Selectief droogzetten/antibiotica

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Selectief droogzetten/antibiotica

Berichtdoor Deense boerin » za nov 30, 2013 19:31

http://www.nationaaluiergezondheidscongres.nl/

Gaat iemand hier nog heen? Lijkt me een erg interessante dag, maar is helaas iets te ver rijden... :wink:
Mocht er iemand gaan, ik ben erg benieuwd naar een verslag.
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Re: Selectief droogzetten/antibiotica

Berichtdoor kistemaker » di dec 03, 2013 11:36

Wij gaan hier niet naartoe! geen tijd :P Maar denk wel dat het interessant kan zijn!

Wel doen wij aan selectief droogzetten! koeien die geen celgetal problemen of clinische mastitis hebben gehad krijgen alleen orbeseal, wel is het dan zaak dat de koe niet al te veel meer produceert( dus een paar dagen op droog stro)
De koeien die wel problemen hebben gehad krijgen gewoon antibiotica! denk dat dit best een goed systeem is om antibiotica gebruik te minderen zonder dat de uiergezondheid achteruit gaat!
kistemaker

Beroep: student
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » di dec 03, 2013 11:54

kistemaker schreef:Wij gaan hier niet naartoe! geen tijd :P Maar denk wel dat het interessant kan zijn!

Wel doen wij aan selectief droogzetten! koeien die geen celgetal problemen of clinische mastitis hebben gehad krijgen alleen orbeseal, wel is het dan zaak dat de koe niet al te veel meer produceert( dus een paar dagen op droog stro)
De koeien die wel problemen hebben gehad krijgen gewoon antibiotica! denk dat dit best een goed systeem is om antibiotica gebruik te minderen zonder dat de uiergezondheid achteruit gaat!

Wij doen aan zeker driekwart van de koeien helemaal niks. Gewoon paar daagjes op stro/mais zetten en dan via de kapbox naar de droge koeien. Voorheen deed ik alleen met stro droog voeren maar dan zie je de dieren slinken. Tijdje geleden hoorde ik op een verjaardag dat van pure mais koeien ook goed opdrogen en na testen klopt dat ook (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » di dec 03, 2013 20:49

bij vleesvee klopt dat ja :lol:
Sander

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor ramos fan » wo dec 04, 2013 08:47

Henk schreef:
kistemaker schreef:Wij gaan hier niet naartoe! geen tijd :P Maar denk wel dat het interessant kan zijn!

Wij doen aan zeker driekwart van de koeien helemaal niks. Gewoon paar daagjes op stro/mais zetten en dan via de kapbox naar de droge koeien. Voorheen deed ik alleen met stro droog voeren maar dan zie je de dieren slinken. Tijdje geleden hoorde ik op een verjaardag dat van pure mais koeien ook goed opdrogen en na testen klopt dat ook (y)

probeer het hier nu ook voorzichtig en heb 5 dieren gehad nu en zijn weer zonder celgetal opgestart
maar die orbseal gebruik ik hier eigelijk alleen met lekkende koeien en ze blijven lekken jullie er ook last van
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor kistemaker » wo dec 04, 2013 10:24

ramos fan schreef:
Henk schreef:

probeer het hier nu ook voorzichtig en heb 5 dieren gehad nu en zijn weer zonder celgetal opgestart
maar die orbseal gebruik ik hier eigelijk alleen met lekkende koeien en ze blijven lekken jullie er ook last van

Zie hier wel dat een aantal koeien nog steeds melk uit het uier krijgen... maar das vaak naar een paar dagen over! weet niet wat het beste is maar hier gaat het met orbeseal goed wat celgetal betreft!
kistemaker

Beroep: student

Berichtdoor henkhenkes » wo dec 04, 2013 11:21

Orbeseal is geen prop die de melk tegen houd! Dat is de bedoeling ook niet. Het bootst de natuurlijke keratine prop na.

DWZ, bacterien die naar binnen willen worden gedood/tegen gehouden.
Het gaat hier als de Brandweer..
henkhenkes

Beroep: Voedsel producent.
Interesses: Koeien voeren en melken, Robot (VMS), Brandweer

Berichtdoor Jappie » wo dec 04, 2013 13:22

Jep klopt henkes :yes:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Deense boerin » wo dec 04, 2013 17:36

Wij doen het precies zoals bij Kistemaker en dat gaat prima. Wij krijgen momenteel veel vragen van vrienden uit NL hoe we het aanpakken met selectief droogzetten. Lijkt me een erg interessant congres.
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor boer pieter » wo dec 04, 2013 19:26

wat is daar zo intresant aan ik doe ze gewoon droog met orbeseal en klaar ,alle koeien en ook niet prutsen met een keer per dag melken en zo ,gewoon droog en bij de droge koeien en klaar is kees Ik begrijp al dat gedoe niet helemaal een maat van mij eerst een paar dagen 1 keer melken dan nog om de dag en dan droog (n) als je nog geen werk hebt krijg je het zo wel
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Stijn » wo dec 04, 2013 20:54

Ik ben bij t congres geweest.
Was een dag met van alles en nog wat. Veel algemeen bekende dingen, verkooppraatjes en nog wel wat interessante dingen.

Wat betreft selectief droogzetten.
Grens van 50 bij koeien en 150 bij vaarzen.
Laatste mpr telt.
Dus maakt niets uit of ze eerder mastitis hebben gehad of millionair zijn geweest.
Het is echt zaak de melkproductie ondr de 12 kg te krijgen.
Bij prod van 17kg is 5x zo veel kans op mastitis.
En we moeten vooral niet gaan werken met halve injectoren of kwart injectoren.
Daarnaast moeten we ook niet adhv vierkwartierenschaaltje 1 of 2 spenen behandelen met ab.
Ze zijn er van bewust dat mastitis gevallen zal stijgen.

Verkooppraatjes over oa.
Omnigen dit zouden we jaarrond moeten voeren aan melk en kalfkoeien
Om de algehele weerstand te verhogen.
Met daardoor minder witvuilers, minder mastitis, minder nageboortes, betere vruchtbaarheid enz.
Dit kost 58 euro per koe per jaar.

En verkooppraatje over vaccineren.
We moeten onze koeien 3x per jaar vaccineren tegen mastitis.
Helpt niet tegen coli maar wel tegen staphylococcus aureus.
Kost zon 23 eu per koe per jaar en helpt mastitis voorkomen en eerder genezen.

Verder is er onderzoek gedaan naar behandelen van mastitis.
Meer dan 3 injectoren heeft totaal geen nut.
Later behandelen werkt niet, bacterien die dan nog niet dood zijn gaan ook niet meer dood.
Deze 3 injectoren inbrengen met interval van 12 uur.
Wie doet dit?

Nog vragen?
Stijn

Berichtdoor boer pieter » wo dec 04, 2013 21:26

wij behandelen uier ontstekking meestal met oxytocine en uiermind en bij een coli natuurlijk mgewoon met penceline en dat gaat echt al een hele tyd goed celgetal ligt op 140 gemiddeld
boer pieter

Berichtdoor poekske » do dec 05, 2013 00:21

Stijn schreef:Ik ben bij t congres geweest.
Was een dag met van alles en nog wat. Veel algemeen bekende dingen, verkooppraatjes en nog wel wat interessante dingen.

Wat betreft selectief droogzetten.
Grens van 50 bij koeien en 150 bij vaarzen.
Laatste mpr telt.
Dus maakt niets uit of ze eerder mastitis hebben gehad of millionair zijn geweest.
Het is echt zaak de melkproductie ondr de 12 kg te krijgen.
Bij prod van 17kg is 5x zo veel kans op mastitis.
En we moeten vooral niet gaan werken met halve injectoren of kwart injectoren.
Daarnaast moeten we ook niet adhv vierkwartierenschaaltje 1 of 2 spenen behandelen met ab.
Ze zijn er van bewust dat mastitis gevallen zal stijgen.

Verkooppraatjes over oa.
Omnigen dit zouden we jaarrond moeten voeren aan melk en kalfkoeien
Om de algehele weerstand te verhogen.
Met daardoor minder witvuilers, minder mastitis, minder nageboortes, betere vruchtbaarheid enz.
Dit kost 58 euro per koe per jaar.

En verkooppraatje over vaccineren.
We moeten onze koeien 3x per jaar vaccineren tegen mastitis.
Helpt niet tegen coli maar wel tegen staphylococcus aureus.
Kost zon 23 eu per koe per jaar en helpt mastitis voorkomen en eerder genezen.

Verder is er onderzoek gedaan naar behandelen van mastitis.
Meer dan 3 injectoren heeft totaal geen nut.
Later behandelen werkt niet, bacterien die dan nog niet dood zijn gaan ook niet meer dood.
Deze 3 injectoren inbrengen met interval van 12 uur.
Wie doet dit?

Nog vragen?

lees eens de bijsluiters van de ab voor mastitis, ene soort moeten 2 tubes per dag anderen 1. vaccineren helpt toch wel tegen coli? niet tegen streptococcus.
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Flyinghollander » do dec 05, 2013 06:39

Startvac van hipra
Cows and Heifers: To prevent mastitis.
For herd immunisation of healthy cows and heifers, in dairy cattle herds with recurring mastitis problems, to reduce the incidence of sub-clinical mastitis and the incidence and the severity of the clinical signs of clinical mastitis caused by Staphylococcus aureus, coliforms and coagulase-negative staphylococci.

Werkt dus voor twee groepen mastitis verwerkers.
Ik kon het niet recht rekenen hier, maar hier was prijs ook beduidend hoger dan 23 euro.
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » do dec 05, 2013 09:19

als je gewoon goed op je koeien past, dan hoeft mastitus toch helemaal geen probleem te zijn ,natuurlijk heb ik ook wel eens eeen koe maar die knappen meestal wel weer op, en anders word het een 3 speen
boer pieter

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid