schoonhouden/scheren vacht

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: schoonhouden/scheren vacht

Berichtdoor Henk » wo dec 02, 2015 15:41

Sander schreef:hoe lang doen jullie met messen van een scheerapparaat? en maak je ze weer scherp of koop je gewoon nieuwe

Mn vorige messen 3 minuten. Toen trilden ze los en vielen beiden door ut rooster :(

Scheercrew van vorig jaar is er denk weer mee gekapt want kheb niks meer van ze gehoord.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Talis » wo dec 02, 2015 16:19

Sander schreef:hoe lang doen jullie met messen van een scheerapparaat? en maak je ze weer scherp of koop je gewoon nieuwe

hangt ervan af. meestal rond de 100 koeien. soms 200. laten slijpen kost je 5 euro nieuw stel tussen 30 en 45 euro.
Talis

Berichtdoor Sander » wo dec 02, 2015 17:54

ja da weet ik maar heb ze gister laten slijpen en doe halve koe en hij scheert alweer voor geen meter :?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Talis » wo dec 02, 2015 18:30

Sander schreef:ja da weet ik maar heb ze gister laten slijpen en doe halve koe en hij scheert alweer voor geen meter :?

Niet iedereen kan slijpen. Ik stuur ze altijd op naar jorna in leeuwarden. Die slijpt erg goed. Kost wel wat meer ivm verzendkosten. Meestal stuur ik meerdere stellen dan valt het mee. En anders is je scheerapparaat niet goed. Welk merk? en zijn je bladveren nog heel? Of Centerblokje is versleten.
Talis

Berichtdoor HoK » wo dec 02, 2015 20:41

Vorige week samen met pa 120 koeien gescheerd in 6 dagen. We hebben geen hele dagen gedaan omdat er iedere dag wel iemand kwam storen (gepland en ongepland). Was goed te doen iig. JV hebben we niet maar zo gauw de JV opfokker er een paar brengt dan scheren we ze zo gauw ze in t strohok komen. Daar is een vastzetvoerhek en dan raken ze iig gewend aan het boer raakt koe aan principe :roll: Scheelt veel met de eerste keer melken.
HoK

Berichtdoor Sander » wo dec 02, 2015 23:44

Talis schreef:
Sander schreef:ja da weet ik maar heb ze gister laten slijpen en doe halve koe en hij scheert alweer voor geen meter :?

Niet iedereen kan slijpen. Ik stuur ze altijd op naar jorna in leeuwarden. Die slijpt erg goed. Kost wel wat meer ivm verzendkosten. Meestal stuur ik meerdere stellen dan valt het mee. En anders is je scheerapparaat niet goed. Welk merk? en zijn je bladveren nog heel? Of Centerblokje is versleten.

5 euro zeg je, dus dan valt dat wel mee bij Jorna. scheerapparaat is 1 jaar oud dus die is wel goed. misschien scheer ik ook wel te lang door met mesjes? zodat slijpen geen resultaat meer heeft of kan dat niet? als ie bij mij slecht scheert dan draai ik hem ff strakker en dan scheert ie altijd weer goed. dit herhaal totdat ie niet strakker wil en dan vervang ik de messen. paar druppen olie na elke koe.
Sander

Berichtdoor Hindrik » do dec 03, 2015 23:05

Zand in de boxen :) :lol: :lol:

Maar eigenlijk moet je wat extra stel messen hebben wil je een beetje door kunnen doen, soms is een pas geslepen stel mes[sen] toch niet scherp. [Jorna heeft idd goeie naam op dit gebied]
En altijd onder en bovenmes samen wisselen.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Talis » vr dec 04, 2015 05:40

Sander schreef:
Talis schreef:

5 euro zeg je, dus dan valt dat wel mee bij Jorna. scheerapparaat is 1 jaar oud dus die is wel goed. misschien scheer ik ook wel te lang door met mesjes? zodat slijpen geen resultaat meer heeft of kan dat niet? als ie bij mij slecht scheert dan draai ik hem ff strakker en dan scheert ie altijd weer goed. dit herhaal totdat ie niet strakker wil en dan vervang ik de messen. paar druppen olie na elke koe.

Dat valt genoeg mee. Je draait ze direct niet te strak. Mocht je econom hebben, kun je als het niet meer wil ondermes paar mm naar voren zetten. Kun je zo weer tijden verder scheren.
Talis

Berichtdoor Johannes » vr dec 04, 2015 11:22

Sander schreef:....... als ie bij mij slecht scheert dan draai ik hem ff strakker en dan scheert ie altijd weer goed. dit herhaal totdat ie niet strakker wil en dan vervang ik de messen. paar druppen olie na elke koe.

Ik neem aan dat je hem na gebruik wel weer los draait :?:
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Sander » vr dec 04, 2015 15:03

nee nog nooit gedaan
Sander

Berichtdoor Johannes » vr dec 04, 2015 17:42

Je hoort de veer na gebruik bv 6 slagen vrij te draaien anders zit je idd vrij snel met een apparaat dat alleen werkt als je hem knoeperhard aandraait :(
Bij nieuwe veer niet steeds strakker draaien als het niet meer gaat, is slecht voor motor :?
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Sander » vr dec 04, 2015 21:32

:oops: :oops:

nooit geweten
Sander

Berichtdoor poekske » vr dec 04, 2015 21:58

je bent niet alleen sander :oops:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Hindrik » vr dec 04, 2015 23:33

poekske schreef:je bent niet alleen sander :oops:

Jullie zijn ook niet met z,n tweeën, en wij niet met ons drieën wss
Maar v snaren hoor je ook los te draaien als je machine langere tij niet gebruikt..
'k zal toch niet de enige zijn :?:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Talis » za dec 05, 2015 05:45

Johannes schreef:Je hoort de veer na gebruik bv 6 slagen vrij te draaien anders zit je idd vrij snel met een apparaat dat alleen werkt als je hem knoeperhard aandraait :(
Bij nieuwe veer niet steeds strakker draaien als het niet meer gaat, is slecht voor motor :?

ja. 6 slagen en dan flikkert je bovenmes eruit en door de roosters.. :(
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid