook niet zo bezorgd voor onze eigen veestapel, maar vind het een hele nare ontwikkeling.

Ow omdat je zei dat je het op tv gezien had maar je heb cker nederlandse tv :yes:

:yes: blijven we van alles op de hoogte en is goed voor de Nederlandse taalontwikkeling van onze jongens :oops: (al praten ze bijna alleen Deens).
Deense boerin

Berichtdoor Flyinghollander » wo jan 18, 2012 03:46

en/of er gewoon niet veel aan DK televisie aan is :wink:
Flyinghollander

Berichtdoor Vie » wo jan 18, 2012 16:31

Ze hebben zelf gewoon geen zin om deens te kieken en onder t mom van goed voor de jonges mot er nl tv komme :lol: :wink:
Vie

Berichtdoor Deense boerin » wo jan 18, 2012 16:46

Vie schreef:Ze hebben zelf gewoon geen zin om deens te kieken en onder t mom van goed voor de jonges mot er nl tv komme :lol: :wink:

En om heel eerlijk te zijn kijken de jongens voornamelijk Deense tv en ik vind de Deense kindertv ook leuker/beter/geschikter dan de NL. Minder geweld ed. Daar worden ze later nog genoeg mee om de oren gegooid, laat ze (4 en 3 jr) nu maar lekker onschuldige tekenfilmpjes kijken. En NL-tv kijken wij voornamelijk :yes:
Deense boerin

Berichtdoor Nieuwsuurzoekt » wo jan 18, 2012 16:58

Inmiddels zijn er 101 rundveebedrijven die misvormde kalveren hebben gemeld ivm de meldingsplicht voor Schmallenberg.
Uit de Nieuwsuur uitzending van afgelopen maandag blijkt dat ondanks dat het virus niet kan worden aangetoond, het CVI rekening houdt dat sommige misvormingen wel degelijk van het virus komen. Er is pas met een anti stoffen test definitief vast te stellen of het klinisch beeld veroorzaakt wordt door het virus, maar die is pas over enkele maanden beschikbaar.
Zie onze uitzending: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/331122-sc ... veren.html

Nieuwsuur is op zoek naar veehouders die zich hebben gemeld omdat er misvormde kalveren geboren zijn. Zie bijvoorbeeld ook de RTV Oost reportage waarbij toch duidelijk te zien is dat sommige kalveren erg op de lammeren lijken, qua misvormingen.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=137218

Graag horen we van u; hoe gaat het nu, wat betekent het voor het bedrijf, denkt u dat het echt Schmallenberg is, wat zijn uw grootste zorgen? Ik ben te mailen op jane.van.laar@nieuwsuur.nl
Nieuwsuurzoekt

Berichtdoor teuntje93 » wo jan 18, 2012 19:18

we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor tijgernest » ma jan 23, 2012 23:52

Schmallenbergvirus ook bij runderen
Laatste update: 23 januari 2012 16:44 i

DEN HAAG - Het Schmallenbergvirus is op twee plaatsen in ons land bij twee runderen vastgesteld, aldus een woordvoerder van het ministerie van EL&I maandag. Tot dusver was het virus in ons land alleen aangetoond bij schapen en geiten.

Het virus is nu ook vastgesteld bij een kalf in Drenthe en een in Flevoland.

Het aantal veehouderijen waar het virus is aangetroffen, is opgelopen tot 76 bedrijven. Een week geleden ging het nog om 65 bedrijven.

Sinds 1 december vorig jaar wordt in Nederland een nieuwe dierziekte aangetroffen bij misvormd geboren schapenlammeren.

Misvormde dieren
Zij hebben afwijkingen zoals een scheve nek, waterhoofd en stijve gewrichten. De meeste misvormde dieren worden dood geboren. Levend geboren dieren zijn niet levensvatbaar. Het virus is vernoemd naar de Duitse plaats Schmallenberg, waar het virus in november bij runderen werd aangetroffen.
Het Schmallenbergvirus kan ziekte veroorzaken bij zowel kalveren, geiten- als schapenlammeren. Dit virus is ook de oorzaak van de 'koeiendiarree' die eerder dit jaar werd waargenomen bij rundvee in Nederland en Duitsland.
http://www.nu.nl/binnenland/2722160/sch ... deren.html
tijgernest

Berichtdoor Sander » di jan 24, 2012 01:09

blauwtong en nu dit. waait vanzelf weer over? vervelend is het wel :cry:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid