Selectief droogzetten/antibiotica

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Selectief droogzetten/antibiotica

Berichtdoor Arno » zo feb 19, 2017 20:37

kunt al jaren geen zieke beesten meer shippen :no:daarom is het meest beter om dat voor te blijven :yes: :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor G.U. » zo feb 19, 2017 21:06

Arno schreef:kunt al jaren geen zieke beesten meer shippen :no:daarom is het meest beter om dat voor te blijven :yes: :wink:

Wat is jullie vervangingspercentage dan ongeveer?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Arno » zo feb 19, 2017 21:56

Ik ga dat hier niet neerzetten ,sommigen raken volledig van streek dan :wink: 8) :lol:,maar we houden standaard al het jongvee aan ,meest elk jaar wel een stal erbij dus altijd makkelijk om wat extra te hebben ,als we bouwen zit stal meest al vol voordat we beginnen :wink: ,daarbovenop verkopen we tegenwoordig wat verse vaarzen.
Tkt is 378 en alle koeien worden geinsemineerd, worden geen uitzonderingen gemaakt ,daaruit kun je denk redelijk inschatten hoeveel jongvee er instroomt :wink: dus wat het vervangings % is.
Arno

Berichtdoor G.U. » zo feb 19, 2017 22:39

Nee want als je elk jaar in aantal koeien groeit is er nog geen pijl op te trekken
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Arno » zo feb 19, 2017 22:59

Al met al ook een vrij oninterressant nr ,is gemakkelijk kunstmatig laag te houden.
Arno

Berichtdoor poekske » zo feb 19, 2017 23:21

iedereen heeft wel ergens een super getal om te stoefen, de ene een laag vervangingspercentage, ander hoge productie enzoverder.
Arno zet ieder jaar een stalletje bij, gooit koetjes buiten alst hem past ipv dat die koe kiest wanneer ze stopt, koetjes zijn vlot drachtig en mastitis behandelen ze niet. geen gebarbie en toch nog verdienen 8) wat zouden de "fijngetunde " boeren hier dan wel niet verdienen?

of om het kort te zeggen, wat verdient het best, de harde korte klap arno methode, of het zindelijke gebarbie van ieder vlokje inde melk behandelen?
denk dak ut weet
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Sander » zo feb 19, 2017 23:45

Arno schreef:Al met al ook een vrij oninterressant nr ,is gemakkelijk kunstmatig laag te houden.

hoe dan
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Arno » ma feb 20, 2017 01:06

Doorgaan met onefficiente ,onwinstgevende koeien is vrij gemakkelijk maar niet perse winstgevend. :idea: daardoor is cull rate% bij zichzelf een totaal oninterressant nr.
Arno

Berichtdoor Corjan » ma feb 20, 2017 02:41

Bietje extra jonvee opfokken is een goedkope verzekering :idea:

Volgens mij wil melkgevend NL in 2018 weer flink gas geven dus is het wel lekker als er wat extra vaarsen lopen :?: :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor ten Hoeve » ma feb 20, 2017 03:02

@ Corjan en Arno, hebben jullie toen jullie gestopt zijn met het behandelen van uieronsteking nog andere veranderingen gedaan zoals bv andere dip, uddermint of oxitocine gebruiken om uieronsteking sneller te laten genezen?
ten Hoeve

Berichtdoor Arno » ma feb 20, 2017 04:14

Gebruiken uddermint ,oxytocine hebben we al meer als 10 jaar niet meer :no: nadippen met een 1% iodine dip ,voorbehandelen met een scrubber met 1 0f ander chloor based spul.
Arno

Berichtdoor Jappie » ma feb 20, 2017 09:34

Behandel hier ook nog maar ca 25% vd koeien met vlokjes. Zie eigenlijk geen verschil in genezing. Cel zit in de tank op ca 150, goed leegmelken en uiermint smeren en geef ze dan een paar dagen propyleen in het voerhek :yes:
Deze gaan dan meestal wel droog met droogzetters :yes:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Corjan » ma feb 20, 2017 17:58

Sprayen was met de Lely painting the box dus al een 3 jr mee gestopt. Voor behandelings bostels worden wel goed ontsmet! Wij smeren dus helemaal nix. Dan moeten we als nog de koeien in de Koppel uit zoeken of hem uitsorteren met de sorting gate. Maar we willen juist dat de koe vaak geolken word dus laten we ze in de Koppel. We hebben geen injectors at the farm dus kunnen ook nix pakken. Verleiding was wel een paar keer groot maar er is nix om te pakken :!: :idea: We onderschatten de kracht van de koe zelf wel eens denk ik :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » ma feb 20, 2017 18:35

Dat weet ik wel zeker Corjan hier moet je elke keer een veearts hebben dus probeer ik het ook altyd eerst met uier mond en sta soms wel verstelt hoe goed ze toch opknappen maar als ze na een dag of wat niet echt opknappen en verhoging hebben bel ik de veearts
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor JA » ma feb 20, 2017 21:39

boer pieter schreef:Dat weet ik wel zeker Corjan hier moet je elke keer een veearts hebben dus probeer ik het ook altyd eerst met uier mond en sta soms wel verstelt hoe goed ze toch opknappen maar als ze na een dag of wat niet echt opknappen en verhoging hebben bel ik de veearts

Hebben jullie dan nooit een koe die vreselijk ziek wordt met mastitis? Als je dan toch eerst een dag alleen maar uiermint staat te smeren krijg je zo'n koe toch nooit weer op de rit?
No budget like a low budget
JA

Interesses: Jerseys, buitenland

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid