Selectief droogzetten/antibiotica

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Selectief droogzetten/antibiotica

Berichtdoor h.groothuis » vr feb 17, 2017 08:56

auke schreef:
h.groothuis schreef:
auke schreef:maar wat doe je met een koe met mastitis? of een celgetal van 500 en hij moet droog?

gewoon droogzetten met orbenin extra dry cow en nabehandelen aan de nek met Tylan of diatrim.

zo kom je natuurlijk niet aan een DDD van 0.08 zoals G. U.

Is ook geen streven :no: doe dat hooguit 2 tot 3 keer per jaar probeer de koe weer goed te krijgen moet het wel een jong achtig dier zijn is de kans van slagen beter :yes:

Hebben DDD van 1.8 met nogal wat klebsiella behandelde koeien waar een hele sloot AB ingaat :roll: verder ongeveer 20 % wat drooggaat met AB geen laag gem celgetal ligt net onder de 200 over het jaar heen.
h.groothuis

Berichtdoor Arno » vr feb 17, 2017 16:03

Corjan schreef:Cel getal is niet laag met 175 tot 220 :oops: Maar geen kortingen en bonussen, dus geen motivatie op die manier! Maar behandelen nu al 5 jr geen koeien meer voor mastitis. Sprayen niet meer en dus nu ook geen droogzetters meer. We hebben geen melkcontrole en geen cellcounters op de robots. Wel gelijdbaarheid en kleur atenties en zo :yes: Lekker makkelijk dus en komen er aardig mee weg :|

Rantsoen is ook vrij simple . 3.2kg eiwit aanvulling aan het voerhek per koe met daarnaast 45% haylage en 55% cornsilage . En dan aangevult van 1 tot 8 kg in de robot met een produktie table. Dus niet echt af remmen, maar wel voeren naar "behoefte". En dan bekappen en hekkie open naar de drogen koeien.

(y) Inderdaad lekkel makkelijk (y) :yes: ,mastitis behandelen doen we ook al een hele tijd niet meer ,kennis is er net ook mee begonnen en ook zijn veearts kon absoluut niet geloven dat het net zo goed of beter zonder gaat.
Het enige wat ik er van kan zeggen is dat ik de meeste gemiddelde scc's die ik hier voorbij zie komen van degene die geen droogzetters gebruiken wat aan de hoge kant vind.
Moeten het hier ook maar s proberen ,we hangen er al maanden tegenaan te hikken ,plan is om alles wat droog gaat te cmt'en en dan de hoge te behandelen.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » vr feb 17, 2017 17:32

Talis schreef:
Corjan schreef:
Sander schreef:foei hier minimaal eerste 3 dagen niet in de tank

Waarom :?:

4 dgn zelfs sander.. foqus zegt dat we de biestmelk 4 dgn af moeten tappen..

Focus ligt heus niet elke dag in je tank te hijgen :wink: Bij ons was het zo gauw de melk weer wit zag ging ie mee :yes:
Laatste jaren dat we molken deden wij ook de CJ-way :yes: Geen droogzetters meer en op een enkel geval na geen ab meer :no: Khad nog wel es verschillende melkers en dan is het goed te weten dat er nooit geen ab in de tank kon komen (y)

Cellcount zaten wij jarenlang rond de 70 maar dat liep daarna op naar structureel rond de 150.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor gydo » vr feb 17, 2017 17:43

Arno schreef:
Corjan schreef:Cel getal is niet laag met 175 tot 220 :oops: Maar geen kortingen en bonussen, dus geen motivatie op die manier! Maar behandelen nu al 5 jr geen koeien meer voor mastitis. Sprayen niet meer en dus nu ook geen droogzetters meer. We hebben geen melkcontrole en geen cellcounters op de robots. Wel gelijdbaarheid en kleur atenties en zo :yes: Lekker makkelijk dus en komen er aardig mee weg :|

Rantsoen is ook vrij simple . 3.2kg eiwit aanvulling aan het voerhek per koe met daarnaast 45% haylage en 55% cornsilage . En dan aangevult van 1 tot 8 kg in de robot met een produktie table. Dus niet echt af remmen, maar wel voeren naar "behoefte". En dan bekappen en hekkie open naar de drogen koeien.

(y) Inderdaad lekkel makkelijk (y) :yes: ,mastitis behandelen doen we ook al een hele tijd niet meer ,kennis is er net ook mee begonnen en ook zijn veearts kon absoluut niet geloven dat het net zo goed of beter zonder gaat.
Het enige wat ik er van kan zeggen is dat ik de meeste gemiddelde scc's die ik hier voorbij zie komen van degene die geen droogzetters gebruiken wat aan de hoge kant vind.
Moeten het hier ook maar s proberen ,we hangen er al maanden tegenaan te hikken ,plan is om alles wat droog gaat te cmt'en en dan de hoge te behandelen.

Dus een koe met mastitis dat niet geneest in een paar dagen ruim je gelijk op? Of maak je die 3 speen? Ik probeer het eigenlijk ook altijd met alleen uiermint maar soms gaat het niet over daarmee. Dus ik ben wel benieuwd wat je daar dan mee doet? Mn eigen vaarzen begin ik nu pas net met insemineren en met de prijzen voor koeien nu cull ik liever niet meer koetjes dan absoluut nodig is :?
gydo

Berichtdoor doornenbal » za feb 18, 2017 00:19

Afbeelding

We hadden nog te veel stront in de boxen. kijken of we hier nog iets mee kunnen winnen met cellcount

Sent from my SM-G920W8 using Tapatalk
doornenbal

Berichtdoor Corjan » za feb 18, 2017 03:33

@gydo Wij hebben jongvee zat dat is geen probleem :!: Maar koeien opruimen valt nog al mee :!: Wel of niet behandelen er veranderd niet zo gek veel :!: Worden ongeveer net zoveel koeien drie speen. Ongeveer net zoveel koeien is aan het einde van de lactatie weg. En ongeveer net zoveel geneest weer :!: Zoniet dan heb je een ander probeem die je beter kan proberen op telossen denk ik :?: :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor walmark » za feb 18, 2017 03:41

zit die niet aan de lage kant, CJ :?:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Arno » za feb 18, 2017 03:49

Kzou die martelbuis er drekt weer uithalen nu de boutjes nog los willen :wink: :?
Arno

Berichtdoor Sander » za feb 18, 2017 07:53

merk je toch niks van? dat ding zit straks weer volledig onder het zand?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor doornenbal » zo feb 19, 2017 18:02

Afbeelding

Wij hebben niet Van die strakke protocols. Dus normaal zie je die pijp niet. Maar als ik een keer water later ben met opvullen blijven de koeien wel mooi op de plek liggen met weinig stront in de box. Hadden al twee rijen voor een jaar geprobeerd. En koeien kruipen net zo makkelijk in een box met een martel pijp[THUMBS UP SIGN]

doornenbal

Berichtdoor doornenbal » zo feb 19, 2017 18:09

Afbeelding

doornenbal

Berichtdoor Talis » zo feb 19, 2017 18:53

ze hoeven toch ook zeker niet verder naar achter te liggen.. ik heb ze liever meer in de box. kunnen ze de staart binnenboord houden.
Talis

Berichtdoor walmark » zo feb 19, 2017 19:18

alsje nu een aparte groep voor de kleinere vaarzen maakt, hoeven de grotere koeien niet met de hak op die betonrand te liggen :?
walmark

Berichtdoor Arno » zo feb 19, 2017 19:32

Zo is er altijd wel wat te nitpicken maar die beessies zien er lekkel comfy uit dus zal allemaal wel loslopen.

@gydo
Toen we zijn begonnen met niet behandelen gingen er de eerste maanden zeker een paar meer weg voor mastitus, simpele regel is na 2 dagen geen verbetering gaan ze of weg of driespeen maar meestal weg ,alles wat meer als 2x in een lactation terugkomt gaat sowieso weg.
Na een paar maanden waren we door de chronische dames heen en inmiddels pikken we er hooguit een stuk of 4 uit per week op 3100 door de melkstal ,en we hebben plenty weken dat we er geen hebben.
Verder qua jongvee hebben we ern toch meer dan genoeg dus we kijken wat dat betreft niet zo heel krap ,bij twijfel over wat dan ook gaan ze weg.
Arno

Berichtdoor walmark » zo feb 19, 2017 19:37

Arno schreef:Zo is er altijd wel wat te nitpicken maar die beessies zien er lekkel comfy uit dus zal allemaal wel loslopen.

@gydo
Toen we zijn begonnen met niet behandelen gingen er de eerste maanden zeker een paar meer weg voor mastitus, simpele regel is na 2 dagen geen verbetering gaan ze of weg of driespeen maar meestal weg ,alles wat meer als 2x in een lactation terugkomt gaat sowieso weg.
Na een paar maanden waren we door de chronische dames heen en inmiddels pikken we er hooguit een stuk of 4 uit per week op 3100 door de melkstal ,en we hebben plenty weken dat we er geen hebben.
Verder qua jongvee hebben we ern toch meer dan genoeg dus we kijken wat dat betreft niet zo heel krap ,bij twijfel over wat dan ook gaan ze weg.

hoe lang nog, tot je bij jullie ook geen koeien met koorts meer mag shippen :?:
walmark

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid